K Kane skrev:
Skilj på näringsidkare mot konsumenter och B2B.
Så när jag lämnar min BMW på verkstan och det kostar 1800kr är inte det privatkund mot företag då?
 
Fairlane
F Frångolvtilltak skrev:
Så när jag lämnar min BMW på verkstan och det kostar 1800kr är inte det privatkund mot företag då?
För min del får du gärna ta 1500 kr i timmen, helt ok, om du är tydlig med det innan...

Bilverkstaden talar om vad det kommer kosta mig, så kan jag bestämma om jag vill anlita denna verkstad eller en annan, eller göra själv. Du, och vissa andra, verkar inte vilja vara tydliga innan, utan istället fakturera för saker som ni inte varit tydliga med innan. Är du med på skillnaden?
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
För min del får du gärna ta 1500 kr i timmen, helt ok, om du är tydlig med det innan...

Bilverkstaden talar om vad det kommer kosta mig, så kan jag bestämma om jag vill anlita denna verkstad eller en annan, eller göra själv. Du, och vissa andra, verkar inte vilja vara tydliga innan, utan istället fakturera för saker som ni inte varit tydliga med innan. Är du med på skillnaden?
Det är skillnad att ge pris på en bilreparation och på att jobba på ett helt främmande hus. När du begär in ett fast pris på Rex en badrumsrenovering så tar man höjd för oförutsedda saker som det nästan alltid är på gamla hus. När man begär prisuppgift på att byta vattenpump på bilen så står det exakt vilken tid det tar som mest. Det är stor skillnad. Ändå tar en märkesbilverkstad tre gånger mer i timmen än en hantverkare.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Att den stackars taxikillen sen måste åka och tvätta bilen och sedan köra hem tror jag inte du vill betala extra för.
Det gör man ju...
 
Fairlane
F Frångolvtilltak skrev:
Det är skillnad att ge pris på en bilreparation och på att jobba på ett helt främmande hus. När du begär in ett fast pris på Rex en badrumsrenovering så tar man höjd för oförutsedda saker som det nästan alltid är på gamla hus. När man begär prisuppgift på att byta vattenpump på bilen så står det exakt vilken tid det tar som mest. Det är stor skillnad. Ändå tar en märkesbilverkstad tre gånger mer i timmen än en hantverkare.
Nu pratade vi iofs inte fastpris utan bara tydlighet i prissättningen.
Är det löpande så är det väl bara säga att du vill ha 1500 kr i timmen så blir det inget problem om du springer på oförutsedda saker.
Är det fastpris kommer ändå ditt timpris variera beroende på om vad du springer på för oförutsedda saker.

Vill du jämföra timpris mellan en hantverkare och en bilverkstad är det väl rimligt att också räkna med vad utrustningen kostar för de olika yrkena?
 
Fairlane
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Det gör man ju...
Nej det ligger inbakat i det pris som anges, det är inget som läggs på efter.
Jag har aldrig varit med om en taxichaufför som helt plötsligt lägger på 800 kronor för att åka och tvätta bilen. Typ " äsch nu hinner jag inte få någon mer körning idag och bilen måste städas och tvättas, jag lägger det på dagens sista kund.
 
  • Gilla
mikethebik och 6 till
  • Laddar…
F Frångolvtilltak skrev:
Så när jag lämnar min BMW på verkstan och det kostar 1800kr är inte det privatkund mot företag då?
Jo självklart. Men det var konsulter och programmerare jag avsåg förstår du väl?
 
A Andreas1 Hantverkare skrev:
Kan inte? Hur menar du?

Alla hos oss tar vi betalt för -när de skapar värde för kunden, annars inte.

Vi har absolut majoriteten av våra jobb till fast pris. Betyder ditt inlägg ovan att få inte får låta praktikanterna vara med på dessa jobb? För då tar vi ju betalt för deras arbete.
En praktikant ska gå bredvid och lära sig och inte göra jobbet.

Företaget får INTE ta betalt av kund för arbete som praktikant gör om inte praktikant får ersättning och endast om praktikanten kommer via arbetsförmedlingen.

En lärling ska göra jobbet
 
  • Wow
Dilato
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Företaget får INTE ta betalt av kund för arbete som praktikant gör om inte praktikant får ersättning och endast om praktikanten kommer via arbetsförmedlingen.
Vad stöder du detta på?
 
  • Gilla
Andreas1 Hantverkare och 1 till
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
En praktikant ska gå bredvid och lära sig och inte göra jobbet.

Företaget får INTE ta betalt av kund för arbete som praktikant gör om inte praktikant får ersättning och endast om praktikanten kommer via arbetsförmedlingen.

En lärling ska göra jobbet
Så innebär detta att en praktikant inte får hjälpa till med ett arbete till fast pris?
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
En praktikant ska gå bredvid och lära sig och inte göra jobbet.
Dumheter.

Arbetspraktik innebär att en person under en tid får prova arbetsuppgifter på en riktig arbetsplats under handledning. Praktiken är till för att arbetssökande ska få praktiska erfarenheter av ett arbete och stärka sina möjligheter att få en anställning.

https://arbetsformedlingen.se/for-a...sstod/praktik-och-arbetstraning/arbetspraktik
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Dumheter.

Arbetspraktik innebär att en person under en tid får prova arbetsuppgifter på en riktig arbetsplats under handledning. Praktiken är till för att arbetssökande ska få praktiska erfarenheter av ett arbete och stärka sina möjligheter att få en anställning.

[länk]
Den där länken handlar ju om hur arbetsförmedlingen ser på sin arbetsträning för arbetssökande, det har ju ingenting med annan praktik att göra. Det hjälper inte att du försöker källhänvisar när du själv inte fattar vad du hänvisar till
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
K kurlakarl skrev:
Den där länken handlar ju om hur arbetsförmedlingen ser på sin arbetsträning för arbetssökande, det har ju ingenting med annan praktik att göra. Det hjälper inte att du försöker källhänvisar när du själv inte fattar vad du hänvisar till
Jag har inte läst länken. Men nyfiken på hur du ser på debitering för praktikanter. Tycker du (och ni andra som läser i tråden) att det är rimligt att en praktikant (på ett löpande arbete) debiteras med samma värde som denne skapar för kunden (dvs i praktikten med så mycket tid som den fullbetalda hantverkaren sparar in på att ha praktikanten med sig)?
 
A Andreas1 Hantverkare skrev:
Jag har inte läst länken. Men nyfiken på hur du ser på debitering för praktikanter. Tycker du (och ni andra som läser i tråden) att det är rimligt att en praktikant (på ett löpande arbete) debiteras med samma värde som denne skapar för kunden (dvs i praktikten med så mycket tid som den fullbetalda hantverkaren sparar in på att ha praktikanten med sig)?
Nej det tycker jag inte, för jag vill inte ha saker gjorda som riskerar att vara gjort med bristfällig kvalitet. Risken finns förstås alltid för att något blir fel gjort, men självklart är risken mycket högre med en oerfaren person under utbildning. Om jag inte sökte professionalitet i utfört arbete hade jag ju kunnat ta in vilken arbetslös snubbe som helst.
 
A Andreas1 Hantverkare skrev:
debiteras med samma värde som denne skapar för kunden
Ja i princip tycker jag det. Dock vänder jag mig lite emot att du får det att låta som en både enkel och exakt vetenskap att bedöma hur mycket värde en praktikant tillför.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.