84 979 läst · 566 svar
85k läst
566 svar
Rimligt att fakturera för lunchtid?
Då tar hantverkaren och gör något annat. Känner inte en enda som skulle mygla på det viset. Om det inte finns något att göra så fortsätter de dagen efter eller tar ett annat jobb resterande 4 timmar och kör inte med bedrägeri.Grizzlybjörnen123 skrev:
Trams.
Vänligen svara på detta:Grizzlybjörnen123 skrev:
Eller tycker du att vi först ska ha en kostnad för lärlingen (i form av att vi lägger ner massor av tid ocg pengar vi investerar i deras utbildning hos oss) och sen när de gör nytta för kunden så ska vi bjuda kunden på det?
Svara sen på var lagtext finns om att man bara får ta betalt för lärling om denna får betalt?
och igen:
Betyder detta att obetalda lärlingar inte får hjälpa till vid fastprisjobb?
Ok. Om du lämnar in bilen på reparation och de har en lärling som hjälper till tar verkstaden bara betalt för den personen som arbetar med bilen. Om han måste åka o hämta någon reservdel så tar de inte extra för det, det ingår i timpriset.A Andreas1 Hantverkare skrev:Inte säker på att jag är med hur du menar?
Tänker du att vi (företaget) beställer något åt en kund hos en mekanisk verkstad (dvs de är underleverantörer till oss) och när delen är färdig så kör en lärling och hämtar den?
I det fallet tar jag betalt för lärlingens arbete, om det utförs på samma sätt som om jag hade gjort det själv.
Varför?
Vi företaget skapar ett värde för kunden (dvs tar hem den beställa detaljen). Detta tar vi betalt för. Enkelt tycker jag.
Eller tycker du att vi först ska ha en kostnad för lärlingen (i form av att vi lägger ner massor av tid ocg pengar vi investerar i deras utbildning hos oss) och sen när de gör nytta för kunden så ska vi bjuda kunden på det?
Eller så har jag helt missförstått dig?
Angående att hämta reservdel - vi har inte det inbakat i timpriset. Behöver vi åka och hämtar material så tar vi betalt för tiden det tar (självklart inte om det beror på slarv/fel från vår sida att vi behöver åka). Det är standard i vår bransch.K kortis skrev:
Angående fakturering för lärlingar så resonerar vi såhär:
Vår lärling debiteras enligt principen - vad tillför denne för nytta. Vi har ingen specialtaxa för lärlingar utan för den tiden som lärlingen bidrar lika mycket som en anställd debiteras full taxa. Exakt samma gäller om vi har praktikanter från skolan, bidrar de så kostar de.
Exempel: Är lärlingen med 8h på ett jobb och mest är hantlangare eller sitter bredvid så bedöms det hur mycket tid hantverkaren har sparat på att ha med lärlingen. Har det sparats 1h så debiteras lärlingen med 1h, full taxa, för den dagen. På vissa jobb kan vi inte debitera något alls för lärlingen, ibland är det nästan alla timmar som kan debiteras. Har det visats så mycket så att arbetet har försinkats genom att ha med lärlingen (det försöker vi undvika!) så dras det av från hantverkarens timmar.
Tycker du det är märkligt resonerat?
Ellet jobba som mekaniker på Toyota verkstad, dom har väl har 6 timmars arbetsdag sedan typ 2002 eller nåt..Coolman skrev:
https://toyotagoteborg.se/om-oss/sextimmarsdag-i-tva-skift-sa-gjorde-vi/
Redigerat:
Ibland är det enklast att bara ge upp. 😉 @Grizzlybjörnen123 kommer naturligtvis inte att hitta den typen av stöd för det han tycker är rätt, för det är ju bara ett rent tyckande.A Andreas1 Hantverkare skrev:
Lärlingar har procentuell betalning av vad en yrkesarbetare tjänar, tex om lärlingen ligger på 80% så innebär det att hen får 80% av vad dom fullbetalda yrkesarbetarna får och då fakturerar man 80% av företagets tim taxa.
Självklart kan man inte bjuda på lärlingen till en kund då går företaget back direkt om en yrkesarbetare och lärling är hos en kund en 8 timmar en dag..
