87 737 läst · 566 svar
88k läst
566 svar
Rimligt att fakturera för lunchtid?
Det som på riktigt är korkat är att tro att tex lunch ingår i arbetsdagen. Eftersom du utifrån ditt sätt att resonera verkar vara arbetare/hantverkare så tar vi en vanlig dag som exempel, det är 7-16. Hur många timmar är det….. spoiler, 9h. Det är 8h arbete och en timma rast. Fakturerar för….. just det, 8h.J Jesper Karlsson3 skrev:
Detta tycker jag är en viktig poäng i sammanhanget. Vi talar ofta om vikten av att få hantverkaren att förstå att det för kunden inte spelar någon roll vad den anställde har för löneförmåner eller avtal med företaget. Kunden köper timmar till ett angivet pris, thats it.Alfredo skrev:Varför då? Vad har den anställdes lön att göra med vilket timpris man debiterar? I alla andra trådar brukar det förklaras ständigt och jämt att timdebitering och den anställdes lön har väldigt lite med varandra att göra men här tycker du att det ska finnas en stark koppling. Förstår faktiskt inte varför.
Men då gäller såklart också det omvända - den nytta som tillförs ska man ta betalt för, helt oavsett vem i företaget/praktikant/lärling som utför arbetet. Kvaliten skall naturligtvis uppnå vad som är avtalat, återigen oavsett vem som har gjort arbetet.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 275 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 275 inlägg
Där är vi överens, men du skrev ju:Slottsbäcksväktarn skrev:
"Så - om snubben är hus dig mellan 7.30 och 15.00 finns det inte en chans i h..e att han skulle kunna jobba på fler ställen under den arbetsdagen. Alltså betalar du för en heldag och då får han tid för underhåll, att fylla på i bilen, att tvätta bilskrället m.m. (eller så åker han bara hem men han skall ha lön för en hel dag...)"
Dvs att jag skulle betala för att han gör saker som inte är kopplade till mig bara för att det inte fanns tid för ett uppdrag till. Men då är vi överens, jobbar hantverkaren 7 timmar med mitt arbete så ska jag betala för 7 timmar. Om han sen åker hem eller åker och tvättar bilen rör inte mig som kund utan är något mellan arbetsgivaren och arbetaren. Här verkar det finnas ett missförstånd hos många hantverkare (och förmodligen deras chefer) att de måste sätta 8 timmar på kund varje dag, vilket är anledningen till att det blir fel. Det ska givetvis finnas en tidkod för att göra saker som kund inte faktureras för.
Förvisso, men då kan ett företag ta in massor av praktikanter som de inte betalar ett rutet öre för och sätta dem på ett projekt under överseende av några anställda och tjäna massa kosing. Då snedvrider man konkurrensen.A Andreas1 Hantverkare skrev:Detta tycker jag är en viktig poäng i sammanhanget. Vi talar ofta om vikten av att få hantverkaren att förstå att det för kunden inte spelar någon roll vad den anställde har för löneförmåner eller avtal med företaget. Kunden köper timmar till ett angivet pris, thats it.
Men då gäller såklart också det omvända - den nytta som tillförs ska man ta betalt för, helt oavsett vem i företaget/praktikant/lärling som utför arbetet. Kvaliten skall naturligtvis uppnå vad som är avtalat, återigen oavsett vem som har gjort arbetet.
Eller annars får hantverkaren jobba på lite så han blir klar till Lunch och hinner ett jobb tillFairlane skrev:Där är vi överens, men du skrev ju:
"Så - om snubben är hus dig mellan 7.30 och 15.00 finns det inte en chans i h..e att han skulle kunna jobba på fler ställen under den arbetsdagen. Alltså betalar du för en heldag och då får han tid för underhåll, att fylla på i bilen, att tvätta bilskrället m.m. (eller så åker han bara hem men han skall ha lön för en hel dag...)"
