38 591 läst · 239 svar
39k läst
239 svar
Rimligt att VVS:are debiterar 1744 kr för att byta spolknapp?
Ja det fanns ju en anledning till att jag bytte rörmokare jag med!Den ofrivillige klåparen skrev:Det där är ett otyg bland många rörkrökare. Klämring till Vatette klämringskoppling för vanliga dimensioner? Grossist. En liten stump 15 mm kopparrör? Grossist. Propp? Grossist. Inventarievärdet för en komplett uppsättning är mindre än vad vad det kostar mig att rörmokaren ska åka till grossisten.
Därför blev jag jäkligt glad över den fjärde firman jag provar nu som bad mig fota och mäta så kan dom ta med rätt grejer direkt.
Sen kan det säkert finnas ”specialfall”. Men när det är rena standardgrejer och man ska betala en timma för att rörmokaren ska åka till Ahsell 10 minuter bort, ja då kan de leta jobb någonstans.
Medlem
· Västra Götalands Län
· 18 inlägg
Jag vill förstå vad som ingår i de olika posterna och få svar på dessa två frågor:RoTe skrev:
1. Ingår det körning och inhandlande av spolknapp i första posten?
2. Ingår det ingen ren lönekostnad i servicebilsavgiften, utan det det inkluderar bara bensin, slitage på bilen, bilförsäkring, etc?
Medlem
· Sverige
· 5 383 inlägg
Standardprylar ska finnas i servicebilen om man anlitar en vettig firma. Finns ju även firmor som har i princip obefintligt lager i sina "servicebilar", kan ev vara billigare timpenning / bilavgift men då blir det att det får betalas för resor till grossisten istället. Undviker sådana firmor.Den ofrivillige klåparen skrev:Det där är ett otyg bland många rörkrökare. Klämring till Vatette klämringskoppling för vanliga dimensioner? Grossist. En liten stump 15 mm kopparrör? Grossist. Propp? Grossist. Inventarievärdet för en komplett uppsättning är mindre än vad vad det kostar mig att rörmokaren ska åka till grossisten.
Därför blev jag jäkligt glad över den fjärde firman jag provar nu som bad mig fota och mäta så kan dom ta med rätt grejer direkt.
Bilen har väl ingen lön.B ByggareBåb skrev:
Finns det fler poster än de två du frågar om?
Om inte, så ja, då ingår allt arbete med att införskaffa spolknappen i 1:a posten.
Antagligen. Men ingen här kan veta säkert. Du får nog fråga den som skickat fakturan.B ByggareBåb skrev:
Kostnaden för denna post är den kostnad som rörmokeriföretsget har bestämt att ”grundavgift servicebil” ska kosta. Det är naturligtvis ingen exakt beräknad kostnad utan ett slags schablonkostnad.B ByggareBåb skrev:
Det är rimligt. Absolut minsta kostnad för att få ut en hantverkare att göra något hemma hos dig är i mitt huvud 1500 kr.B ByggareBåb skrev:De största posterna är:
1,5 timme arbetad tid, totalt 936 kr
Grundavgift servicebil, totalt 345,25 kr
Ingår det körning och inhandlande av spolknapp i första posten? Själva bytet tog ju bara 5-10 minuter. Och ingår det ingen ren lönekostnad i servicebilsavgiften, utan det det inkluderar bara bensin, slitage på bilen, bilförsäkring, etc?
Det snyggaste hade kanske varit att säga "bara så du vet, detta tar förmodligen 5-10 minuter och är något man kan göra själv men om du vill kommer jag såklart och gör det. Kostnaden blir förmodligen 1500-2000 kr på grund av restiden och minimidebitering"
Moderator
· Stockholm
· 53 027 inlägg
Det normala är att arbetstiden som debiteras inkluderar tiden för resan, ev. inköp, lasta in och ur rätt verktyg, material osv. Detta är egentligfen inte OK för ROT avdraget, man får egentligen bara rotavdrag för den tid hantverkaren har befunnit sig innanför din fastighetsgräns. Men skatteverket ser mellan fingrarna med det.