En lärling ska inte stå och titta eller bara bära utan hen är under utbildning och ska delta i dom olika arbetsmomenten under uppsikt av sin handledare..
Självklart kan man inte bjuda på lärlingen till en kund då går företaget back direkt om en yrkesarbetare och lärling är hos en kund en 8 timmar en dag..
En lärling ska inte stå och titta eller bara bära utan hen är under utbildning och ska delta i dom olika arbetsmomenten under uppsikt av sin handledare..
Redigerat:
Jag skulle nog säga att de flesta som skapar trådar på Byggahus medvetet eller omedvetet skarvar lite när de beskriver en situation. Det gör man för att skapa en reaktion, för att förtydliga den egna upplevelsen eller bara för att man helt enkelt inte riktigt vet. Det betyder inte att TS ljuger. Du förstår - det finns grader i helvetet.Fairlane skrev:
Om TS verkligen hade velat veta hur, vad och varför hantverkaren utförde arbetet och på vilka grunder hen debiterade för det är det ju bara att fråga. En tråd på Byggahus ger inga svar på det.
Fullständigt ointressant frågeställning. Beställaren skall såklart betala för det arbete som hantverkaren utför enligt någon form av avtal eller någon form ag "god sed" inom branschen. De flesta hantverkare jag har träffat har inte avtalsskrivande som sin främsta styrka. För det mesta är de heller inte ekonomer - men de förstår att om en hel dag går åt för ett arbete hos en kund så måste de få betalt för en hel dag - på ett eller annat sätt.Fairlane skrev:
Vill du ha rätt på formaliteterna får du gå till Bauhaus eller "Clas Fixare". De kan säkert ge dig ett vattentätt avtal. Om det blir billigare eller bättre vet jag inte. Polacken som flytspacklar badrumsgolvet är samma som du köper själv - fast med tretton mellanhänder som också skall ha betalt.
Den värld där allt är entydigt, precist och exakt - som du verkar förespråka - finns inte.
Alltså är det inget konstigt att TS får betala för fler timmar än TS hävdar ett hantverkaren varit på plats. TS är ju för sjutton nöjd med arbetet - så varför tjafsa.
Verktygstokig
· Estocolmo
· 830 inlägg
Om lärlingen är i vägen räknar ni bort den tiden då?A Andreas1 Hantverkare skrev:Angående att hämta reservdel - vi har inte det inbakat i timpriset. Behöver vi åka och hämtar material så tar vi betalt för tiden det tar (självklart inte om det beror på slarv/fel från vår sida att vi behöver åka). Det är standard i vår bransch.
Angående fakturering för lärlingar så resonerar vi såhär:
Vår lärling debiteras enligt principen - vad tillför denne för nytta. Vi har ingen specialtaxa för lärlingar utan för den tiden som lärlingen bidrar lika mycket som en anställd debiteras full taxa. Exakt samma gäller om vi har praktikanter från skolan, bidrar de så kostar de.
Exempel: Är lärlingen med 8h på ett jobb och mest är hantlangare eller sitter bredvid så bedöms det hur mycket tid hantverkaren har sparat på att ha med lärlingen. Har det sparats 1h så debiteras lärlingen med 1h, full taxa, för den dagen. På vissa jobb kan vi inte debitera något alls för lärlingen, ibland är det nästan alla timmar som kan debiteras. Har det visats så mycket så att arbetet har försinkats genom att ha med lärlingen (det försöker vi undvika!) så dras det av från hantverkarens timmar.
Tycker du det är märkligt resonerat?
Exakt, det är det jag skriver i sista stycket. Försöker såklart undvika det, men det händer.K kortis skrev:
Lärlingen är såklart "ivägen" i princip varje dag. När vi går igenom moment, metod, maskin etc. Mitt mål är inte att vi ska ha en massa timmar debiterade via lärlingarna. Men kan de i längden debitera ungefär så mycket tid som jag lägger ner på att lära dem saker så är jag nöjd.
Sen hör det till saken att den allra största delen av våra jobb är på fast pris och då blir frågan inte så relevant. Arbetet består då både av att jag visar och att de hjälper till (dvs att vi kan debitera för deras arbete). Det blir en salig blandning och vi behöver inte hålla stenkoll på tiderna (som med löpande arbete).
