Till en kompis nä då är man ej kompisar

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
R K R Andersson skrev:
Då är ni inga "polare".
En polare hjälper en annan polare gratis, kanske mat, kanske en flaska whisky.
Nästa gång behöver han hjälp.
Tar man betalt är man bara bekanta och sniket tar betalt.

• Haha
Mrjayser
  • Laddar…
A Antemoo skrev:
Ska du få mig att jobba efter jobbet på min lediga tid så får du åtminstone hosta upp en bit över 1000kr/t

Då får du inget av mig

• Haha
Mrjayser
  • Laddar…
TRJBerg
A Aunty skrev:
svara på frågan: är det lagligt eller ej att utföra el-arbeten om man inte är behörig?
Vad i helvete har lagligheten att göra med det här fallet?

• Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:
japp så är reglerna, inte jag som bestämt.

sen håller jag med om behörighet, GVK, BBV, Säker vatten etc allt är sätt för branscherna att tjäna pengar.
det hindrar utveckling, minskar konkurrensen och ökar priserna.
Behörig elektriker är det i regel fler än chefen på företaget, men chefen är den som i regel är ansvarig elektriker. Är man inte behörig får man inte heller utföra andra jobb än de gemena man får (typ byta propp). Den ansvariga elektrikern behöver ha AB, ABH eller ABL beroende på spänningen. AB = Allmän Behörighet. Får utföra allt arbete både under och över 1000V, så jag gissar att det är här du blandar ihop det hela. Behörig elektriker, eller ”auktoriserad elinstallatör” som myndigheten kallar det blir man efter genomgången utbildning efter att man fått en viss praktisk erfarenhet. Auktoriserad blir man efter att ha ansökt och Elsäkerhetsverket har godkänt det hela. Är man auktoriserad elinstallatör så får man utföra eljobb även utanför sitt arbete, allt enligt Elsäkerhetsverket: https://www.elsakerhetsverket.se/yrkespersoner/ansok-om-auktorisation/vad-ar-auktorisation/

• Haha
Mrjayser
  • Laddar…
P
H HEM2121 skrev:
Det är ju ett rätt stort arbete. Något att tänka på är att vid en försäljning kan man inte göra avdrag för det arbete.
Jo det kan man faktiskt, det går enligt skatteverket bra att begära avdrag för renoveringar eller nybyggen även om man saknar kvitton.
Man ska bara visa att arbetet utförts, genom t.ex. foton, ritningar, kontoutdrag, lånehandlingar, bygglovshandlingar eller fastighetsdeklaration.
Kontoutdarag och lånehandlingar är kanske inte de bästa om man betalt svart...
Sverige är fantastiskt.

• Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Cahilli skrev:
Halloj!

Vad tycker ni är rimlig timpeng som elektriker att ta för att dra om lite el? (Inte vitt)
Nyligen haft en polare över (en vän sen kanske 8 år tillbaka) som tog 350kr i timmen för att dra om el. Sen att tillägga att jag var en hjälpande hand under alla timmar.

Själv tyckte jag det det var lite väl högt pris, vad har ni betalt/tycker är rimligt?
Frågan är vilken typ av pengar du talar om . Svarta eller vita. Betalade du utan kvitto är det väldigt bra betalt. Betalade du mot faktura så räkna baklänges.. Då är det väldigt billigt.

• Haha
Mrjayser
  • Laddar…
T Tusse1949 skrev:
Frågan är vilken typ av pengar du talar om . Svarta eller vita. Betalade du utan kvitto är det väldigt bra betalt. Betalade du mot faktura så räkna baklänges.. Då är det väldigt billigt.
Det framgår ju att det är utan kvitto i inlägget du citerar.

• Gilla
Mrjayser
  • Laddar…
F Fagelbla skrev:
Behörig elektriker är det i regel fler än chefen på företaget, men chefen är den som i regel är ansvarig elektriker. Är man inte behörig får man inte heller utföra andra jobb än de gemena man får (typ byta propp). Den ansvariga elektrikern behöver ha AB, ABH eller ABL beroende på spänningen. AB = Allmän Behörighet. Får utföra allt arbete både under och över 1000V, så jag gissar att det är här du blandar ihop det hela. Behörig elektriker, eller ”auktoriserad elinstallatör” som myndigheten kallar det blir man efter genomgången utbildning efter att man fått en viss praktisk erfarenhet. Auktoriserad blir man efter att ha ansökt och Elsäkerhetsverket har godkänt det hela. Är man auktoriserad elinstallatör så får man utföra eljobb även utanför sitt arbete, allt enligt Elsäkerhetsverket: [länk]
Nu lär du gå ut och kolla på Elsäkerhetsverket vad Auktorisationstyperna heter.

