Om du inte vet orsaken till varför fukt finns på vinden från början så kan ventilera vinden ytterligre sänka temperaturen och orsaka mer kondens? 1c motsvarar 5% RF.

Om det dock finns redan en viss takfotsventiltion och som TS skriver att vinden är varmare med sina mätare. Så bör sänka temperaturen inte förbättra detta?

Mycket möjligt att det kan vara brister i inomhus ventilationen och TS ft system.

TS säger själv att han TROR han har undertryck.

Det som inte sägs heller är om han nyss flyttat in. Han säger att de har småbarn men taket funkat i 35år. Antar att de kanske köpt huset och ny familj med nya vanor som kan med en ventilation som skapar övertryck skapa stora problem på vinden.

Så steg 1 är ALLTID att kontrollera inomhusventilation innan du ska börja laborera med vindens klimat.

Och jo tänket med att överventilera för att åtgärda fuktproblematik så går det alldeles utmärkt att jämföra vind och krypgrund.

Ta gamla hus. De klara sig både på vind och i grund tack vare varm murstock som värmde upp och sänkte RF.
 
Det som utlöst dina akuta problem är sannolikt bytet från masonit till plastduk. Oavsett detta kombinerar du flera riskfaktorer. Förr hade man inga problem med kallvindar eftersom man eldade för kråkorna. Det var alltid varmt och torrt på vinden. Idag, när normen för isolering i vindsbjälklaget närmar sig 50 cm, fungerar inte gamla principer längre. Takfotsventilationen förvärrar snarare problemen än löser dem eftersom den bidrar till vindens nedkylning. Samma sak gör plåttaket. En bra lösning idag inbegriper isolering med hygroskopiska material som t.ex. cellulosafibrer och ingen talfotsventilation. Vid plåttak bör man dessutom isolera yttertaket på dess undersida. Mätningar av den relativa luftfuktigheten med en hygrometer räcker inte alltid för att beskriva förhållandena. Eftersom daggpunkten sjunker med temperaturen kan viss mängd vattenånga redan ha övergått till flytande form. En kallvind bör aldrig jämföras med en ekonomibyggnad då den har mycket mindre volym.
 
Har varit i kontakt med Ts och av hans information så framgår det att det troligtvis har med ventilationen och utförandet att göra. det framgår även i monteringsanvisningarna att det fattas en luftspalt under duken. Anledningen till mina inlägg var att lugna en nervös trådskapare. Inte skapa en diskussion. Kan lätt bli många bud här när en sån här tråd skapas. På både gott och ont vill jag säga! Jag har fixat ett x antal liknande problem på både gamla och "nya" hus. Så jag har en viss inblick och kunskap i hur det kan vara i ett sånt här fall.
 
  • Gilla
ilafudi
  • Laddar…
Har pratat med ByggarenEmil nu och han har fått mig att tro på att det finns en lösning. Det telefonsamtalet var effektivare än sömnmedicinen jag fått utskrivit på grund av detta elände. Logik före panik.
 
  • Gilla
ilafudi och 4 till
  • Laddar…
Du har säkert en viss kunskap och det fungerar säkert i vissa fall.

Men öka ventilationen är långt ifrån en lösning som fungerar i de flesta fall. TS bör som han själv sa, ta en besiktningsman som besitter dessa kunskaper som tar in all fakta på plats.

Skulle aldrig råda någon att börja öka ventilationen innan.

PS: besitter själv kunskap. Men från andra hållet. Kommer ut efter alla konstiga lösningar och råd där det bevisligen inte fungerar..
 
Jag tycker att det är rätt uppenbart att ökad ventilation kan minska problemet i det här fallet. Kondens uppstår ju när man har en varm sida och en kall sida. Sänker man temperaturen inne på vinden mha ökad ventilation minskar temperaturskillnaden och därmed mängden kondens som bildas. Man kan iallafall prova och övervaka resultatet. Funkar det inte är det ju bara att sätta igen ventilationshålen igen.

