A Andreas1 Hantverkare skrev:
Angående att hämta reservdel - vi har inte det inbakat i timpriset. Behöver vi åka och hämtar material så tar vi betalt för tiden det tar (självklart inte om det beror på slarv/fel från vår sida att vi behöver åka). Det är standard i vår bransch.

Angående fakturering för lärlingar så resonerar vi såhär:

Vår lärling debiteras enligt principen - vad tillför denne för nytta. Vi har ingen specialtaxa för lärlingar utan för den tiden som lärlingen bidrar lika mycket som en anställd debiteras full taxa. Exakt samma gäller om vi har praktikanter från skolan, bidrar de så kostar de.

Exempel: Är lärlingen med 8h på ett jobb och mest är hantlangare eller sitter bredvid så bedöms det hur mycket tid hantverkaren har sparat på att ha med lärlingen. Har det sparats 1h så debiteras lärlingen med 1h, full taxa, för den dagen. På vissa jobb kan vi inte debitera något alls för lärlingen, ibland är det nästan alla timmar som kan debiteras. Har det visats så mycket så att arbetet har försinkats genom att ha med lärlingen (det försöker vi undvika!) så dras det av från hantverkarens timmar.


Tycker du det är märkligt resonerat?
Så ni springer och klockar era lärlingar när de gör samma nytta som en anställd?

Ett jäkla sätt att utnyttja människor, men det är min syn.
 
  • Gilla
kortis
  • Laddar…
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Japp så är det , men det finns undantag
Timpeng men inte fast pris
 
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Alltså är det inget konstigt att TS får betala för fler timmar än TS hävdar ett hantverkaren varit på plats. TS är ju för sjutton nöjd med arbetet - så varför tjafsa.
Hur mycket mer ska man betala om man är nöjd?

2h på 14h synligt arbetade?

2 dagar på 3 arbetade?
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Hur mycket mer ska man betala om man är nöjd?

2h på 14h synligt arbetade?

2 dagar på 3 arbetade?
Har TS fast pris på 16 timmar är det ok.
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Har TS fast pris på 16 timmar är det ok.
Att fakturera 3 dagar extra? Kunden är ju nöjd med utförandet, varför klaga?

363 dagar extra? Hantverkaren ska ju ha råd med semester och det blev ju bra, så varför klaga?
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
En lärling är precis vad det antyder. Finns att söka ersättning för lärlingar från respektive skola.

Finns ingen lagtext som reglerar detta men fult att utnyttja människor som står i beroendeställning till dig
Ok, då har vi konstaterat att du hade fel när det gällde juridiken.

Då hade jag två frågor kvar:

1) Tycker du att vi först ska ha en kostnad för lärlingen (i form av att vi lägger ner massor av tid och pengar vi investerar i deras utbildning hos oss) och sen när de gör nytta för kunden så ska vi bjuda kunden på det?

2) Betyder detta att obetalda lärlingar inte får hjälpa till vid fastprisjobb?
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Så ni springer och klockar era lärlingar när de gör samma nytta som en anställd?

Ett jäkla sätt att utnyttja människor, men det är min syn.
Hur blir lärlingen utnyttjad? Börjar misstänkar att du inte riktigt vill förstå?

Nu har det först varit oschysst mot kunden som får betala för lärlingen. Sen var det oschysst konkurrens mot andra företag. O nu slutligen har du landat i att det är oschysst mot lärlingen. Nästan så att jag misstänker att allting alltid är fel för du har bestämt dig för det.
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
fult att utnyttja människor som står i beroendeställning till dig
Så en lärling som gör en ”lärlingsdag” på ett företag får en nyttig erfarenhet om hans arbete inte debiteras någon kund men blir utnyttjad om sådan debitering sker?
 
  • Gilla
Andreas1 Hantverkare
  • Laddar…
R
Lärlingar är fastanställda och särskilt skyddade vid uppsägningar, många förväxlar praktikanter med lärlingar..
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Trams?

Vadå mygel, varför skulle det vara det?
Att betala någon för att titta på när det bränner, eller när färgen torkar, eller bara som sitter. Det är mygel och trams.

Självklart betalar man inte för sånt eller lunch.

Finns bara sådant trams inom hantverksyrken och politik. Gör man det i en vettig fabrik så åker du ut illa kvickt.
 
  • Gilla
kortis
  • Laddar…
R
A Andreas1 Hantverkare skrev:
Så enkelt är det inte, det beror på bransch.

Ser mer i mitt svar här: [länk]
Jag pratar hantverkare..
 
R
A Andreas1 Hantverkare skrev:
Vi är hantverkare....
Bygg och anläggning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.