Mikael_L Mikael_L skrev:
bump



Det är fel, typ olagligt.
Om din eleverantör får veta det ska de egentligen stänga av strömmen till dig. (I teorin är det så, dock inte i praktiken)
Vad är anledningen till att de ska stänga av strömmen? Vad ser de för risk med fogskum?

(Laddade upp bild nu.)
 
E etompau skrev:
Det hålet ska du inte fylla med fogskum.
Hitta en annan lösning genom flytta dina skena och sätt på ett riktigt doslock.
Måste fråga; utav vilken anledning?
 
En amatörlösning som är fel. Kan skapa mer problem än det möjligtvis löser.
 
Där har du inte så mycket val.
Doslock är nog det enda som är godkänt och vettigt.
 
E etompau skrev:
En amatörlösning som är fel. Kan skapa mer problem än det möjligtvis löser.
Det är jag helt med på. Men vad är den möjliga risken?
 
Du bygger inte in kopplingar och ledare och fixera allt detta med fogskum. En dag kanske kopplingarna ska göras om eller en felsökning ska ske, då ligger rubbet inbakat i ditt fogskum.
 
E etompau skrev:
Du bygger inte in kopplingar och ledare och fixera allt detta med fogskum. En dag kanske kopplingarna ska göras om eller en felsökning ska ske, då ligger rubbet inbakat i ditt fogskum.
Det är alltså en dålig lösning pga opraktiska skäl?
 
D doubleH skrev:
Att fogskum brinner bra är en anledning. Och att ditt försäkringsbolag troligen inte betalar ut nån ersättning vid skada om den kan härledas till hemma-fixad el.
[länk]
Tack!
 
Mikael_L
Nilerts Nilerts skrev:
Det är alltså en dålig lösning pga opraktiska skäl?
Det är det mindre felet.

Det stora felet är att du bryter mot elinstallationsreglerna i väsentlig och allvarlig grad, på flera punkter.
Närmare bestämt kap 412 om förstärkt eller dubbel isolering samt 513.1 ang åtkomlighet och 514.2 ang identifiering. (allt ifrån elinstallationsreglerna SS 436 40 00, som alla som installerar el har att följa)

Och det leder till att din elanläggning inte motsvarar utförandeföreskrifter och en nätägare får ej koppla in en sådan anläggning till elnätet och måste koppla bort strömmen om de får kännedom om sådana fel.
Nu har jag redan skrivit att det i praktiken inte sker vid ett fel som det du funderar på. De fall där det hänt har varit bra mycket grövre.
Men jag skriver ändå detta för att i teorin (eller om de skärper sig ordentligt och börjar följa lagen till punkt och pricka) kan du bli bortkopplad och inte få ström tillbaka förrän en behörig elfirma har varit och fixat felen och gjort en ny färdiganmälan, och så får du avgift för anslutning igen.

Men hursomhelst, mest skriver jag såhär för att det är att mycket allvarligt fel du funderar på att begå, och jag vet inte hur jag ska få dig att förstå det. Om du får veta att enligt lag ska elleverantören bryta strömmen om det upptäcks, så kanske du inser hur fel det är.
 
Mikael_L
I den där takdosan var det ju ett gäng kopplingar också.
Då finns det ingen enkel fullösning som ger samma resultat som önskades i första posten.

Enda sättet är att bila ur dosan och rören tillräckligt långt, sen fälla in ny dosa på önskad plats och spåra fram för rör dit, och kapat och förlängt rören och sen spackla igen allt. Och avsluta med att fixa allt kablage, korta det som blev för långt och byta det som blev för kort.

Det enda enkla alternativet är ett doslock.
 
  • Gilla
Nilerts
  • Laddar…
Stort tack för alla svar!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.