johanpelle skrev:
Tror jag inte det minsta. Radiatortermostater har en helt följsam reglering precis på den plats där de befinner sig. Ett rum kan vara kallare eftersom ingen ska befinna sig där, ett annat rum varmare. Fullständig valfrihet som sparar energi.
En radiator som är 65 grader när termostaten är öppen och går ner till rumstemperatur när den är stängd ger INTE någon komfortabel värme. Förutom det faktum att ett barn kan få brännskador vid de temperaturen så ger den radiatorn strålningsvärme som märks så fort man kommer in i rummet och den ger upphov till kraftig konvektion. Det upplevs som ett rum med mycket ojämn och varierande temperatur. Dålig komfort!
 
Från det ena till det andra... Din dragbegränsare står vidöppen. Underdimensionerad?

/Q
 
De tror jag inte, det var så som rörmockaren stälde den sisst. Tidigare var den mindre öppen. Vad tjänar jag på att begränsa den?
 
Rafael Ospino
Du kan inte stirra Dig blind på framledningstemperaturen, det har ju mycket med radiatorernas värmeavgivningsförmåga att göra. Sektions-, panel, eller flänsradiator? Det kan ju vara så att huset är byggt för högre framledningstemperatur men mindre effektiv yta från radiatorerna. Större värmeavgivande yta klarar lägre temperaturer. Om det vore så enkelt att det bara vore värmekällans temperatur det hängde så skulle ju en gammaldags 25-watts glödlampa räcka för att värma ett hus - den kunde ju lätt bli 150 grader på ytan!
 
snowjim skrev:
De tror jag inte, det var så som rörmockaren stälde den sisst. Tidigare var den mindre öppen. Vad tjänar jag på att begränsa den?

En dragbegränsare ska inte stå still..den ska röra på sig från stängd till öppen beroende på draget genom murstocken.
Alltså normalt stängd - vid släckt panna. Vippa fram och tillbaks under eldning för att hålla konstant drag mot utomhus.
Sällan till aldrig stå helt öppen - undantaget om det stormar ute..
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Danne031 skrev:
En dragbegränsare ska inte stå still..den ska röra på sig från stängd till öppen beroende på draget genom murstocken.
Alltså normalt stängd - vid släckt panna. Vippa fram och tillbaks under eldning för att hålla konstant drag mot utomhus.
Sällan till aldrig stå helt öppen - undantaget om det stormar ute..
Jo men den ändrar sig, den är ju stängd när pannan inte går så då är det säkert rätt.
 
snowjim skrev:
Jo men den ändrar sig, den är ju stängd när pannan inte går så då är det säkert rätt.
En Tigex 25 är dimensionerad för pipor på max 13 x 13 cm och 8 m höjd. Vidöppen ska den inte vara förutom när det är 25 grader kallt eller så.

Edit: Eller när det blåser förstås.

/Q
 
Redigerat:
Dåså 👍
Huvudsaken är att den sällan står helt öppen, då är den underdimensionerad eftersom den vill släppa ut mer luft än vad som får plats, varpå mer energi sugs ut genom pannan.
 
snowjim skrev:
Idag är pannan injusterad så att det kommer ut 65 grader på röret ut till elementen. Detta låter högt men vi känner samtidigt att vi har nu en rimlig inomhus temperatur på minst 20 grader.

Vad säger ni om detta, låter det rimligt eller bör vi börja titta efter att tilläggs isolera huset? Jag vet ju att vårt sovrum kan kännas som att det blåser kallt men egentligen inte hittat varför.
Om det går ut 65gr kan du mäta vad som kommer i retur ledningen?
Är det 20gr så går det åt en hel del på vägen skulle jag tycka.
Själv låter jag 35-40gr gå ut och får tillbaka 25-30gr.
Ibland när det slår till och temperaturen faller, så släpper jag ut 50-65 några timmar men då är returen 40-45gr.

Inget svar direkt, men personligen tycker jag att det är hög uttemp, andra åtgärder är nog nödvändigt om returen har låg temp
 
quilding skrev:
En Tigex 25 är dimensionerad för pipor på max 13 x 13 cm och 8 m höjd. Vidöppen ska den inte vara förutom när det är 25 grader kallt eller så.

Edit: Eller när det blåser förstås.

/Q
Ska kolla upp så att den inte står öppen alltid utan endast när panna jobbar. Menar du att den är underdimensionerad? Vad är effekten om den står öppen alltid?
 
LargoGabriel skrev:
Om det går ut 65gr kan du mäta vad som kommer i retur ledningen?
Är det 20gr så går det åt en hel del på vägen skulle jag tycka.
Själv låter jag 35-40gr gå ut och får tillbaka 25-30gr.
Ibland när det slår till och temperaturen faller, så släpper jag ut 50-65 några timmar men då är returen 40-45gr.

Inget svar direkt, men personligen tycker jag att det är hög uttemp, andra åtgärder är nog nödvändigt om returen har låg temp
Jo det har jag gjort tidigare i tråden och returen är 10 grader lägre så inte jätte stor skillnad konstigt nog.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
snowjim skrev:
Ska kolla upp så att den inte står öppen alltid utan endast när panna jobbar. Menar du att den är underdimensionerad? Vad är effekten om den står öppen alltid?
Du får en ojämn förbränning. Begränsaren är där för att säkerställa ett konstant drag genom pannan och således brännaren. För mycket drag betyder att du eldar för kråkorna, för lite drag betyder risk för för höga temperaturer samt mer sot i brännare och panna.

Enkekt sagt, om den alltid står öppen så eldar du ibland för kråkorna.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Se det såhär...
Luften från pannrummet går stängd genom brännaren sedan genom pannan där energin tas omhand och slutligen ut i skorstenen. En brännare jobbar effektivast vid ett särskilt drag, skulle det t.ex. blåsa utomhus så blir det stötvis extra drag genom skorstenen som drar ut mer energi än pannan hinner ta upp - rökgastempen stiger.
I detta fallet reagerar dragbegränsaren vid minsta extra drag som blir, öppnar för att istället ta luft från pannrummet utan att elden eller energin från brännaren påverkas, där i är draget konstant.
 
Då är det i mina ögon inte ett stort problem, i princip så behöver pannan bara lägga till 10gr till returvattnet.

Skulle själv sänka utgående 10-20... Och se om förbrukningen av bränsle minskar.

Att tilläggsisolera är dock aldrig fel, speciellt vinden och byta fönster

Lycka till
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Självklart sjunker förbrukningen och komforten ökar med tex bergvärme, men man bör se hela bilden också.
Jag har total förbrukning på ca 16000kwh/år värme och hushållsel (99+99m2)

Eftersom min murstock nästan alltid är kall så funkar inte självdraget som tänkt, så jag fick installera mekanisk frånluft och byta friskluftsdon

Funkar fortfarande inte riktigt bra så nästa projekt blir ftx.

Dessa problem slipper du med pellets

Hade tidigare ägare satt pelletsbrännare på gamla oljepannan hade jag nog aldrig borrat.
 
  • Gilla
scim
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.