Hej,

Har haft lite strul med vår entreprenör efter att vi började bygga vår carport i egen regi.

Vi köpte ett nyckelfärdigt hus förra året + plintar och platta avsett för carport.

Förra sommaren hade vi folk som lade marksten runt hela carporten och när vi nu började sätta igång med carporten så har följande fel visat sig:

1. Plintar på ena sidan stod 8 cm för långt in mot mitten för carporten. Valet var att krympa förrådet (avvika från bygglov) eller så fick entreprenören flytta på plintarna och ta upp marksten runt plint. Här valde man att flytta på plintarna efter en hel del tjat.

2. Ett tomrör för el gjöts in i plattan till förrådet, men nu när vi kollar under sparkplåten till elcentralen så är inget tomrör draget upp till marken. För att leta måste man ev ta upp ännu mer marksten. Alla andra grannar med samma entreprenör har markrör som faktiskt går upp ur marken. Kan inte ens hitta det efter lite grävande (stannade innan jag kom till markstenen)

3. Markrör för avrinning sattes för nära fasaden. Måste återigen ta upp mer sten.

Vilka krav är rimliga att ställa till entreprenören? Jag tänker mig att de borde lösa punkt 2 och 3 (1 redan löst) och därefter återställa markstenen till uppfarten. Vad anser ni vara rimligt?

Vill gärna ge entreprenören lite eld i baken med då denne ignorererat samtal m.m i över två veckors tid sedan jag talade in ett meddelande som gällde rådande problematik.

Funderar på att ge personen tid att svara, om inget då skett ta in en annan firma som löser problemet och skickar fakturan till entreprenören.

Finns det specifika ritningar som dom skulle följt angående dessa punkter ? I så fall måste det åtgärdas av entreprenören då dom gjort fel. Om inte blir det ju en tolkningsfråga. Bygglovsritningen är ju inte en k-ritning.

Be entreprenören visa var de har lagt elröret. Vet de inte hur det ligger går det att stoppa ner en söksond i den öppna änden och söka efter det.

Beträffande röret så är det svårt att ställa några krav på entreprenören. Fanns det en måttsatt ritning över hur röret skulle vara förlagt i förhållande till plattan? Jag kan tycka att du bör ha kontrollerat rörets läge innan du la sten runt den tilltänkta byggnaden.

Du kan inte ta in en annan entreprenör och skicka fakturan till den som har gjort plattan.

N NoOne2k skrev:
Be entreprenören visa var de har lagt elröret. Vet de inte hur det ligger går det att stoppa ner en söksond i den öppna änden och söka efter det.

Beträffande röret så är det svårt att ställa några krav på entreprenören. Fanns det en måttsatt ritning över hur röret skulle vara förlagt i förhållande till plattan? Jag kan tycka att du bör ha kontrollerat rörets läge innan du la sten runt den tilltänkta byggnaden.

Du kan inte ta in en annan entreprenör och skicka fakturan till den som har gjort plattan.
Vi har betalat för att röret från förråd ska gå upp till fasadmätarskåpet. Exakt det har alla grannar fått utom vi tydligen.

Jag förstår ditt resonemang men samtidigt måste man ju kunna anta att jobbet de har gjort är korrekt utfört, med tanke på flera identiska hus har byggt i samma ordning som vi utan bekymmer.

Jag kan väl alltid reklamera det och skulle de inte svara så måste jag ju kunna ställa någon form av ultimatum för att göra min röst hörd och få ett svar. Felet måste avhjälpas och felet ligger ju på deras sida. Stenläggarna har ju inget fel gjort, samma gällande oss själva. Jag måste ju trotsallt få el till förrådet som vi har betalat för.

H
Istället för att lägga energi på entreprenören skulle jag lyft upp markstenen och fixat detta själv.

Lägg upp lite bilder hur det ser ut så kommer du garanterat få hjälp genom forumet.

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
G Guggenheimel skrev:
Vi har betalat för att röret från förråd ska gå upp till fasadmätarskåpet. Exakt det har alla grannar fått utom vi tydligen.

Jag förstår ditt resonemang men samtidigt måste man ju kunna anta att jobbet de har gjort är korrekt utfört, med tanke på flera identiska hus har byggt i samma ordning som vi utan bekymmer.

Jag kan väl alltid reklamera det och skulle de inte svara så måste jag ju kunna ställa någon form av ultimatum för att göra min röst hörd och få ett svar. Felet måste avhjälpas och felet ligger ju på deras sida. Stenläggarna har ju inget fel gjort, samma gällande oss själva. Jag måste ju trotsallt få el till förrådet som vi har betalat för.
Det är ju så att felet ligger på deras sida om du har det på pränt. Annars är det svårt att reklamera om företaget nekar.

H hus520 skrev:
Istället för att lägga energi på entreprenören skulle jag lyft upp markstenen och fixat detta själv.

Lägg upp lite bilder hur det ser ut så kommer du garanterat få hjälp genom forumet.
Instämmer helt egentligen, men jag blir uppriktigt irriterad när man betalat för att någon annan ska göra jobbet åt en och det visar sig som vanligt att man lika bra skulle ha gjort det själv. Betalade trotsallt ett premium för att slippa såna här problem.

Ska försöka lägga upp bilder senare ikväll. Har bara en bild vid marken till fasadmätarskåpet just nu. Där ser man ett tomt fiberrör (ännu en miss de gjorde) samt elen in till husen. Precis under ligger dräneringen så man får nog dessvärre gräva 1x1 meter till att börja med för att finna röret. Trist när stenläggningen får göras om igen.

• Mark vid fasadmätarskåp med synligt tomt fiberrör och elkabel som är delvis begravda i gruset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R RoBo skrev:
Det är ju så att felet ligger på deras sida om du har det på pränt. Annars är det svårt att reklamera om företaget nekar.
Det ligger som tilläggsbeställning i entreprenaden. Vi gjorde allt förutom bygga själva förrådet direkt för att slippa den värsta huvudvärken när man strax efter inflytt skulle få barn.

G Guggenheimel skrev:
Instämmer helt egentligen, men jag blir uppriktigt irriterad när man betalat för att någon annan ska göra jobbet åt en och det visar sig som vanligt att man lika bra skulle ha gjort det själv. Betalade trotsallt ett premium för att slippa såna här problem.

Ska försöka lägga upp bilder senare ikväll. Har bara en bild vid marken till fasadmätarskåpet just nu. Där ser man ett tomt fiberrör (ännu en miss de gjorde) samt elen in till husen. Precis under ligger dräneringen så man får nog dessvärre gräva 1x1 meter till att börja med för att finna röret. Trist när stenläggningen får göras om igen.
Innan du börjar gräva för mycket, försök att söka ut var röret ligger, har du otur så är det inte draget längre än utanför plattan eller så kanske det går helt fel väg. Då kan det bli mycket grävande innan du hittar det...

Edit: förstår din frustration helt och hållet :(

N NoOne2k skrev:
Innan du börjar gräva för mycket, försök att söka ut var röret ligger, har du otur så är det inte draget längre än utanför plattan eller så kanske det går helt fel väg. Då kan det bli mycket grävande innan du hittar det...
Jag har kört rätt många meter med dragfjäder från förrådet men det tar stopp ca sista halvmetern, metern. Det är dock givet att röret går mot fasadmätarskåpet och inte något helt annat (hade inte förvånat mig vid detta laget).

• Gilla
NoOne2k
  • Laddar…
Krasst är det ju så att den som gör sista tex. ytskiktet, stenläggningen tar över ansvaret för dom fel som ligger tidigare. Om det inte har påpekats.

R RoBo skrev:
Krasst är det ju så att den som gör sista tex. ytskiktet, stenläggningen tar över ansvaret för dom fel som ligger tidigare. Om det inte har påpekats.
Det har aldrig påpekats. Dessutom släppte vi stenen ca 20 cm ifrån fasaden just för att bl.a. slippa oroa oss för tomrör och annat skulle riskeras vid stenläggningen. Hade de klippt ett rör hade det legat på stenläggarna så klart man här är det uppenbart att de som hårdgjorde ytan och gjöt plattan har gjort en rejäl miss. Grannarnas rör har gått upp bakom sparkplåten som sig bör, vårt går inte att finna mer än teoretiskt sett 1 meter från ”slutdestination”.

Då är det ju ganska uppenbart att ni inte haft koll innan stenläggningen.

R RoBo skrev:
Då är det ju ganska uppenbart att ni inte haft koll innan stenläggningen.
Visst, men är det inte entreprenörens ansvar att markröret ska finnas tillgängligt?

Den utförda tjänsten motsvarar ju inte direkt förväntningarna och det har inte funnits någon anledning att kolla detta innan förrän det var dags nu, i alla fall i min värld.

Tänker att det borde finnas stöd för detta i konsumenttjänstlagen?

Nja men det borde kollats innan man lade sten över. Och då påpekat det till entreprenören. Varför skulle man inte kollat innan om det som skulle finnas där var där?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.