Dvs att jag skulle betala för att han gör saker som inte är kopplade till mig bara för att det inte fanns tid för ett uppdrag till. Men då är vi överens, jobbar hantverkaren 7 timmar med mitt arbete så ska jag betala för 7 timmar. Om han sen åker hem eller åker och tvättar bilen rör inte mig som kund utan är något mellan arbetsgivaren och arbetaren. Här verkar det finnas ett missförstånd hos många hantverkare (och förmodligen deras chefer) att de måste sätta 8 timmar på kund varje dag, vilket är anledningen till att det blir fel. Det ska givetvis finnas en tidkod för att göra saker som kund inte faktureras för.
De flesta hantverkare jag träffar på har bokföringen (den egna) på handskrivna lappar så tidskoder är nog inget de bekymrar sig om. Sedan har de någon som sköter det formella så att kunderna får sina fakturor, leverantörerna får betalt och Skatteverket får sitt...Fairlane skrev:
Nu vet varken du eller jag hur "avtalet" (förmodligen muntligt) mellan TS och hantverkaren såg ut, Vi vet inte heller hur länge hantverkaren faktiskt var hos TS eller hur länge hen faktiskt jobbade för TS. VI vet väl heller inte vad för sorts företag hantverkaren kom ifrån. Var det en större firma med koll på allt eller en liten skuttfirma med någon enstaka anställd.
Att man får betala för en heldag om man har en snubbe på plats i 7 timmar är inget som jag ser som det minsta konstigt. Som kund ser jag t.ex. gärna att man förbereder sig en aning - speciellt för ett större jobb. Det får jag betala för.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 275 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 275 inlägg
Vilket inte på något sätt påverkar vad kunden ska betala för. Att man inte har koll är ingen ursäkt.Slottsbäcksväktarn skrev:
Vi kan väl anta att avtalet inte innehöll något om att TS skulle betala för tid som inte rörde hans jobb?Slottsbäcksväktarn skrev:Nu vet varken du eller jag hur "avtalet" (förmodligen muntligt) mellan TS och hantverkaren såg ut, Vi vet inte heller hur länge hantverkaren faktiskt var hos TS eller hur länge hen faktiskt jobbade för TS. VI vet väl heller inte vad för sorts företag hantverkaren kom ifrån. Var det en större firma med koll på allt eller en liten skuttfirma med någon enstaka anställd.
Vi kan väl anta att de 7.30-15.00 med en timmes lunch är korrekt?
Egentligen spelar det ingen roll för sakfrågan. Finns inget avtal om att man fakturerar för 8 timmar om man jobbar 7 så är det fel att fakturera för 8.
Nu ändrar du förutsättningarna helt. Nu skriver du om en person som var på plats 7 timmar, innan har vi ju enats om att allt arbete inte behöver vara på plats hos kunden. Det är ju du som talat om att rengöra bilen etc och det lär bli svårt att hinna med under de 8 timmarnas arbetsdag om man är hos kund 7, har lite restid, inköp etc.Slottsbäcksväktarn skrev:
Om du vill betala för 8 timmar när någon lägger 7 timmar på ditt jobb så är det din ensak, men det ger inte någon automatisk rätt att fakturera för 8 timmar.
Det är väl helt ointressant hur en firma sköter sin administration, så länge det sköts korrekt?Slottsbäcksväktarn skrev:
(Jag antar för övrigt att leverantörerna endast får betalt för det de faktiskt har levererat..?)
Vad är "heldag" något?Slottsbäcksväktarn skrev:
Antingen betalar man för det antal timmar som hantverkaren har jobbat åt kunden eller så betalar man för ett avtalat arbete i form av fast pris.
"Förbereder sig"?
Visst, bara det är överenskommet och accepterat i förväg att hantverkaren behöver en förberedelsetid som kommer att läggas till på fakturan...
Det gäller väl för de flesta inlägg på ett anonymt forum, eller?Slottsbäcksväktarn skrev:Nu vet varken du eller jag hur "avtalet" (förmodligen muntligt) mellan TS och hantverkaren såg ut, Vi vet inte heller hur länge hantverkaren faktiskt var hos TS eller hur länge hen faktiskt jobbade för TS. VI vet väl heller inte vad för sorts företag hantverkaren kom ifrån. Var det en större firma med koll på allt eller en liten skuttfirma med någon enstaka anställd.