Det finns inget som säger att en person med titeln besiktningsman begriper byggnadsfysiken bakom det här bättre än ByggarenEmil (trådens vardagshjälte!).
 
  • Gilla
ilafudi och 1 till
  • Laddar…
Tyvärr är det så att få förstår den grundläggande fysiken, där med problem för många, man måste ju se hela byggnaden som ett enda system som samverkar och där faller många, det som funkar på ett hus funkar inte på alla, då hus kan ha defekter och ombyggnader som påverkat dess funktion.
Hoppas det löser sig för dig
 
Den enklaste lösningen på problemet är att lägga isolering mellan takstolarna under plastfolien och hålla den på plats med hjälp av någon diffusionsöppen vindtätning på undersidan. Man kan börja med att testa denna lösning i några takstolsfack i ena änden av vinden. Eventuellt måste man också täta igen takfotsventilationen, men det är bäst att ta ett steg i taget. Helst skulle all isolering på vinden ha bättre hygroskopiska egenskaper som t.ex. cellulosafibrer, men det är nog inte nödvändigt.

Problematiken kräver mycket goda kunskaper i byggnadsfysik och kan inte åtgärdas genom ökad ventilation. Den aktuella taklösningen med plåttak och kondensskydd är bara lämplig i helt ouppvärmda byggnader
 
  • Gilla
Vesslan666
  • Laddar…
justusandersson skrev:
Den enklaste lösningen på problemet är att lägga isolering mellan takstolarna under plastfolien och hålla den på plats med hjälp av någon diffusionsöppen vindtätning på undersidan. Man kan börja med att testa denna lösning i några takstolsfack i ena änden av vinden. Eventuellt måste man också täta igen takfotsventilationen, men det är bäst att ta ett steg i taget. Helst skulle all isolering på vinden ha bättre hygroskopiska egenskaper som t.ex. cellulosafibrer, men det är nog inte nödvändigt.

Problematiken kräver mycket goda kunskaper i byggnadsfysik och kan inte åtgärdas genom ökad ventilation. Den aktuella taklösningen med plåttak och kondensskydd är bara lämplig i helt ouppvärmda byggnader
Instämmer det är absolut värt att prova. Fast i instruktionen står att det ska vara luftspalt mellan isoleringen och plaaten.
 
justusandersson skrev:
...
Problematiken kräver mycket goda kunskaper i byggnadsfysik och kan inte åtgärdas genom ökad ventilation. Den aktuella taklösningen med plåttak och kondensskydd är bara lämplig i helt ouppvärmda byggnader
Om vinden ventileras tillräckligt väl så blir den rimligtvis jämförbar med en ouppvärmd byggnad?
Ska dock låta det vara osagt om det räcker med vanliga ventiler och spalter för att åstadkomma tillräcklig ventilation för att eliminera kondens.
Sedan kanske sådan ventilering inte är lämplig i ngt annat avseende...
 
  • Gilla
ByggarenEmil
  • Laddar…
Självklart skall man inte trycka upp isoleringen helt mot plasten. Som Lars48 skriver skall där vara en luftspalt.
 
Och då var vi igång igen :) jag har pratat personligen med Ts på telefon 2 gånger och fått tagit del av fler dokument och fått mer info om saken i fråga än vad som framgår här. Det står klart och tydligt att det fattas en luftspalt under duken. Det vill säga att duken inte var tillräckligt ventilerad. Så nu kan vi lägga ner det här surret om byggnadsteknik hit och procenter dit, på hus som byggs nu så ska man absolut kunna allt sånt! Men det här huset är ifrån 1979. Inte alls samma standard på det som det är nu. Anledningen till att jag kontaktade Ts på telefon var för att jag stött på sånna här problem förut. Och i många av dom fallen så har för lite ventilation varit problemet. Har även fixat problem med för mycket ventilation. På ett ställe som jag var på så snöade det till och med in för det var så öppet överallt ;) och att fixa dit en luftspalt är bra mycket skönare och lättare arbete än att hålla på trycka upp isolering och få den att sitta på plats.
 
  • Gilla
Oldboy och 3 till
  • Laddar…
Har säkerställt en öppen takfotsventilation i halva huset nu genom att kilat emellan tunna brädstumpar i glipan vid takfoten och masonitskivan där. Något bättre blev det, men efter ett dygn med -10 på natten så äre frost över dom flesta fack igen. Tog även bort insektsnät på gavelventilationen.

Hade hoppats på större skillnad när man "såg" att det blev öppet nu jämfört med i filmen då det nästan ser stängt ut.

Luftfuktigheten ligger hela tiden runt 80-88%. Vid minus 10 ute är det minus 4.5 vid nock. -2 ute är det -0.5. Vid 0gradigt droppar frosten ner och luftfuktigheten stiger då till över 90%. (Hur kunde jag ha så lågt som 70 tidigare?!)

Har noterat några saker kanske till någon nytta:

1. Det blir inte frost i facken (vid normalt väderomslag iaf) där rören är för kökskanal och ventilation och vindslucka. Dessa är mitt i huset.

2. Frost bildas alltid, varje natt på plasten längst ut vid takfotsventilglipan och slutar där masonitskivan slutar. Mer frostbenäget när masonit ligger under?

3. Det blir inte frost på plasten (bortsett från punkt 2.) om det är mildare än -3 ute typ.

4. Tycker frosten blir värre närmast norr- och söderväggen.

5. Till veckan har jag beställt en injustering av ftx:en för att helt avskriva denna faktor.
 
Frosten bildas pga fukt i luften, det kan du inte undvika. Men det gör ingen skada i praktiken.

1. Det läcker värme och fukten kondenseras på andra ställen.

2. Varmare, fuktigare luft kommer in den vägen. Värmeläckage från vägg, fönster och fasad som lagrar värme under dagen
3. Blir troligen inte nog kallt på vinden nog snabbt. Luften ute blir torr innan det hinner kondenseras på vinden. Snabbt omslag=kondenseras på vinden.
4. Mer frost där det kyls snabbast.

Du har troligen alltid haft samma fukthalt på vinden men aldrig mätt den tidigare.

Det viktiga är att kontrollera om frosten ökar då du har kallt längre tid. I så fall är ångspärren inte tät.

Men den "lilla" mängd fukt som kondenseras, ventileras snabbt bort.
 
Autodidak1 skrev:
Frosten bildas pga fukt i luften, det kan du inte undvika. Men det gör ingen skada i praktiken.

1. Det läcker värme och fukten kondenseras på andra ställen.

2. Varmare, fuktigare luft kommer in den vägen. Värmeläckage från vägg, fönster och fasad som lagrar värme under dagen
3. Blir troligen inte nog kallt på vinden nog snabbt. Luften ute blir torr innan det hinner kondenseras på vinden. Snabbt omslag=kondenseras på vinden.
4. Mer frost där det kyls snabbast.

Du har troligen alltid haft samma fukthalt på vinden men aldrig mätt den tidigare.

Det viktiga är att kontrollera om frosten ökar då du har kallt längre tid. I så fall är ångspärren inte tät.

Men den "lilla" mängd fukt som kondenseras, ventileras snabbt bort.
Fukthalten är inte mätt tidigare så det är möjligt. Men på dom gamla skivorna såg det inte ut såhär med frost. Har bott i huset mååånga år.

Ja, vi får se vad som händer vid en längre köldperiod, som det är nu svänger det varannan dag mellan plus och minus.

Jag tänker inte som du här med "den lilla mängd fukt som kondenseras ventileras snabbt bort".
När man är uppe på vinden och ser det droppar överallt blir man stressad. I glasfibret försvinner dropparna neråt, ingen ventilation där.

Hursomhelst, det måste gå få ordning på detta. Kan ju inte va den första med detta. Men jag börjar nu med injustera ftxen som steg nr 2. Det första va att öppna takfotsventilationen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.