Alla bytte namn 2017.

https://www.elsakerhetsverket.se/yrkespersoner/ansok-om-auktorisation/auktorisationstyper/

A Aunty skrev:
Fast nu finns det ju massor av andra skatter än inkomstskatt i sverige.
så för mig är det absolut inget krav att betala inkomstskatt, man kan betala skatt på andra sätt.

det jag undrar är hur du kan tycka det är okej att smitta från skatt när det är ett system som vi gemensamt bestämt?
Du vill verkligen ha ett svar!

• Ledsen
lidhem
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Allt går att se på alla vis och problemet för alla som jobbar med dessa yrken där det är hantverkare bilmeckar osv så är det att man får jävligt många "kompisar"...
Fast du har väl lite ansvar själv för vilka som är dina kompisar. Sådana personer som du räknar upp skulle jag aldrig se som kompisar. Ytligt bekanta som man egentligen knappt känner finns givetvis ingen anledning att hjälpa gratis eller till underpris. Men handlar det om riktiga kompisar så tar man givetvis inte betalt. En del här i tråden skulle antagligen kräva minst 350+ i timmen för att hjälpa en kompis att bära flyttkartonger. Bedrövligt.

• Haha
  • Gilla
johnniemalm och 2 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Mister PK! Kan du påvisa ett enda prejudikat där en privatperson nekats brandersättning pga. fel på egna elanläggningen så tar vi dig på allvar!
Behövs inget prejudikat.
Försäkringsbolaget avgör på eget bevåg ifall dom vill betala ut ersättning.
Jag vet en elbrand förra året där försäkringsbolaget nekade ersättning då det framgick att installationen inte var fackmässigt utförd av auktoriserad yrkesman.
Branden självslocknade i elcentralen tack och lov efter rådigt ingripande av en familjemedlem som var vaken och slog av strömmen.

Bolaget som nekade ersättning heter Länsförsäkringar.

Ps. Enligt lag så får inte ens en auktoriserad elinstallatör hjälpa en kompis om denna erhåller en ersättning för jobbet som inte är vit.
Installationen är endast laglig och då hen hjälper till utan ersättning eller fakturerar arbetet.
Om någon påstår annat så får dom nog läsa på lagen.

Edit: 350kr/h svart tror jag är ganska vanligt i branschen. Vet flera flera elektriker som ligger ganska exakt där och då till sina "vänner". Nu lägger jag ingen värdering i hur nära vänner vi talar om men jag tror få elektriker som jobbar 100% är särskilt sugna på att jobba helger/kväller då arbete på denna tid vanligtvis genererar dubbla timlönen enligt avtal. Själv har jag inget problem att hjälpa en polare med nån litet som är löst på en timme men vill du ha hjälp 8h då får du nog vara väldigt bra kompis om jag ska offra en ledig dag till att jobba. Byta tjänster kan vara ett bra alternativ.
Innan rot avdraget så vet jag många som bara drog av momsen, tack vare rotavdraget har efterfrågan på svartjobb minskat betydligt.

Redigerat:
  • Älska
Mrjayser
  • Laddar…
Cahilli skrev:
Halloj!

Vad tycker ni är rimlig timpeng som elektriker att ta för att dra om lite el? (Inte vitt)
Nyligen haft en polare över (en vän sen kanske 8 år tillbaka) som tog 350kr i timmen för att dra om el. Sen att tillägga att jag var en hjälpande hand under alla timmar.

Själv tyckte jag det det var lite väl högt pris, vad har ni betalt/tycker är rimligt?
Hej
Hade du betalt vitt kunde du utnyttja rotavdrag samt att du hade fått garanti.
Ex. 600 kr vitt med rot,420 kr

Cahilli skrev:
Halloj!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.