Men det är bra att klarlägga om man kommenterar utifrån helt egna antaganden istället för det som redovisas i tråden.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 275 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 275 inlägg
För att det är vad TS säger.Slottsbäcksväktarn skrev:
TS säger att personen var på plats 7.30-15.00 minus en timme för lunch och undrar om det är rätt att betala för 8 timmar.
Det rimliga är att svara på frågan som TS ställer. Om TS ljuger om tiderna blir svaren givetvis automatiskt fel.
Varför ska vi anta något annat än det TS säger? Vi kanske kan anta att TS egentligen hade fått ett fastpris på 1 miljon kronor också, så han ska vara jäkla glad att han inte behövde betala det, men vad tillför det?
Om vi tar några högst hypotetiska fall, så behöver du inte anta något om sanningshalten, hur många timmar ska beställaren betala för under dessa förutsättningar?
1. Inget nämns om minimidebitering, hantverkare arbetar med beställares saker i 2 timmar
2. Inget nämns om minimidebitering, hantverkare arbetar med beställares saker i 5 timmar
3. Inget nämns om minimidebitering, hantverkare arbetar med beställares saker i 7 timmar
4. Minimidebitering om 3 timmar nämns innan, hantverkare arbetar med beställares saker 2 timmar
5. Minimidebitering om 3 timmar nämns innan, hantverkare arbetar med beställares saker 5 timmar
6. Minimidebitering om 3 timmar nämns innan liksom att om det blir mer än 6,5 timme en dag så debiteras för 8 timmar, hantverkare arbetar med beställares saker 7 timmar
Mina svar är:
1 = 2 timmar
2 = 5 timmar
3 = 7 timmar
4 = 3 timmar
5 = 5 timmar
6 = 8 timmar
Håller du med om det?
Helt rätt. Men låt oss äga att hantverkaren ska montera belysning i en vedbod så får man anta att kunden har gjort plats för hantverkaren. Om inte får ju hantverkaren själv göra plats och då tar ju ett jobb betydligt längre tid.jbr skrev:Det är väl helt ointressant hur en firma sköter sin administration, så länge det sköts korrekt?
(Jag antar för övrigt att leverantörerna endast får betalt för det de faktiskt har levererat..?)
Vad är "heldag" något?
Antingen betalar man för det antal timmar som hantverkaren har jobbat åt kunden eller så betalar man för ett avtalat arbete i form av fast pris.
"Förbereder sig"?
Visst, bara det är överenskommet och accepterat i förväg att hantverkaren behöver en förberedelsetid som kommer att läggas till på fakturan...
Det gäller väl för de flesta inlägg på ett anonymt forum, eller?
Men det är bra att klarlägga om man kommenterar utifrån helt egna antaganden istället för det som redovisas i tråden.
Har själv varit utsatt för det och hört i efterhand att "Jobbet tog ju väldigt lång tid än vad man kunde räknat med så jag tänker inte betala"
Du verkar tycka att det ska vara fast pris även om man kommit överens om timdebitering? Betalar du extra på krogen för att personalen ska kunna ta sig till eller från jobbet? Betalar du extra i butiken gör att personalen ska ta sig till eller från butiken? Sjukt trött på hantverkares attityd då de är den enda branschen som tycker att beställaren ska betala för allt gärna för semestern ocksåSlottsbäcksväktarn skrev:Men vakna - förstå världen och läs inte in dina egna villfarelser i det jag skriver.
Köper du en hantverkstjänst är det tjänsten du betalar för. Att dravla om timmar - i just det här fallet - är bara dumt. Köper du timmar med fri dispositionsrätt är det en annan sak.
Vi debatterar inte taxi. Samma sak där. Jag köper inta varken mil eller timmar. Jag köper transport från punkt A till punkt B. Oftast (och ja, jag åker mycket taxi) köper jag resan på fastpris. Tacka f..n för att jag betalar för både tankning och biltvätt - eller tror du någon annan betalar för det???