38 689 läst · 239 svar
39k läst
239 svar
Rimligt att VVS:are debiterar 1744 kr för att byta spolknapp?
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 734 inlägg
Det är väl främst jag som nämnt denna del av KTjL.Fairlane skrev:
I mina ögon så har rörmokaren sitt på dem torra om den upplyst.
Om mamman har råd är det ett mindre problem. Trist att pengar slösas bort. Men är det ändå smågrejer. Min mamma kör fortfarande bil (fast hon inte borde) och hon har köpt rekond för stor bil, nya däck fast det inte behövs osv. Det är fräckt av näringsidkare att sälja på gamla människor sånt, samtidigt finns det ju faktiskt massor av gamla med god ekonomi och en önskan att köpa alla dessa tjänster. Kommer man med en gammal pyttebil borde de dock inte lura på en en rekond stor bil och två nya däck när det man ville göra var att byta till sommardäck. Då försöker man inte sälja in rekond och nya däck om det inte ABSOLUT är nödvändigt om man är en sjysst verkstad.
I mitt fall så tror jag min mamma har råd om det stannar vid några tusen per månad på stollekontot. Men man ska veta att många pensionärer inte har sparkapital och har en väldigt låg pension. Då kan spolknappen göra att pengarna inte räcker till mat och hyra. Och tyvärr är vissa lite begynnande senila, de kan i många fall klara vardagen ändå, till och med köra bil.
Därav kan jag tycka att alla som har med äldre att göra ska vara extra tydliga på vad det kostar.
Och återigen, 1800 spänn för en timme vvs med framkörning och inhandling av material ÄR inte dyrt, kanske till och med de hållit ned på fakturan om de sett de var en förvirrad tant som beställde, men att jobba helt gratis är det nog få som gör.
I mitt fall så tror jag min mamma har råd om det stannar vid några tusen per månad på stollekontot. Men man ska veta att många pensionärer inte har sparkapital och har en väldigt låg pension. Då kan spolknappen göra att pengarna inte räcker till mat och hyra. Och tyvärr är vissa lite begynnande senila, de kan i många fall klara vardagen ändå, till och med köra bil.
Därav kan jag tycka att alla som har med äldre att göra ska vara extra tydliga på vad det kostar.
Och återigen, 1800 spänn för en timme vvs med framkörning och inhandling av material ÄR inte dyrt, kanske till och med de hållit ned på fakturan om de sett de var en förvirrad tant som beställde, men att jobba helt gratis är det nog få som gör.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 371 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 371 inlägg
Jag håller med om att frågan är intressant, men du är nog inte den enda.13th Marine skrev:
Jag är som sagt i samma situation som JohanLun och allt går sönder och måste bytas/lagas. Går persiennerna sönder är det nog lika bra att byta fönster etc. Finns pengarna så är det väl inget större problem, så länge man inte säljer på helt onödiga tjänster, som JonanLun gav exempel på innan.
Min far hade för många år sen tjänstebil och det hade ju verkstad och däckfirmor stenkoll på. När han kom för att slänga på sommardäcken så var de helt slut och han måste ha nya. Förmodligen köper de flesta nytt i det läget, särskilt med tjänstebil. Pappa sa lugnt. "Då tar jag ut däcken och åker till en annan firma som säljer bättre däck. De som nu är slut sålde ni förra året och jag kör omkring 2000 mil om året.". Då var helt plötsligt däcken inte så dåliga. De kunde nog rulla en säsong till.
Kör firmor med sådana saker mot äldre så bör de hängas ut. I övrigt försöker jag hjälpa till i den utsträckning jag kan/orkar, men ibland får man låta mamma betala för en ny spolknapp.
Byggahus.se har verkligen spårat ut fullständigt! En enkel fråga får ett gäng relevanta svar efter några samstämmiga poster och tråden fortsätter i tio sidor till med allehanda svammel och irrelevanta utläggningar.
Och avser besiktningen en husbil får du dubblera kostnaden. Går lika snabbt, ska göras varje år och dessutom sker första besiktningen ett år efter att fordonet registrerats. De flesta körs dessutom väldigt få mil så detta om något är att mjölka oss på pengar. Här finns inga alternativ att välja.mexitegel skrev:Priset är rimligt, felet är att det inte kommunicerades innan. Både att beställaren inte frågade och att rörisen inte upplyste. Det är ju just detta merparten av liknande trådar handlar om.
På temat oskäliga priser kan vi ju diskutera bilbesiktning också. 500-750 kr för 10 minuter jobb är helt oförskämt.
Besikta har till exempel haft mer än 300 miljoner i vinst de senaste åren och det efter utdelning till aktieägarna på närmare en kvarts miljard….
Men det är tema för en annan tråd.
Tänk Antikmagasinet: "Vill du verkligen ha den här ytterst speciella spolknappen från denna historiska period så kostar det". Att det (nästan!!) är billigare att köpa en ny toalettstol hör inte hit. Man vill ha det man vill ha!B ByggareBåb skrev:Min mor, som snart ska flytta in på demensboende, har en toalettstol med en "delad" plastknapp för spolning så hon kan spola halv eller hel spolning. Ena knappen gick sönder och hon fick rådet av en granne att kontakta en VVS-firma som ligger 4 mil ifrån hennes bostad. VVS-firman kom och bytte knappen på 5-10 minuter och nu har hon fått en faktura på 1744 kr, efter skattereduktion. Är detta rimligt? Om ej, vad kan jag göra?
