jag fattar inte vad bilden visar men min vind har samma princip och glipan är mycket större här.
Som någon innan skrev, vinden kanske blivit ventilerad för dåligt från början men den gamla masoniten kanske var mer förlåtande och "svalde" lite av fukten vilket inte plasten gör.
 
Om det ser ut så i alla takfotsfack så verkar det vara tillräcklig springa. Men som tidigare sagts så behöver ventilationen anpassas efter varje specifikt hus/vinds förutsättningar. Förmodligen skiljer det i förutsättningar beroende på var i landet huset ligger också.

På en del av vårt hus har vi plåttak med undertak av plastbelagda armerade tunna masonitskivor. Där är takfotsventilationen helt blockerad av isoleringen. Inga problem med mögel. Dock är det lite blåsigare här än i Sthlm så vinden blir uppenbarligen tillräckligt ventilerad ändå.

Tycker att det snabbaste enklaste och billigaste sättet är att göra som tidigare föreslagits: börja med att sätta lister mellan plast och luftspaltsskiva för att öka ventilationen och se om det gör ngn skillnad. Kontrollera samtidigt att luften ut från vinden (i nock eller gavlar) har en motsvarande area som den sammanlagda takfotsventilationen. (Är ju ingen mening med att öka inluftsarean om strypningen sitter i frånluften...)
 
Satte ni in plasten under innertaket (nedervåningen) i samband med detta?
 
79andreas skrev:
Bilden visar den mörka asfaboarden längst ut i takfoten utifrån sett.
Och glipan där uppe är den sk. Takfotsventilationen in.

Man ser att isoleringen inne eller fukten bågnat skivan något uppåt vilket reducerar orginalglipan på uppskattningsvis 10-15mm x 12000mm
Okey
Så här brukar se ut inifrån:



Inifrån vy av en träkonstruktion med isolering och asfaboard utskjutande över balkar, frågeställning om luftspalt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


utifrån:


Takutsprång med asfaboard under takfot och synlig luftspalt.

Är det mörkt så ser det ut så här:

Mörk bild som visar en strimma av ljus vid en kant där asfaboard är draget, möjlig luftspalt synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förstår inte varför asfaboard är dragen så långt ut. Finns det luftspalt under ?
 
Redigerat:
sen brukar de väl också sitta en insektsnät för så inte massa insekter flyger in.
 
Rolle85 skrev:
sen brukar de väl också sitta en insektsnät för så inte massa insekter flyger in.
Jo, nätet saknas 😁
när jag flyttade in till ett hus för många år sen märkte kag att masonit skivorna på garage taket var kurviga och våta. Kryper i vinden och ser isolering ända ner till takfoten. Varmt o skönt tänkte förra ägaren ha i garaget tydligen 😳
Tog bort isolringarna från luftspalten och problemet var löst på en månad.
 
79andreas skrev:
Bilden visar den mörka asfaboarden längst ut i takfoten utifrån sett.
Och glipan där uppe är den sk. Takfotsventilationen in.

Man ser att isoleringen inne eller fukten bågnat skivan något uppåt vilket reducerar orginalglipan på uppskattningsvis 10-15mm x 12000mm
Frånluft då? Har du nån öppning som kan släppa ut luft i nocken eller i gavelspetsarna?
 
De brukar väl blåsa in från ena sidans takfötter och ut i takfötterna på motsatt sida huset.
 
H
Tycker verkligen synd om TS. inte roligt.

Jag inga kunskaper som jag kan bidra med.

Men finns det inget som man kan göra tillfälligt för att förbättra luften på vinden. Något som TS kan göra själv tills man vet vad som har gått snett. Några enkla saker för att kunna sova lugnt.
 
Redigerat:
hus520 skrev:
Tycker verkligen synd om TS. inte roligt.

Jag inga kunskaper som jag kan bidra med.

Men finns det inget som man kan göra tillfälligt för att förbättra luften på vinden. Något som TS kan göra själv tills man vet vad som har gått snett.

Några saker för att kunna sova lugnt.

Avfuktare? Värma vinden tillfälligt?
Jag tänker på de som har torpargrund som är klassat som riskkonstruktion. Ett tag satte men fläktar som blåste in luft utifrån. Problemet med det är att man blåser in alltför fuktig luft ner i grunden. Istället behöver man ett intelligent system som agerar beroende på omständigheterna. Detta systemet dra ju endel el så är ju inte så kul i längden.
Är du osäker borde du kunna ta dit en taktekniker som ritar upp vad som behöver göras. Sen kan du ju välja om du vill lejja bort jobbet eller göra det själv. Antagligen är de större glipor i takfötterna och lite ventiler i nock osv som löser de hela.
 
H
Rolle85 skrev:
Jag tänker på de som har torpargrund som är klassat som riskkonstruktion. Ett tag satte men fläktar som blåste in luft utifrån. Problemet med det är att man blåser in alltför fuktig luft ner i grunden. Istället behöver man ett intelligent system som agerar beroende på omständigheterna. Detta systemet dra ju endel el så är ju inte så kul i längden.
Är du osäker borde du kunna ta dit en taktekniker som ritar upp vad som behöver göras. Sen kan du ju välja om du vill lejja bort jobbet eller göra det själv. Antagligen är de större glipor i takfötterna och lite ventiler i nock osv som löser de hela.
Jag tänkte att göra något enkelt som förbättrar klimatet på vinden. Även om detta kommer att kosta elförbrukning och eventuellt inköp. Köra detta några veckor/månad och njuta av julen i lugn och ro för att sedan efter helgerna fixa problemet
 
Redigerat:
Luftfuktigheten är åt skogen och det fryser/tinar/droppar omvartannat.
Mår så psykiskt dåligt av att detta. Kan inte ta hand om familjen längre, måste få sova på nätterna, vaknar med hjärklappning och ångest. Mardrömmar, magont och aptitlöshet.

Detta kom vid fel tidpunkt i livet. Vi har varken råd, ork eller kunskap. jag borde ha fattat och protesterat. Jag skäms, fyfasen, två småbarn och utsätta mig själv och min familj för detta.

Orkar inte mer av detta nu. Tänker inte logga in mer, ångesten blir bara större.
 
Redigerat:
79andreas skrev:
Luftfuktigheten är åt skogen och det fryser/tinar/droppar omvartannat.
Mår så psykiskt dåligt av att detta. Kan inte ta hand om familjen längre, måste få sova på nätterna, vaknar med hjärklappning och ångest. Mardrömmar, magont och aptitlöshet.

Detta kom vid fel tidpunkt i livet. Vi har varken råd, ork eller kunskap. jag borde ha fattat och protesterat. Jag skäms, fyfasen, två småbarn och utsätta mig själv och min familj för detta.

Orkar inte mer av detta nu. Tänker inte logga in mer, ångesten blir bara större.
Jag vet hur sådant här kan kännas men du, det finns en lösning på problemet så känn ingen panik.
Jag är övertygad om att några få enkla ändringar kommer ge radikal skillnad. Så, ring ditt försäkringsbolag, de har ibland sakkunniga inom området som de kan skicka ut för att ge råd om hur du ska göra. Det kanske till och med är gratis då det handlar om att förubygga problem.
 
Redigerat:
  • Gilla
Lars48
  • Laddar…
1) Hus blir inte förstörda på så här kort tid.

2) Du kan inte ge dig själv skulden för detta.

3) Det finns inget lätt sätt att ta sig ur destruktiv mental blockering som fokuserar på enbart det negativa. Tvinga dig till att ge oss info om t ex hur frånluften ser ut etc (foton hjälper oerhört mkt), så ska vi guida dig till åtgärder. Det är det enda som kan lösa detta. Det kan t ex vara så enkelt som att ta upp extra ventilationshål eller springor på gavlarna.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Vart kommer fukten ifrån? Skulle kolla så det ej kommer från boendeytan, annars skall det väl ej kunna bli fuktigt där? Visst har du även ventiler på gavlarna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.