Men skulle man på fakturan ha redovisat ex. 1h restid, 30 minuter monteringsarbete, så skulle det bara blivit ROT för 30 minuter.
Däremot ser skatteverket inte mellan fingrarna med kostnad för bilen. Om kostnad för bilen är inbakad i timpriset, så får man inte fullt ROT avdrag (ROT gäller bara arbetskostnad).
Servicebilskostnad är ofta mycket högre än vad du har fått betala. Men kostnaden är väl kanske inte så väldigt orimlig. Dels har man kört kianske 9 - 10 mil, inkl. hämta material. Dels har du en värdeminskning på bilen under den tid den används för ditt projekt. En värdeminskning, kostnad för service, slitage osv. är väl inte helt orimligt att det handlar om minst 50 - 60 000/år. Används bilen under 200 arbetsdagar, så blir det 300kr/dag.
Men skulle man på fakturan ha redovisat ex. 1h restid, 30 minuter monteringsarbete, så skulle det bara blivit ROT för 30 minuter.
Däremot ser skatteverket inte mellan fingrarna med kostnad för bilen. Om kostnad för bilen är inbakad i timpriset, så får man inte fullt ROT avdrag (ROT gäller bara arbetskostnad).
Servicebilskostnad är ofta mycket högre än vad du har fått betala. Men kostnaden är väl kanske inte så väldigt orimlig. Dels har man kört kianske 9 - 10 mil, inkl. hämta material. Dels har du en värdeminskning på bilen under den tid den används för ditt projekt. En värdeminskning, kostnad för service, slitage osv. är väl inte helt orimligt att det handlar om minst 50 - 60 000/år. Används bilen under 200 arbetsdagar, så blir det 300kr/dag.
Ja, inga konstigheter.
Jag fick betala 3500:- för ett VVS-arbete med liknande tidsåtgång utan att det var vare sig akut eller helg.
Jag fick betala 3500:- för ett VVS-arbete med liknande tidsåtgång utan att det var vare sig akut eller helg.
Betala o va glad att nån vill göra ett sånt litet jobb 4 mil bortB ByggareBåb skrev:De största posterna är:
1,5 timme arbetad tid, totalt 936 kr
Grundavgift servicebil, totalt 345,25 kr
Ingår det körning och inhandlande av spolknapp i första posten? Själva bytet tog ju bara 5-10 minuter. Och ingår det ingen ren lönekostnad i servicebilsavgiften, utan det det inkluderar bara bensin, slitage på bilen, bilförsäkring, etc?
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 728 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 728 inlägg
Jag ställer mig i skaran som är positiva till denna faktura.
1744:- för att byta en spolknapp 4mil bort är hemskt realistiskt, rent kostnadsmässigt ut till kund, efter ROT.
Vad tar det bara i tid att köra dessa 4mil T&R...
1744:- för att byta en spolknapp 4mil bort är hemskt realistiskt, rent kostnadsmässigt ut till kund, efter ROT.
Vad tar det bara i tid att köra dessa 4mil T&R...
Det är väl inte så han menar. Även du måste ju inse att nästan 2000 spänn för att byta en liten spolknapp är hutlöst mycket pengar. Det säger även jag som varit hantverkare i egen firma. Så jag vet absolut vad som krävs för att få ut en skaplig lön. Men det ändrar ju inte det faktum att det blir dyrt för kunden, pga skatter och avgifter.Alfredo skrev:
Tycker fortfarnde det är billigt, vi har nog olika syn på "hutlöst"....A AG A skrev:Det är väl inte så han menar. Även du måste ju inse att nästan 2000 spänn för att byta en liten spolknapp är hutlöst mycket pengar. Det säger även jag som varit hantverkare i egen firma. Så jag vet absolut vad som krävs för att få ut en skaplig lön. Men det ändrar ju inte det faktum att det blir dyrt för kunden, pga skatter och avgifter.