Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Läs mitt inlägg 388
???
Du har väl inte gjort något inlägg 388?
 
K kurlakarl skrev:
Den där länken handlar ju om hur arbetsförmedlingen ser på sin arbetsträning för arbetssökande, det har ju ingenting med annan praktik att göra. Det hjälper inte att du försöker källhänvisar när du själv inte fattar vad du hänvisar till
Vilken typ av praktikant är det du menar som bara ska gå vid sidan om och titta på men inte få göra något?
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jag har aldrig varit med om en taxichaufför som helt plötsligt lägger på 800 kronor för att åka och tvätta bilen. Typ " äsch nu hinner jag inte få någon mer körning idag och bilen måste städas och tvättas, jag lägger det på dagens sista kund.
Nej, självklart inte - nu larvar du dig. Hela jämförelsen med taxi är trams.

För en hantverkare betalar du för den tid hen är upptagen med ditt jobb - vilket inte nödvändigtvis är samma tid som hen är i ditt hus - eller hur?
 
M Mach77777 skrev:
Helt rätt. Vilket parallellt universum lever vissa i där man tror att det går att fakturera 8h för 5h jobb?
I det universum där du betalar för den tid hantverkaren är upptagen med ditt jobb - d.v.s. i samma universdum som alla andra.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Ja att avlöna någon svart är naturligtvis fel men vad har det att göra med om kunden debiteras för personens arbete eller ej?
Kunden får inte faktureras för praktikantens arbete, hur svårt har du att förstå?
 
D Dilato skrev:
???
Du har väl inte gjort något inlägg 388?
Förlåt, nä skrev fel igår då jag var lite trött. 398 skulle det vara.
 
D Dilato skrev:
Vilken typ av praktikant är det du menar som bara ska gå vid sidan om och titta på men inte få göra något?
Den praktikant som kommer från skolan
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Kunden får inte faktureras för praktikantens arbete, hur svårt har du att förstå?
Ja det förstår jag inte och du har inte visat att det stämmer. Ditt påstående blir inte sannare bara för att du upprepar det.

Jag påstår att om kunden får "faktureras för praktikantens arbete" beror helt på avtalet mellan kund och leverantör.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
A Andreas1 Hantverkare skrev:
Vi är inte elektriker. Men vi har kollektivavtal. Du kan läs mer här: [länk]
I övrigt är våra praktikanter försäkrade från skolan de kommer ifrån.

1) Nej jag blandar inte ihop praktikanter och lärlingar.
2) Ok, delar inte din uppfattning. Vi ser till vad som ger nytta för kunden, det avgör.
3) I vår bransch finns det förvisso en form av lärlingsutbildning med lön i kollektivavtalet, men den används väldigt sällan, känner ej någon som gått via den. Istället är det vanligt att man går lärlingsprogram via skola. Då får lärlingen CSN och företaget en lärlingspeng för att ta emot lärlingen.

En annan fundering? Om praktikanten aldrig för göra något, vare sig fast eller löpande arbete, och du lägger en massa tid på att visa och förklara för praktikanten (det antar jag att du gör?) - vem betalar då för det? Eller bjuder du som företagare på det?
Ok, tråden handlar om el så därför trodde jag att ni var elektriker.
 
  • Älska
Uffe A
  • Laddar…
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
För en hantverkare betalar du för den tid hen är upptagen med ditt jobb - vilket inte nödvändigtvis är samma tid som hen är i ditt hus - eller hur
Jaha, det var ju inte helt självklart tidigare...



Så - om snubben är hus dig mellan 7.30 och 15.00 finns det inte en chans i h..e att han skulle kunna jobba på fler ställen under den arbetsdagen. Alltså betalar du för en heldag och då får han tid för underhåll, att fylla på i bilen, att tvätta bilskrället m.m. (eller så åker han bara hem men han skall ha lön för en hel dag...)
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ja det förstår jag inte och du har inte visat att det stämmer. Ditt påstående blir inte sannare bara för att du upprepar det.

Jag påstår att om kunden får "faktureras för praktikantens arbete" beror helt på avtalet mellan kund och leverantör.
Ok, så i praktiken kan du ta in Åshöjdens BK bygg för att bygga ett hus åt dig och ni bestämmer att byggfirman tar in ett gäng praktikanter från Åshöjdenskolan klass 9 för att bygga och samtidigt pressa ner priset på ditt bygge. Det tycker du är ok ja. Men är det tillåtet att göra så? Ja anser du.
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
så i praktiken kan du ta in Åshöjdens BK bygg för att bygga ett hus åt dig
Det blir svårt att föra en seriös diskussion när du drar in svartjobb och Åshöjdens BK i en diskussion om för vad en leverantör kan fakturera sin kund.
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Nej, självklart inte - nu larvar du dig. Hela jämförelsen med taxi är trams.

För en hantverkare betalar du för den tid hen är upptagen med ditt jobb - vilket inte nödvändigtvis är samma tid som hen är i ditt hus - eller hur?
Precis så. Vad bra att du nu också inser att hantverkaren inte kan jobba 7 timmar med mitt jobb (i eller utanför mitt hus) och den fakturera för 8 timmar, om man inte kommit överens om det innan.
 
  • Gilla
Andreas1 Hantverkare och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det blir svårt att föra en seriös diskussion när du drar in svartjobb och Åshöjdens BK i en diskussion om för vad en leverantör kan fakturera sin kund.
Åshöjdens BK var ett exempel för att dina celler enklare ska kunna samarbeta och förstå.

På vilket sätt blir det ett svartjobb om Praktikanterna bygger ditt hus i Åshöjden exemplet?
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
På vilket sätt blir det ett svartjobb om Praktikanterna bygger ditt hus i Åshöjden exemplet?
Länken till Lawline som du hänvisade till i #417 handlar bland annat om svartjobb.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.