Hej,
Ska installera en skena för spotlights men har problem med tidigare uttag/hål för lampor som sitter där skenan ska gå.
Min lösning är följande:
1. Placera befintliga sladdar i en kopplingsdosa och isolera ytterligare med eltejp.
2. Fylla hålet med fogskum
3. Jämna ut med spackel
4. Måla med strukturfärg för att få samma mönster som övriga taket.
Osäker på om det är en rimlig lösning eller om det finns någon brist som jag inte tänker på?
Tack!
Ska installera en skena för spotlights men har problem med tidigare uttag/hål för lampor som sitter där skenan ska gå.
Min lösning är följande:
1. Placera befintliga sladdar i en kopplingsdosa och isolera ytterligare med eltejp.
2. Fylla hålet med fogskum
3. Jämna ut med spackel
4. Måla med strukturfärg för att få samma mönster som övriga taket.
Osäker på om det är en rimlig lösning eller om det finns någon brist som jag inte tänker på?
Tack!
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Försök till förtydligande:E etompau skrev:
Det är då ett infräst hål i taket på ca 10x10CM för en taklampa. I hålet är det sladdar för att koppla lampan. Dessa sladdar har jag nu tagit ändarna på och placerat i en dosa och isolerat med el-tejp då de är ”aktiva”. Främst elen just som gör att jag är osäker på om det är oansvarigt eller opraktiskt att nu täcka för med fogskum och spackel. Önskat resultat är att hålet inte ska synas.
Det var min första tanke men hålet måste bli plant med övrigt tak då det ska gå en spotlight-skena över. Fogskum är väl inte strömförande? Skummet är för att fylla ut hålet och samtidigt underlätta om det är så att man vill använda hålet i framtiden. Tänker att det är lättare att gröta ur än spackel.E etompau skrev:
Du får inte fogskumma runt FK eller EK-ledare.
Om du byter till en kabel (typ EKK, t.ex.) så är det i alla fall inte tokfel, utan mest att "så gör man inte!", men det är nog en möjlig lösning som egentligen kan bli korrekt, men ovanlig.
Om du byter till en kabel (typ EKK, t.ex.) så är det i alla fall inte tokfel, utan mest att "så gör man inte!", men det är nog en möjlig lösning som egentligen kan bli korrekt, men ovanlig.
Osäker på nuvarande kapeltyp. Vad är det som gör att man inte får fogskumna? Brandrisk?Mikael_L skrev: