Vid snabba temperaturskiftningar och minimalt luftutbyte så kan de nog ske.
 
  • Gilla
Hbrolle
  • Laddar…
Jag läste om Monarfol på Icopal. Så här står det:

''Diffusionstät frihängande underlagsduk
Monarfol takfolie monteras frihängande i takstolarna, exempelvis på ekonomibyggnader. Duken är tillverkad i polyeten armerad med nät. Monarfol Takfolie har låg vikt, är åldringsbeständig och genomtrampningssäker. Den används som underlagsduk under överläggsplattor vid minst 14° taklutning. Monarfol kräver luftspalt under duken på traditionellt sätt
. ''
Det ska tydligen finnas luftspalt under duken vilket saknas i det här fallet. Kan man säga att snickaren har gjort totalt fel ?
 
Nej. Luftspalt under behövs om det är isolering i typ snedtak, dvs på exakt samma sätt som om man har råspont med takpapp. Här är det ett kallutrymme (vind), det är en gigantisk luftspalt.

Nej, det går inte att hävda att snickaren gjort helt fel, däremot ett olämpligt val, och om han hade velat säkra sig och sina kunder från denna typ av fenomen så borde han inte använt plast. Ingen, åtminstone inte i byggsvängen, kan vara okunnig om att vindar på befintliga hus ofta har problem med fukt. (Eller, jo, det kan finnas byggfolk som inte känner till det, men om man jobbar med tak och är så okunnig då är man ju faktiskt inkompetent om man hårddrar det.) Plasten är en helt ok metod, men den förutsätter att det inte finns ngn förhöjd fukthalt, och rätt ventilation.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Oldboy skrev:
Nej. Luftspalt under behövs om det är isolering i typ snedtak, dvs på exakt samma sätt som om man har råspont med takpapp. Här är det ett kallutrymme (vind), det är en gigantisk luftspalt.

Nej, det går inte att hävda att snickaren gjort helt fel, däremot ett olämpligt val, och om han hade velat säkra sig och sina kunder från denna typ av fenomen så borde han inte använt plast. Ingen, åtminstone inte i byggsvängen, kan vara okunnig om att vindar på befintliga hus ofta har problem med fukt. (Eller, jo, det kan finnas byggfolk som inte känner till det, men om man jobbar med tak och är så okunnig då är man ju faktiskt inkompetent om man hårddrar det.) Plasten är en helt ok metod, men den förutsätter att det inte finns ngn förhöjd fukthalt, och rätt ventilation.
Tack för din förklaring. Nu förstår jag hur de menar. Det står vidare att:

''Monarfol Takfolie är en diffusionstät underlagsduk. Det innebär att den i praktiken är helt tät mot vattenånga och att kondens kan bildas på undersidan. I en oisolerad och välventilerad takkonstruktion
medför detta normalt inga problem. I en isolerad takkonstruktion finns däremot risk för att vattenånga
kan kondensera och ansamlas i värmeisoleringen. Därför är det viktigt att det skapas en luftspalt mellan underlagsduken och isoleringen så att fukt kan transporteras bort''
 
Överlag tycker jag att byggaren är oseriös som inte tar tag i problemet. Om denna typ av kondensproblem uppstår så har byggaren skapat en icke fungerande konstruktion. Sedan är byggaren okunnig som inte verkar förstå att problemet verkar vara för dålig ventilation.

Jag hade föreslagit att till att börja med öppna upp två rejäla ventiler på gavlarna så att det blir ett ordentligt luftutbyte på vinden. Om det hjälper hade jag sedan minskat ner luftflödet till en mindre men funderande nivå.

Att det blir kondens vid temperaturskiftningen är ju inte så konstigt. Kallt ute och varmt på vinden gör att det kondenserar på plasten. Och på en så stor plastyta blir det mycket kondens.
 
  • Gilla
Lars48
  • Laddar…
Helt fel materialval.
Att använda den typ a plast i den positionen är fel, detta skapar hög kondensering då fukt inte kan omsättas och vädras ut i naturlig takt, som byggtekniker så säger jag att det är det en idiotisk konstruktion som vissar på brist av grundläggand kunskap. All konstruktion måste kunna andas, eller kunna hantera fukt, den gamla skivan du hade i taket hanterade fukt till en viss del och kunnde därmed buffra fukt över tid, det kan även ett råspånttak till viss del, men mögel och fuktproblem kommer även där om ventilationen är bristfällig. Att sätta plast på detta sätt innebär att fukten faller it direkt. Du ska fuktbroms/tätskikt från husets varma sida och öppet ut mot vind. Idioti.
 
Plåttak och diffusionstät plast ger snabba temperatursvängingar och underlättar för kondenseringen på plasten. Inte den bästa lösningen, men kommer säkert att fungera länge. Snickaren har inte gjort något fel, men det är den billigaste lösningen på alla vis, både underlagstak och påttaket.

Det jag skulle göra är att se till att ventilationsöppningarna vid takfot är OK (vilket dom ser ut att vara). All isolering på vinden bör ha vindskyddspapp på sig! Sedan skulle jag kontrollera att mängden frost inte ökar då det är ihållande kallt för det tyder i så fall på att husets ångspärr inte är bra.

Med stor sannolikhet så har fukthalten på vinden varit ungefär samma tidigare, men TS har inte varit där och mätt tidigare. Fukthalten i LUFTEN påverkas inte av underlagstaket och det har skett kondensering inne i vindsutrymmet tidigare också, men det syns inte på samma sätt.

Om TS har vindskyddspapper på isoleringen som man bör ha på vinden så kommer den fukt som finns på underlagstaket ventileras bort snabbt utan att skada huset. Detta även om det skulle droppa ner vatten på pappret och fukta takstolar vid väderomslag.

