Verkar äntligen fått kontakt med en bra takläggare -ska se om offerten och kontakten är ok framöver också så ska jag lägga ut det.
 
Har läst denna tråd och det som ni ska vara noga med är att ni ska se till all taket ska riktas så det inte är helt skevt. Om det är ett klassiskt sadeltak utan fönster eller språk och normal lutning så ligger priserna mellan 500-800kr normalt men finns företag som tar över 1000kr med. Då ingår allt med lite reservation för viss plåtarbete beroende på hur mycket plåt som måste göras.

Har taket ovanlig lutning så måste alla pannor skruvas eller spikas (föredra rostfri skruv, men dyrare) och det tar väldigt lång tid. Lika så med brytningar burspråk fönster etc.

Tips
1. är att titta på ventilations huvar och plåten och det som inte är standard utan plåtslagaren behöver arbeta i verkstaden för och se om det kanske fungerar med att måla så be firman göra det och spar in 10 000kr på jobbet eller så.
2. det ska ingå lite råspont. byte av nedersta plankan/or brukar behövas byta. En seriös takläggare tittar i vinden på råsponten för att se om det är extremt mycket som behöver bytas. Men svårt att se nedersta planraderna.


Mvh
Sebastian
 
Redigerat av moderator:
vi bytte vårat tak o isolerade i vintras.
arbetet (som inkluderade: ställning, nya takbjälkar för isolering från utsidan, isolering, luftspalt, ny råspont, takpapp, läkt arbeten runt 2 takkupor, montering av vindbrädor, förlängning av taket över utgången) o rivning... materialet köpte vi själva (då jag har bra rabatter vi min far).
arbete gick då på straxt under 50000 med moms och rotavdrag.

materialet gick på (behöll takpannorna då vi ville ha patina plus kompletterade de trasiga o där vi byggde ut) 70-80K o då är plåtarbetet runt skorstenen ej klart.

edit. vi har runt 180m2 tak
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.