I övrigt kan man konstatera att vi har en lång rad som kommer och vill praktisera eller vara lärlingar hos oss.
![Fairlane](/forum/data/avatars/s/149/149294.jpg?1496437083)
Fairlane![Premium Premiumikon: Hand](/forum/styles/main/premium/1.png)
Medlem
· Stockholms Län
· 11 758 inlägg
Fairlane![Premium Premiumikon: Hand](/forum/styles/main/premium/1.png)
Medlem
- Stockholms Län
- 11 758 inlägg
Givet är det ju så att framställer man situationen fel så blir svaret fel.Slottsbäcksväktarn skrev:
Jag skulle nog säga att de flesta som skapar trådar på Byggahus medvetet eller omedvetet skarvar lite när de beskriver en situation. Det gör man för att skapa en reaktion, för att förtydliga den egna upplevelsen eller bara för att man helt enkelt inte riktigt vet. Det betyder inte att TS ljuger. Du förstår - det finns grader i helvetet.
Om TS verkligen hade velat veta hur, vad och varför hantverkaren utförde arbetet och på vilka grunder hen debiterade för det är det ju bara att fråga. En tråd på Byggahus ger inga svar på det.
Man kan givetvis fråga hantverkaren i fråga, med risk att man får svar som i denna tråd "klart jag ha betalt för lunch" eller "klart man ska fakturera för 8 timmar även om arbetet totalt var på 7".
Eller så kan man fråga först här så man vet att man kan säga till den hantverkaren som svarar så att den har fel...
Dvs, det var obekvämt att svara på frågan för att då avslöjas tänket?Slottsbäcksväktarn skrev:
Man behöver inte ha det som främsta styrka. Man kan nöja sig med att säga "Vi fakturerar alltid minst för X timmar och om det tar mer än 6 timmar så fakturerar vi för full dag." Klarar man inte av det så är det hantverkaren, inte kunden som drabbas av det.Slottsbäcksväktarn skrev:
Och om det inte går åt en hel dag ska de ändå ha betalt för en hel dag?Slottsbäcksväktarn skrev:
Här talar vi verkligen om fullständigt ointressanta avvikelser. Det finns alldeles utmärkta hantverkare som kan vara tydliga.Slottsbäcksväktarn skrev:
Nej, men det finns lagstiftning, konsumenttjäsntlagen till exempel, som gör att otydlighet slår tillbaks på företagaren. Sen har jag nog lite högre tankar om hantverkare än att de inte är smartare än att göra samma fel om och om igen.Slottsbäcksväktarn skrev:
Givetvis ska man betala för de timmar arbetat tar, både på plats och på annan plats, något annat har jag aldrig påstått. Däremot ska man inte betala för tid som INTE har med kundens beställning att göra, som att tvätta bilen eller åka hem tidigare. Varför ska jag som kund betala 750-1500 kronor för att hantverkaren åker och tvättar sin bil?Slottsbäcksväktarn skrev:
För att priset är fel?Slottsbäcksväktarn skrev:
Jag kan vara väldigt nöjd med ett jobb, men vill fortfarande inte betala mer än nödvändigt, iallafall om jag inte väljer att göra det självmant.
Vad är det som är så magiskt inom hantverkarbranschen som gör att just där ska man betala mer än överenskommet bara för att man är nöjd med resultatet?
Det ser man inte hos optikern, hos sjukvården, hos restaurangen, hos taxi etc. Där betalar man efter överenskommelse och sen väljer man själv om man vill lägga mer.
Redigerat:
En lärling är precis vad det antyder. Finns att söka ersättning för lärlingar från respektive skola.A Andreas1 Hantverkare skrev:Vänligen svara på detta:
Eller tycker du att vi först ska ha en kostnad för lärlingen (i form av att vi lägger ner massor av tid ocg pengar vi investerar i deras utbildning hos oss) och sen när de gör nytta för kunden så ska vi bjuda kunden på det?
Svara sen på var lagtext finns om att man bara får ta betalt för lärling om denna får betalt?
och igen:
Betyder detta att obetalda lärlingar inte får hjälpa till vid fastprisjobb?
Finns ingen lagtext som reglerar detta men fult att utnyttja människor som står i beroendeställning till dig