41 072 läst · 139 svar
41k läst
139 svar
Rimlig faktura
Fast jag fick svar idag från ett annat företag som gjort liknande projekt med att ta upp en vägg av timmerstomme och satt in fönster. Det var betydligt billigare plus att dom plockade dessutom bort efter sig och tog med sig skräpet. Dom var två stycken på tre dagar på det projektet..och då ingick det material, ev ställning om det skulle behövas osv..S Sveis skrev:Tycker faktiskt det inte är så mycket å bråka om. Har ni inte bett om en skriftlig spec offert med pris, så är det svårt att komma någon väg. Inget ovanligt att det tillkommer grejer, och hade ni inte varit med å jobbat själva, så hade det blivit mycket dyrare. Ingen hantverkare gör ett sådant jobb för 10-15.000. Så han hade väl gjort bort sig när han räknade på det första gången, men jämför man med vad andra tar för liknande jobb, så är det inte mycket pengar å hämta för er i mitt tycke.
Dessutom
Dessutom har inget tillkommit på vägen och då ska man väl dessutom säga till att det troligtvis kommer bli dyrare dessutom och motivera dom omständigheterna. Tanken var ju egentligen att det skulle ta 5 dagar. Nu tog det 4 dagar..ganska menlöst att ta med en lärling som egentligen inte behövts. Han har ju själv sagt det att han tog med han för att han hade inte annat jobb åt honom......S Sveis skrev:Tycker faktiskt det inte är så mycket å bråka om. Har ni inte bett om en skriftlig spec offert med pris, så är det svårt att komma någon väg. Inget ovanligt att det tillkommer grejer, och hade ni inte varit med å jobbat själva, så hade det blivit mycket dyrare. Ingen hantverkare gör ett sådant jobb för 10-15.000. Så han hade väl gjort bort sig när han räknade på det första gången, men jämför man med vad andra tar för liknande jobb, så är det inte mycket pengar å hämta för er i mitt tycke.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 135 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 135 inlägg
Det är därför man ska ta in offerter av flera än bara en från början.Maarii05 skrev:Fast jag fick svar idag från ett annat företag som gjort liknande projekt med att ta upp en vägg av timmerstomme och satt in fönster. Det var betydligt billigare plus att dom plockade dessutom bort efter sig och tog med sig skräpet. Dom var två stycken på tre dagar på det projektet..och då ingick det material, ev ställning om det skulle behövas osv..
Svårt att fråga runt efter vad det borde kosta och sen erbjuda de som gjort jobbet det.
Men enig på trakt det ska bort.
Sen har du pris på 22000 plus materiell och bil minus husvagnen.
De snickare som driver eget här runt som jag känner, tar med skräp men kund får betala avgiften på tippen. Den är 500 kr om kunden inte tar vara på det själv.
Hur har du räknat fram att de är betydligt billigare? 3 dagar för 2 personer är 48 tim. Räknat på 500 kr tim är det 24 kkr i arbete. Lägger vi sedan på material och ev bilersättningar så hamnar vi en bra bit över 30 kkr även för dem.Maarii05 skrev:Fast jag fick svar idag från ett annat företag som gjort liknande projekt med att ta upp en vägg av timmerstomme och satt in fönster. Det var betydligt billigare plus att dom plockade dessutom bort efter sig och tog med sig skräpet. Dom var två stycken på tre dagar på det projektet..och då ingick det material, ev ställning om det skulle behövas osv..
/Krille
Renoverare
· Skåne
· 8 522 inlägg
Ok... ja då kan jag förstå det på ett annat sätt faktiskt men de problemen har vi sällan här i Skåne.slacker skrev:"Servicebil" är ett irritationsmoment - Här i huvudstaden är det mer eller mindre standard skulle jag vilja påstå.
Vägtullar in till stan vid 0700 är 35Sek och ut ur stan 35kr kring klockan 1600. Lägg till parkering på det om minst 120kr/dag (Dyrare nu då staden tar ut parkering mellan 0700-1900 istället för 0900-1700 som tidigare år).
Så generellt så har man lagt ut minst 200kr bara för att komma till kunden och hem igen under en arbetsdag och då är inte slitage/bränsle inräknat.
Det fakto att man dessutom spenderar säkert 1 timme i bilen för att ta sig kanske 2 mil enkel väg till kunden gör att bränslekostnader ökar.
Mellan 350-400kr/dag+moms för "Servicebil" eller "framkörningsavgift" är således väldigt vanligt här, i Stockholm.
Detta inlägg är endast för information om min uppfattning om rådande läge här.
Sen är det lättare om man kör på fasta priser för då har man bakat in just parkering och körkostnader i priset så slipper det sticka så i ögonen, för den som inte begriper att man även måste ta betalt för de sakerna bör ju hellre förbli hemmafixare och låta bli och anlita hantverkare.
Hehe... ja man får ju verkligen hoppas det är en rulle säckar och då är det inte orimligt om det är ordentliga säckar.nino skrev:
D
Det var inte en bra bit över 30000kr för den firman..K Krille4 skrev:
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 469 inlägg
Det är inte sagt att hantverkare i Jämtland kan ta så hög timdebitering. Ju glesare befolkat område ju billigare hantverkare brukar det vara. Man tycker ju att ökad konkurrens på större orter borde pressa ned priserna men istället är det tvärtom när det gäller hantverkarskrået. Men så är det en sönderreglerad bransch också.K Krille4 skrev:
Renoverare
· Skåne
· 8 522 inlägg
Känns som att det är rent för lite fakta i denna tråden för att komma fram till något vettigt.Maarii05 skrev:
Du har ju precis skrivit att den andra firman var två man i tre dagar och betydligt billigare, och då gjorde Krille4 ju en grov men ganska rättvisande uträkning på att det skulle bli en bra bit över 30000...
Vilket är väldigt enkelt och se att det blir.
ÄNDÅ sätter du dig på tvären och jag tror ingen snart vet varken ut eller in på hur du räknar och då är det svårt att komma någonvart känns det som.
Renoverare
· Skåne
· 8 522 inlägg
Vad gäller Skåne kan jag absolut inte hålla med dig för jag har hört vilka debiteringar de kör med på Österlen (som är glesbefolkat) och de timdebiteringarna kan vi inte ens drömma om i Malmö/Lund-regionen kan jag berätta...F Finndjävel skrev:Det är inte sagt att hantverkare i Jämtland kan ta så hög timdebitering. Ju glesare befolkat område ju billigare hantverkare brukar det vara. Man tycker ju att ökad konkurrens på större orter borde pressa ned priserna men istället är det tvärtom när det gäller hantverkarskrået. Men så är det en sönderreglerad bransch också.
Dock styrs ju priset oftast av tillgång och efterfrågan och det gör ju att de kan ta mer betalt på Österlen då där är betydligt färre vettiga hantverkare.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 135 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 135 inlägg
Kompis till mig som driver driver snickar firma.
Han tar ca 100 kr mer i timmen än många andra här där vi bor.
Han har stumt pris inte tillägg för bil osv då han oftast jobbar i en radie av någon mil.
Har massa jobb måste tacka nej till mycket med.
Men är aldrig problem med betalning då han alltid lämnar skriven offert.
Han tar ca 100 kr mer i timmen än många andra här där vi bor.
Han har stumt pris inte tillägg för bil osv då han oftast jobbar i en radie av någon mil.
Har massa jobb måste tacka nej till mycket med.
Men är aldrig problem med betalning då han alltid lämnar skriven offert.
Det håller jag med om. Men samtidigt kan man inte anlita en hantverkare till ett visst timpris för att sedan bestrida faktura eftersom man lyckats hitta en annan hantverkare med ett lägre timpris.F Finndjävel skrev:Det är inte sagt att hantverkare i Jämtland kan ta så hög timdebitering. Ju glesare befolkat område ju billigare hantverkare brukar det vara. Man tycker ju att ökad konkurrens på större orter borde pressa ned priserna men istället är det tvärtom när det gäller hantverkarskrået. Men så är det en sönderreglerad bransch också.
/Krille
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 469 inlägg
Nej, det rimliga hade ju varit att ta in flera offerter innan man anställde nån.K Krille4 skrev: