Danielhallgren Danielhallgren skrev:
Du verkar tycka att det ska vara fast pris även om man kommit överens om timdebitering? Betalar du extra på krogen för att personalen ska kunna ta sig till eller från jobbet? Betalar du extra i butiken gör att personalen ska ta sig till eller från butiken? Sjukt trött på hantverkares attityd då de är den enda branschen som tycker att beställaren ska betala för allt gärna för semestern också
Jag förstår vad du menar. Men vill också skriva att vi är många hantverkare som inte alls resonerar så också. Som är precis lika trötta på att klumpas ihop med de som fifflar med timmar, fikar på betald tid, debiterar tid för att rätta eget slarv etc.
 
  • Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
jbr jbr skrev:
"Förbereder sig"?
Visst, bara det är överenskommet och accepterat i förväg att hantverkaren behöver en förberedelsetid som kommer att läggas till på fakturan...
Det är lite från bransch och projekt till projekt. I en massa sammanhang är det alltid självklart att det måste till (och debiteras för) olika typer av förberedelser. I andra sammanhang vore det väldigt märkligt. Men vi har exempelvis aldrig något i offerten att det bara är tiden som kunden ser oss som debiteras och vi har i princip alltid olika typer av förberedelser (göra ritningar, materialinköp, lasta bil eller helt enkelt bara fundera på upplägget och lösningarna etc) innan vi "börjar". Skulle en kund fråga är det enkelt att förklara varför det behövs, men det är inget vi har haft problem med.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
A Andreas1 Hantverkare skrev:
Jag förstår vad du menar. Men vill också skriva att vi är många hantverkare som inte alls resonerar så också. Som är precis lika trötta på att klumpas ihop med de som fifflar med timmar, fikar på betald tid, debiterar tid för att rätta eget slarv etc.
Ber om ursäkt om jag drog alla hantverkare över samma kam. Jag hade precis en anläggare hemma hos oss och han va väldigt vag över timdebitering mm. Han trodde att det skulle ta 6-8h så jag blev väldigt förvånad när han bra jobbade i två timmar sen drog på lunch i TRE timmar och berättade att han skulle behöva en dag till för att slutföra jobbet. Fick fakturan i förrgår och (nu har jag inte räknat) men tror att den va spot on på det han hade som Max i estimering (kanske någon timma extra) men främst va att han va ärlig mot ch fick jobbet perfekt utfört. Jag jobbar själv med timdebitering mot kund och försöker verkligen räkna ut de verkliga timmarna och om det tar fem-tio timmar mindre så debiterar jag självklart inte kunden de timmarna. Är i Oslo och har precis ätit en middag för 1300kr mitt traktamente är 1100kr men det får man ju tacka skatteverkets idiotuträknare för. En vatten på hotellet kostar 122nkr och man drar väl i sig ca åtta st i denna värme.

Jag värnar verkligen att ni som faktiskt tycker om ert jobb och vill behålla kunderna ska resonera som Anders 1 Hantverkare
 
Danielhallgren Danielhallgren skrev:
Ber om ursäkt om jag drog alla hantverkare över samma kam. Jag hade precis en anläggare hemma hos oss och han va väldigt vag över timdebitering mm. Han trodde att det skulle ta 6-8h så jag blev väldigt förvånad när han bra jobbade i två timmar sen drog på lunch i TRE timmar och berättade att han skulle behöva en dag till för att slutföra jobbet. Fick fakturan i förrgår och (nu har jag inte räknat) men tror att den va spot on på det han hade som Max i estimering (kanske någon timma extra) men främst va att han va ärlig mot ch fick jobbet perfekt utfört. Jag jobbar själv med timdebitering mot kund och försöker verkligen räkna ut de verkliga timmarna och om det tar fem-tio timmar mindre så debiterar jag självklart inte kunden de timmarna. Är i Oslo och har precis ätit en middag för 1300kr mitt traktamente är 1100kr men det får man ju tacka skatteverkets idiotuträknare för. En vatten på hotellet kostar 122nkr och man drar väl i sig ca åtta st i denna värme.

Jag värnar verkligen att ni som faktiskt tycker om ert jobb och vill behålla kunderna ska resonera som Anders 1 Hantverkare
Har de inte vattenkran i Oslo?
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Har de inte vattenkran i Oslo?
Dom har olja i kranarna där 😂
 
  • Gilla
  • Haha
Grizzlybjörnen123 och 1 till
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Har de inte vattenkran i Oslo?
Jo de har de och de tar även stående lunch utan att debitera kunden. Eller oftast så bjuder kunden på en macka eller så till lunch samt en flaska vatten
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F Frångolvtilltak skrev:
Dom har olja i kranarna där 😂
Norge kommer bli ett U land på sikt när ingen mer än oljegeneratorn i Karlshamn vill köpa olja längre
 
R Rkarlsson skrev:
Om en murare kommer och gör ett jobb på 4 timmar första dagen men kan inte göra mer för att det ska bränna till och åker vidare men inte har mer jobb den dagen. Och jobbar andra dagen 4 timmar till så skall man absolut inte betala för 16 timmars jobb på löpande.

Till och från köper jag, men fakturera inte 8 timmars dagar om man inte jobbar 8 timmar. TS måste specifiera mer vilka tider det handlar om för att man ska ge en uppfattning.
Rent teoretiskt skulle han kunna sitta och vänta på att det skall bränna till i 4 timmar, så han kan fortsätta. Och då få betalt för hela dagen .
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
A Andreas1 Hantverkare skrev:
Om lärling och fullbetald hantverkare arbetar tillsammans och hantverkaren pga detta sparar in tid. Dvs lärlingen hjälper till eller gör vissa moment själv - så kostar det motsvarande som om hantverkaren skulle ha gjort allting själv. Vad lärlingen gör varierar. Men att tex bära in saker där de ska monteras är självklart en tänkbar uppgift.

Vi har lärlingar och praktikanter från skolan. Praktikanterna får ej betalt. Lärlingarna får inte heller betalt - men vi får betalt för att ha dem, inte så mkt men en del.

Ingen av dem är alltså avlönade. De lärlingen/praktikanter får ut är erfarenheten. Det de lägger in är sina timmar. Vad vi får ut är hjälpen, vad vi lägger ut är vår tid att lära och visa. För kunden är detta helt neutralt, som jag har försökt förklara betalar de varken mer eller mindre för att lärlingen är med.
Så om du beställer en sak på en mekanisk verkstad och de har lärling som hämtar saker så ska de ta betalt för dom oxå.
Kan säga att det är bara hantverkare som resonerar på det sättet
 
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Rent teoretiskt skulle han kunna sitta och vänta på att det skall bränna till i 4 timmar, så han kan fortsätta. Och då få betalt för hela dagen .
Teoretiskt ja. I realiteten hade han fått en spark i röven hos de flesta som vågar säga något. En sån patetiskt hantverkare förpassas till slummen. Man betalar för ett arbete, tar han timpeng så skall han göra något.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Så om du beställer en sak på en mekanisk verkstad och de har lärling som hämtar saker så ska de ta betalt för dom oxå.
Kan säga att det är bara hantverkare som resonerar på det sättet
Inte säker på att jag är med hur du menar?

Tänker du att vi (företaget) beställer något åt en kund hos en mekanisk verkstad (dvs de är underleverantörer till oss) och när delen är färdig så kör en lärling och hämtar den?

I det fallet tar jag betalt för lärlingens arbete, om det utförs på samma sätt som om jag hade gjort det själv.

Varför?

Vi företaget skapar ett värde för kunden (dvs tar hem den beställa detaljen). Detta tar vi betalt för. Enkelt tycker jag.

Eller tycker du att vi först ska ha en kostnad för lärlingen (i form av att vi lägger ner massor av tid ocg pengar vi investerar i deras utbildning hos oss) och sen när de gör nytta för kunden så ska vi bjuda kunden på det?

Eller så har jag helt missförstått dig?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J Jimmi Schiöler skrev:
Skulle ändå säga 16 timmar är helt okej utifrån dom tiderna du skriver. Han behöver göra inköp av material, han har administration kopplat mot jobbet han utförde och sedan fakturering eller anser merparten alla som skrivit i tråden att alla hantverkare ska göra det på sin fritid. Om så är fallet kan man undra hur folk nedvärderar hantverkare och dess familjer.
Du är själv arbetslös förstår jag ?
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Teoretiskt ja. I realiteten hade han fått en spark i röven hos de flesta som vågar säga något. En sån patetiskt hantverkare förpassas till slummen. Man betalar för ett arbete, tar han timpeng så skall han göra något.
Vadå? Tar han timpenning eller fast pris kan han lugnt sitta och vänta i 4 timmar för hantverkaren kan ju inte rå för att det måste bränna klart. Då kanske beställaren skulle dra tummen ur och göra jobbet själv om det inte passar.
 
A Andreas1 Hantverkare skrev:
Inte säker på att jag är med hur du menar?

Tänker du att vi (företaget) beställer något åt en kund hos en mekanisk verkstad (dvs de är underleverantörer till oss) och när delen är färdig så kör en lärling och hämtar den?

I det fallet tar jag betalt för lärlingens arbete, om det utförs på samma sätt som om jag hade gjort det själv.

Varför?

Vi företaget skapar ett värde för kunden (dvs tar hem den beställa detaljen). Detta tar vi betalt för. Enkelt tycker jag.

Eller tycker du att vi först ska ha en kostnad för lärlingen (i form av att vi lägger ner massor av tid ocg pengar vi investerar i deras utbildning hos oss) och sen när de gör nytta för kunden så ska vi bjuda kunden på det?

Eller så har jag helt missförstått dig?
En lärling ska man ta betalt för så länge lärlingen får betalt
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
J johnniemalm skrev:
Du är själv arbetslös förstår jag ?
Är det något fel att vara arbetslös?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.