Jag tycker man ska göra som tillverkaren beskriver. Det har fungerat i de fall som jag har åtgärdat detta fel. Och Då fanns ej nå instruktioner från tillverkaren. Men det gör det här! I min värld så är det enklare att sätta upp masonit. Du får då överlappet som det ska vara och det kommer gå fortare för dom bygger mer. Sen så äre ju dom skivorna man använder till att göra luftning med. Sen blir inte frigoliten riktigt tät i skarvarna och fast du fogar där så blir det ändå håligheter där vatten kommer samlas.

Sista inlägget jag kommer skriva här. För nu har jag förklarat samma saker flera gånger om.

För det är ju dumt att lyssna på tillverkaren eller någon som åtgärdat dessa fel förut. (Ironi)
 
  • Gilla
79andreas
  • Laddar…
Vad tillverkare skriver är rekommendationer som avser typiska hus. ALLA hus är olika och samma lösning fungerar inte för alla.

Att öka ventilationen förbättrar åter igen nästan aldrig problem. Kanske med rimfrost, men du skapar troligtvis nytt problem någon annan stans.

Jag har skrivit tidigare i tråden att steg 1 alltid är att börja kontrollera sin inomhus ventilation (skadar aldrig).

Sedan får man ta dit en byggdoktor som kan räkna på fukt och förstår fukt.

Men av den frist jag såg och temperatur tror jag inte TS har så stort problem att det kommer bli mögel eller skador då det behöver tid och temperatur och inte bara fukt.
 
Nu är är ventilationssystemet injusterat, det var redan tillräckligt undertryck. Emil, jag kommer rapportera i tråden vad som händer och löser problemet sig med din lösning så kommer jag vara dig evigt tacksam. Kanske kontaktar dig med pm framöver om det dyker upp någon fråga.

Känner mig lurad av hantverkaren som inte behöll en öppen lösning /bytte till samma och har ingen kunskap, ekonomi eller ork att fixa detta själv, så det kan dra ut på tiden.

Vi har alla olika ryggsäckar att bära på och för mig blev detta för mycket. Pendlar mycket I hur jag mår just nu och tyvärr är det inte så bra. Taket knäcke mig helt enkelt.

Jag hoppas fortfsrande på att hantverkaren tar ansvar och åtgärdar med skivor eller liknande, det är så viktigt att det blir så, får ont i magen av andra alternativ.
 
Redigerat:
  • Gilla
ByggarenEmil
  • Laddar…
Om det finns FTX på vinden då kan TS ta in luft från vinden som inluft. Det är bara att lösna inluft röret och låta apparaten suga luft direkt från vinden. På det viset ersätter man den varmfuktig luften med kall luft utifrån och sätter fart på ventilationen ordentlig. FTX apparaten får tom betydlig bättre erkningsgrad. Det kostar ingenting och det innebär inte så mycket jobb heller, går på 5minuter. Det är åtminstone värt att prova.
 
Nej har ftxen i bostadsutrymmet.
 
79andreas skrev:
Nej har ftxen i bostadsutrymmet.
Men rören går ju i vinden eller ? Om du kunde flytta tillfälligt insuget till vindén ?
 
Tack men nej det blir inte aktuellt. Huvudspåret är att fixa ett extra undertag som det skrivits om. Och fara iväg och köpa någon duk på isoleringen.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.