Badrummet ca 7kvm, tvättstugan ca 10kvm.

Under perioden hade vi 2 radiatorer igång på halva maxvärmen kanske 5 dagar.

tommib
Kan ju bidra också nu när det kom upp...

60-tals kedjehus, dåligt isolerat (blåbetong, 150 mm på taket). Bergvärme. Två vuxna + två småbarn som badar förvånansvärt sällan. FTX-aggregat. Två servrar som står på dygnet runt (men drar kanske 100W sammanlagt tillsammans med UPSen) samt lite nätverksgrejer. En till dator som är på när jag är hemma tills jag går och lägger mig....

1038 kWh i April (mindre än jag trodde....)

tommib
Åttioettan skrev:
Badrummet ca 7kvm, tvättstugan ca 10kvm.

Under perioden hade vi 2 radiatorer igång på halva maxvärmen kanske 5 dagar.
Tror att det är förklaringen...... Som sagt, golvvärme drar mycket....

Har dörren varit stängd till utrymmena med golvvärme? Om den varit uppskruvad på max och dörrarna öppna kan man räkna med att den gått för fullt i stort sett hela tiden. Det skulle för er innebära 1200 kWh för bara golvvärmen. Stäng dörrarna och se hur långt du kan skruva ner golvvärmen utan att golven känns kalla skulle jag säga är punkt ett.

Om jämförelsen är relevant så bor jag ensam i 64 m² sommarstuga från 1969 som värms med direktel och luftvärmepump. Jag gjorde av med 494 kWh i april.

Redigerat:
Läser ja "rinnande vatten" då förstår jag att det kostar pengar.
I Brf och hyreshus ingår ju varmvatten i månadsavgiften och därför tycker man att det är gratis. Vilket det naturligtvis inte är. Många lär sig att hushålla med varmt vatten först när de flyttar till eget hus.
I många andra länder debiteras värme och varmvatten individuellt så där kanske man slösar mindre.

Dörrarna oftast öppna ... Ska försöka hålla dem stängda framöver

Thomas_Blekinge skrev:
Läser ja "rinnande vatten" då förstår jag att det kostar pengar.
I Brf och hyreshus ingår ju varmvatten i månadsavgiften och därför tycker man att det är gratis. Vilket det naturligtvis inte är. Många lär sig att hushålla med varmt vatten först när de flyttar till eget hus.
I många andra länder debiteras värme och varmvatten individuellt så där kanske man slösar mindre.
'Rinnande vatten' = långsamt fyllande av badkar då äldsta barnet badar. Det är inte så att kranen står på hela dagen och vattnet bara rinner ut.

Har bott i egenägt hus i 7 år så är van vid att betala för värme/vatten själv. Men förbrukningen i detta hus vi precis flyttat in i är betydligt högre än föregående, därav mina funderingar

Inte så enkelt att du har värmare i bilen som går lite för länge på natten så att det är varmt och mysigt på morgonen? Lätt att glömma :)

MrJozk skrev:
Inte så enkelt att du har värmare i bilen som går lite för länge på natten så att det är varmt och mysigt på morgonen? Lätt att glömma :)
Nope, ingen värmare

tommib skrev:
Kan ju bidra också nu när det kom upp...

60-tals kedjehus, dåligt isolerat (blåbetong, 150 mm på taket). Bergvärme. Två vuxna + två småbarn som badar förvånansvärt sällan. FTX-aggregat. Två servrar som står på dygnet runt (men drar kanske 100W sammanlagt tillsammans med UPSen) samt lite nätverksgrejer. En till dator som är på när jag är hemma tills jag går och lägger mig....

1038 kWh i April (mindre än jag trodde....)
Visst ja, två servrar har ju jag också. Och 40 kvm källare som också värms (fast inte till 21 grader ;-) )

Ni som har bergvärme, går det verkligen att jämföra med de som har luftvärmepump och direktel?

