10 090 läst · 18 svar
10k läst
18 svar
Rimlig kostnad för installation av vattenfelsbrytare?
Idag eller kväll 21.30 dagen innan nyårsafton så stod jag och diskade en stekpanna och låt sedan vattnet rinna ett tag för jag hade något mer att diska, kännde då att fan va blöt jag blev på foten... Samtidigt larmade det från någonstans och mobilen plingade, vattnet sluta rinna ut kranen och jag undrade va tusan dom händer, kollar ner på golvet och det är en liten pöl, fan tänkte jag nu har jag en vattenläcka någonstans...
Ser efter ett tag att det är vattenlåset ifrån diskhon som har släppt och ligger halvvägs nere i diskskåpet, skruven hade gått/rostat av?! Konstigt på ett kök som är 7 år.
Men glad blev jag att det endast blev en liten pöl som jag torkade upp med en handduk och som tur var hade jag en diskho som ej används idag som jag kunde ta skruven ifrån så nu är det fixat och allt funkar igen
Ifall nu vattenfelsbrytaren rädde mig från en vattenskada eller inte kan jag inte säga men skadan som blev nu var ett blött golv på ca 0,5 m2 och ett blött diskskåp.
Det som larmade var den lilla pucken "sense" som kände att det blev blött under skåpet och stängde då direkt av vattnet så den delen funka jäkligt bra.
Nu har jag skrytit nog om denna produkt, tror nog fan att jag borde få lite sponsor pengar...
Gott nytt år på er!
Ser efter ett tag att det är vattenlåset ifrån diskhon som har släppt och ligger halvvägs nere i diskskåpet, skruven hade gått/rostat av?! Konstigt på ett kök som är 7 år.
Men glad blev jag att det endast blev en liten pöl som jag torkade upp med en handduk och som tur var hade jag en diskho som ej används idag som jag kunde ta skruven ifrån så nu är det fixat och allt funkar igen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ifall nu vattenfelsbrytaren rädde mig från en vattenskada eller inte kan jag inte säga men skadan som blev nu var ett blött golv på ca 0,5 m2 och ett blött diskskåp.
Det som larmade var den lilla pucken "sense" som kände att det blev blött under skåpet och stängde då direkt av vattnet så den delen funka jäkligt bra.
Nu har jag skrytit nog om denna produkt, tror nog fan att jag borde få lite sponsor pengar...
Gott nytt år på er!
Medlem
· Sverige
· 5 257 inlägg
Uppenbart att det inte var den sk "vattenfelsbrytaren" som bröt här utan din läcksensor och tillhörande avstängningsventil. Bra så långt men jag vidhåller mina omdömen om "vattenfelsbrytare".
Vår Grohe har bara stängt av misstag en gång, då är det min varmvatten körning bara på natten som triggat den...H Harald Blåtumme skrev:Nu har jag inte läst alla föregående inlägg men jag är inte ett skvatt övertygad om ”vattenfelsbrytares” påstådda funktionalitet, i ett verkligt hus. Ja, jag gick på detta med ”vattenfelsbrytare” men missade att förutsättningarna är att du har en 100% tät installation. Normalt når man aldrig detta, finns alltid någon toa, någon kran som läcker en liten droppe då och då.
Så vår ”vattenfelksbrytare” är numera permanent urkopplad sedan några år, det gick inte att ställa in den såpass att den klarade att bete sig vettigt med våra ultraminimala småläckage på kranar och toaletter.
Sedan får man inte glömma att *även* om du fått precis allt 100% tätt så tar denna ”vattenfelsbrytare” inte alls det som troligen är det vanligaste bekymret vad gäller vattenläckor, diskmaskiner, tvättmaskiner och framför allt vattenburna värmesystem.
Ser detta med ”vattenfelsbrytare” som en av de mest meningslösa prylar som någonsin saluförts i namnet av att vara en ”säkerhetsanordning”. Bara löjligt att försäkringsbolag anammat denna bluff.
hur fungerar din phyn plus idag?A AndreasS78 skrev:Det ska räcka med en backventil innan vattenfelsbrytaren så om din vattenmätare har inbyggd backventil behövs det tekniskt sätt inte en till, men det man kanske bör tänka på att vattenmätare byts ut minst var 10-år och det finns ju ingen garanti att din nästa modell av vattenmätare har inbyggd backventil. Min har det inte iaf.
Det var ett väldigt bra pris. Grohe Sense Guard verkar idag ligga på cika 4000kr utan vattenläckage sensor puckar sedan cirka 650kr per Grohe Sense vattenläckage sensor puck.
Phyn Plus kostar idag cirka 8000kr och jag räknar sedan med att bara installationen av en certifierad VVS-installatör kommer hamna på max 4000kr före ROT-avdrag (5-timmar a la 800kr) men då jag har bett de att även installera en manuell by-pass som kan koppla ur den och skicka vatten runt den via 32mm kopparrör och kulventiler.
Har ett stort hus ifrån -36 med totalt 10 blandare, 4 toaletter, tvättmaskin + diskmaskin där vad jag vet inget läcker idag. Har redan sedan tidigare renoverat eller bytt ut alla gamla toaletter + kranar där flera läckte lite eller var tröga att stänga av helt.
Som ett alternativ kan man väl alltid gå in i appen och temporärt avaktivera larm och automatiskt avstängning.
Vi har även ett vattenutkast men det används knappt så har två tappställen på tomten med separat sjövatten för bevattning ifrån en gemensam pumpstation som drivs till självkostnadspris av en ideell förening i området.
Nu har jag inte fått min nya Phyn vattenfelsbrytare installerad än så kan inte ännu prata ur egen erfarenhet, men baserat vad jag har läst på hittills (vilket är massor) så bör man ha i åtanke att det är väldigt stor skillnad i upplevelse mellan pryl/teknikintresserad användare, vilka idag troligen installerar uppkopplad vattenfelsbrytare som Phyn Plus eller Grohe Sense Guard (där båda efter intrimning ska kunna identifiera vilken enhet i huset det är som läcker), jämfört med en icke-pryl/teknikintresserad användare, vilka idag troligen installerar vattenfelsbrytare med mindre "smarta" funktioner som Leakomatic, Vatette eller LK vattenfelsbrytare.
Som smarta hem entusiast och allmänt pryl/teknikintresserad tycker jag det ska bli bekvämt att få larm i mobiltelefonen vad som läcker och då ha möjligheten att öppna eller stänga efter behov.
Det är bara delvis sant för vattenfelsbrytare ska ju täcka större vattenläckage ifrån diskmaskiner och tvättmaskiner även om det tar längre tid, men glöm inte att de flesta vattenfelsbrytare kan kombineras med läckagesensorer/vattenlarmsensor (ofta i form av trådlösa "puckar") som är ihopkopplade med vattenfelsbrytare.
Borde vare svårt att argumentera där att det är sämre med ett läckage på 50-liter istället för ett läckage på 5000-liter innan man har fått stop på det själv genom att vara på plats.
Även om hoppas att inget ska hända så har jag har självfallet också uppkopplade brandlarm och inbrottslarm, och båda de systemen har gett falsklarm vid flera tillfällen, men det känns ändå tryggare att ha de på plats.
Liknande trådar
-
Vad är rimlig kostnad för byta plåt runt skorsten pga läckage
Tak & Vind -
Vad är rimlig kostnad för en förrådsrenovering?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Vad är egentligen rimlig kostnad för en fasadtvätt?
Fasad -
Rimlig kostnad för budgetrenovering av badrum?
Badrum -
Är 100000 sek rimlig kostnad för väg?
Grund & Markarbeten