Har exakt samma lösning på en stuga, ser likadant ut som hos TS varje vinter, helt friskt, syns inget fortfarande efter 25 år.
 
  • Gilla
hus520 och 1 till
  • Laddar…
Som dom flesta har sagt så tror jag oxå på för lite ventilation. Problemet är ju att den varma luften ligger kvar för länge så kondensen hinner bildas.
Konstruktionen är godkänd men inte den bästa. Har sett många gjort så här utan större påverkan på varken isolering eller närliggande trä.

Hade själv inte rekommenderat/utfört denna lösning om inte kunden insisterat på den.

Jag lider verkligen med dig om du mår dåligt över detta men jag garanterar dig att det finns flera lösningar på problemet.

Om du vill ha mina råd så kan du Pm:a mig. Att skriva ner lösningarna här skulle ta en evighet. bättre att prata via telefon. vill ju att du ska kunna sova om nätterna och slippa ångesten. :)

Har varit snickare i över 12 år så viss erfarenhet har jag.

God Jul!
 
  • Gilla
Bangan och 1 till
  • Laddar…
Autodidak1 skrev:
Plåttak och diffusionstät plast ger snabba temperatursvängingar och underlättar för kondenseringen på plasten. Inte den bästa lösningen, men kommer säkert att fungera länge. Snickaren har inte gjort något fel, men det är den billigaste lösningen på alla vis, både underlagstak och påttaket.

Det jag skulle göra är att se till att ventilationsöppningarna vid takfot är OK (vilket dom ser ut att vara). All isolering på vinden bör ha vindskyddspapp på sig! Sedan skulle jag kontrollera att mängden frost inte ökar då det är ihållande kallt för det tyder i så fall på att husets ångspärr inte är bra.

Med stor sannolikhet så har fukthalten på vinden varit ungefär samma tidigare, men TS har inte varit där och mätt tidigare. Fukthalten i LUFTEN påverkas inte av underlagstaket och det har skett kondensering inne i vindsutrymmet tidigare också, men det syns inte på samma sätt.

Om TS har vindskyddspapper på isoleringen som man bör ha på vinden så kommer den fukt som finns på underlagstaket ventileras bort snabbt utan att skada huset. Detta även om det skulle droppa ner vatten på pappret och fukta takstolar vid väderomslag.

Har exakt samma lösning på en stuga, ser likadant ut som hos TS varje vinter, helt friskt, syns inget fortfarande efter 25 år.
Kondensväv har jag oxå tänkt på. Den buffrar och släpper ut fukten över tid. Men som TS berättar det handlar om jätte mycket kondens vatten.
 
Lars48 skrev:
Kondensväv har jag oxå tänkt på. Den buffrar och släpper ut fukten över tid. Men som TS berättar det handlar om jätte mycket kondens vatten.
Om man tittar på mängden frost på väven så är jag övertygad om att TS och min uppfattning om "jätte mycket kondens vatten" skiljer sig åt. I praktiken klara sig konstruktionen utan problem under lång tid även om den inte är optimal.

Plastfolien direkt under plåttak kyls ner så fort att kondens bildas, den snabba nedkylningen gör att kondens bildas oavsett hur bra ventilationen är eftersom luften är fuktig och kondenseras mot kalla ytor. Kondensväv är ett av sätten att åtgärda problemet om TS sover dåligt.

Men precis som ByggarenEmil skriver finns det andra sätt att hantera "problemet".

Personligen reagerar jag mer på den dåligt utförda isoleringen av vinden...
 
  • Gilla
ByggarenEmil och 1 till
  • Laddar…
Kontrollera i första hand ventilationen invändigt för att se över så undertryck verkligen finns. Detta för att inte fukt inifrån når vinden.

Att öka vindens ventilation mer är tveksamt. Sannolikt att det kan försämras med större temperaturförändringar på vind och kondens därefter.

Öka ventilation på vindar och i krypgrund och allt blir perfekt är väl lite 90-tal tänk?

Värsta fall om inget tycks funka bör ett slutet system typ vent och vind användas. Som en sorbtionsavfuktre för krypgrund.

Tråkigt att du sover dåligt. Men den rimfrost som jag kunde se lär knappast påverka ditt hus under denna korta tid och temperatur. Men bör självklart inte få fortsätta för undvika skador.

Det är inte så att huset kan vara utbyggt något år?
 
Tror nog som Autodidak1 säger dåligt utförd isolering. Och då kan man ju undra hur plasten under denna ser ut ? Troligtvis läcker det upp varm luft från bostaden, och då är det inte konstigt det kondenserar.
 
  • Gilla
ByggarenEmil
  • Laddar…
Det går inte att jämföra en kallvind och en krypgrund eftersom det är 2 helt olika saker. Och att gå in på varför krävs en helt ny tråd.
Kondensen bildas tack vare att kalluft möter varm. Således måste man kompensera med luftningen så att värmen inne på vinden är snarlik den som är ute.
Har åtgärdat en del vindar som haft problem med luftningen (för mycket & för lite). Både från svartmögel och fukt. Men det är väldigt svårt att avgöra vad som är fel i Ts fall om man inte är på plats och granskar. Det var därför jag gett Ts chansen att ringa mig så man kan få en bättre bild och komma med förslag för att fixa hans "problem" Då jag jobbar inom detta område.
Vill inte låta otrevlig men att "spekulera" hit och dit gör bara Ts mer orolig.

God jul alla! :)
 
Kan mycket väl vara som Autodidak1 & RoBo skriver att isoleringen inte är tillräcklig. Men som sagt svårt att se om man inte är på plats eller får bättre bilder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.