Åttioettan skrev:
Ni som har bergvärme, går det verkligen att jämföra med de som har luftvärmepump och direktel?
Klart att det går att jämföra, jag har direktel och 4 eldstäder av olika slag, elförbrukning runt 14 000 kWh/år, 5 i familjen elvarmvattenberedare 2 st, diskmaskin, tvättmaskin mm. mm....... det mesta AAA+
ledlampor, mera än 200 kvm boyta.
Men utan eldstäderna så ligger vi på mera än det dubbla i elförbrukning.
Svärfar har luft/luft och förbrukar mycket mera el även om han använder sina eldstäder och likvärdigt stort hus!

Det som kan göras är att isolera mera, vi har golvvärme på ett par utsatta ställen i huset, golvvärmen är det billigaste sättet att använda elen på, mest kostnadseffektiva uppvärmningen av el!
2 st golv á 12kvm med 25 grader på golvet kostar under 300:-/månad under vintertid, 150:-/golv 300-400mm isolering med vindstoppar!

Med den förbrukning vi har nu så kan vi aldrig tjäna in att borra för bergvärme under våran livstid, men det tar tid och det är mera komfort att slippa elda, det är en fråga helt om vad man vill lägga tid/pengar på!
Mvh P-A

Kan du vara snäll och förklara hur el golvvärme kan vara det mest kostnadseffektiva sättet att värma med el???
Det var ett "argument" som golvvärmetillverkarna försökte "bevisa" på 70 - 80 talet men aldrig lyckades bevisa. Tesen var att man skulle ha lägre rumstemperatur när golven var varma men det har visat sig att rumstemperaturen inte blev lägre utan den samma och då förlorade man lite energi som gick neråt. Inte minst när det var golvvärme på bottenplan med en betongplatta under. I bästa fall är golvvärme lika effektivt som vanliga konvektorer, i sämsta fall betydligt sämmre.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Okej, sanning med modifikation!
All uppvärmning med köpt el är dyr, att ha golvvärme i platta som är oisolerad är förkastligt så poäng till dig elmont.
Att värma ett rum kostar lika mycket per kubik kall luft till säg 20 grader i snitt oavsett om det är golvvärme eller konvektorer, så poäng till dig åter en gång, inget sarkastiskt menat från mig.
Vad jag menar är att det faktiskt kostar på räkningen mera att ha ett 700w element i ett utrymme än en golvslinga på 700w och uppnå den "känslan" av ett normalvarmt rum. Det förutsätter att man har bra fönster och isolerat i golv, väggar och tak. Man får en känsla av att det punkvis i ett rum blir varmare med element men med golvvärme så luras kroppen av att när fötterna är varma så känns det oftast varmare, lite placeboeffect....
Det jag bygger mitt påstående på är grundat av elräkning före och efter golvvärme, samt att jag personligen går utan sockor/strumpor/skor inomhus, jag känner mig varm när golvet är varmt! Det går inte åt lika mycket värme om man nöjer sig med varmt om fötterna.
Ett rum på låt säga, 70m3, kräver lika mycket w/m3 oavsett uppvärmning, det vet jag, men det blir ett bättre fördelat värmeflöde av golvvärmen än av element, sedan spelar andra faktorer in, så på mitt inlägg #27 backar jag och vill ändra mig till att det "känns" varmare med mindre tillskjuten värme i form av el, vilket resulterar i mindre elräkning!
Mvh P-A

Pagno skrev:
Ett rum på låt säga, 70m3, kräver lika mycket w/m3 oavsett uppvärmning, det vet jag, men det blir ett bättre fördelat värmeflöde av golvvärmen än av element, sedan spelar andra faktorer in, så på mitt inlägg #27 backar jag och vill ändra mig till att det "känns" varmare med mindre tillskjuten värme i form av el, vilket resulterar i mindre elräkning!
Mvh P-A
Det kan bli så, och blir det så för dig är det bara att gratulera. Förutsättningen är mycket väl isolerade golv och en sänkt inomhustemperatur. Men det är viktigt i det sammanhanget att också påpeka att om man har samma temperatur i luften så går det alltid åt mer energi med golvvärme. Just därför att golvet är varmare så läcker det ut mer värme genom det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.