Punkt. End of story.
Om det kan hjälpa...
Blir aningen irriterad, eller ja väldigt irriterad. Att folk fortfarande inte förstår.B ByggareBåb skrev:Min mor, som snart ska flytta in på demensboende, har en toalettstol med en "delad" plastknapp för spolning så hon kan spola halv eller hel spolning. Ena knappen gick sönder och hon fick rådet av en granne att kontakta en VVS-firma som ligger 4 mil ifrån hennes bostad. VVS-firman kom och bytte knappen på 5-10 minuter och nu har hon fått en faktura på 1744 kr, efter skattereduktion. Är detta rimligt? Om ej, vad kan jag göra?
Vad tycker du det skulle kostat då? 200kr för bara själva spolknappen? Att du ens går i tankebanor att detta är orimligt gör mig fan rädd.
Prutar du på ICA också eller?
Ja, bland annat på grund av din kommentar, helt orelevant.H Henkan- skrev:
1744.- låter billigt under givna förutsättningar med 8 mil resväg. Kunde inte TS hjälpt sin mor byta spolknapp?
Ts kanske aldrig fick chansen att byta spolknapp.
Om ts mor har en pension på 40.000 i månaden och 3MSEK i sparande har hon troligen både vilja och råd att byta spolknapp och fick då ett fullt rimligt pris.
Har hon garantipension och inga sparpengar och är lite smådement borde hon inte fått beställa denna tjänst själv. Även om firman i detta fall sannolikt inte lurat henne.
Frågan är bara vad göra. Spärra telefonen på alla utgående samtal annat än de i telefonboken?
Jag tycker det finns två svar här.
Är 1744 dyrt för att få hem en vvsare från 4 mil bort och där tror jag de flesta är överens. Det är fullt rimligt.
Är det ok att firmor säljer på gamla onödiga produkter och tjänster på gamla som inte verkar ha full koll. Jag tycker detta är ett stort problem. Men, firman i detta fall har inte bytt hela stolen, tvättställ och badkarsblandare. Det skulle de kunnat gjort och tagit ett högt men skäligt pris för. För många gamla litar på "proffs" och byter det som de föreslår. Det finns de som utnyttjar situationen, eller de som förstår. I detta fall har de bara bytt spolknapp vilket ju är precis vad mamman beställt.
Om ts mor har en pension på 40.000 i månaden och 3MSEK i sparande har hon troligen både vilja och råd att byta spolknapp och fick då ett fullt rimligt pris.
Har hon garantipension och inga sparpengar och är lite smådement borde hon inte fått beställa denna tjänst själv. Även om firman i detta fall sannolikt inte lurat henne.
Frågan är bara vad göra. Spärra telefonen på alla utgående samtal annat än de i telefonboken?
Är 1744 dyrt för att få hem en vvsare från 4 mil bort och där tror jag de flesta är överens. Det är fullt rimligt.
Är det ok att firmor säljer på gamla onödiga produkter och tjänster på gamla som inte verkar ha full koll. Jag tycker detta är ett stort problem. Men, firman i detta fall har inte bytt hela stolen, tvättställ och badkarsblandare. Det skulle de kunnat gjort och tagit ett högt men skäligt pris för. För många gamla litar på "proffs" och byter det som de föreslår. Det finns de som utnyttjar situationen, eller de som förstår. I detta fall har de bara bytt spolknapp vilket ju är precis vad mamman beställt.
Dom som medvetet lurar människor, särskilt utsatta människor, tycker jag vi kan skicka till en straffkoloni i Sibirien.J JohanLun skrev:Ts kanske aldrig fick chansen att byta spolknapp.
Med det sagt måste det vara otroligt svårt att identifiera vem som är klar i skallen och vem som inte är det på ett telefonsamtal. Ser inte hur man kan lösa det utan att omyndigförklarad personen och kräva identifiering innan köp av tjänst.
Har ni inte betalat har ni rätt att få en specificerad faktura, konsumenttjänstlagen §40. Då kan du se om det verkar rimligt. Men det är nog svårt att hävda att det är orimligt, speciellt som att ni inte kommit överens om något pris innan de reste. Lärdomen är nog att alltid be om ett pris (skriftligt) innan ni beställer arbetet.B ByggareBåb skrev:Min mor, som snart ska flytta in på demensboende, har en toalettstol med en "delad" plastknapp för spolning så hon kan spola halv eller hel spolning. Ena knappen gick sönder och hon fick rådet av en granne att kontakta en VVS-firma som ligger 4 mil ifrån hennes bostad. VVS-firman kom och bytte knappen på 5-10 minuter och nu har hon fått en faktura på 1744 kr, efter skattereduktion. Är detta rimligt? Om ej, vad kan jag göra?
Det framgår ju inte vad som sades innan. Skulle kunnat vara stora spolknappen som slutade fungera, å den lilla kanske inte riktigt gjorde jobbet, då är ett knappbyte befogat. En spolbil som måste lösa ett stopp är inte billigt.13th Marine skrev: