nikasp
Vi bor i ett Älvsbyhus från 1997 i Stockholm och har samma typ av trampsäker plast under betongpannor. Ska kika när vi har såna förhållanden där det frostar men vi har dock luftigt i takfot och jag har aldrig sett något konstigt där uppe och var ändå upp för någon vecka sedan när vi hade snö och kallt.
 
Den där träskivan som håller isolering på plats, den övre skivan buktar och ligger an mot plasten. Man ser ingen glipa alls.
 
Andreas, hade du snö på taket?

Det är ett komplicerat problem som tyvärr inte har någon klockren lösning. Ventilation kan hjälpa om man har tillräckligt högt flöde men om man enbart ventilerar av självdrag kan problemet bestå.

Räknar man på mängden isolering så kommer det röra sig om cirka 100-150 mm. Kanske värt i att forska i om det är genomförbart?
 
Jag tror det var snö på taket. Usch va jobbigt detta är, vaknar kl 4 på natten med ångest och hjärtklappning.
Finns det möjlighet att få snickaren att ta på sig detta, juridiskt, eller har han gjort rätt.
 
Jag tycker nog snickarn.gjort fel men hur man ska få han inse det vet jag inte.
När jag la om taket så blev det från masonit under och eternit som tak.
Skulle ha plåt och tom på bygghandeln sa dom att det var noga att jag antingen behöll masonit eller la rätt ersättnings alternativ för att inte ändra klimatet på vinden.
La diffusionsöppen duk, den är inte som plast utan känns mer som "presenning".
Man tycker ju att dom som jobbar med detta borde veta.
Jag gjorde takbytet själv dock.
 
Jag tror inte att man behöver lägga om hela taket för det.
En lösning som jag skulle iaf prova är att stänga varja fack genom att sätta masonit skivor på takstolar. Sen fylla de med isolering så att luften isoleras mot plasten. Då blir det en varmvind.
Man kan testa den på ett område och se resultatet.
 
Se till att få "igång" självdrag, från gavlarna och nere i takfoten större ventiler/flera i gavelspetsar så högt upp som möjligt
 
  • Gilla
Strip
  • Laddar…
jag kollade på filmen igen. Är det helt stängt i takfoten där luft ska kunna blåsa in och ventilera? Ser ut som isoleringen här ända upp i taket och stänger glipan helt.
 
  • Gilla
Lars48
  • Laddar…
ja, den är typ stängd, kkanske 10mm på några få centimetrar lite här och var.

Längst ut är en bit stående asfaboardskiva, på sidorna om den, masonit och på toppen masonit. Det blir som rn låda med isolering i. Ovanför lådan ska det väl va en glipa mellan plasten och lådan. Den sk. Takfotsventilstionen.
 
Redigerat:
prova att öppna upp glipan mera o se hur de ser ut när de är lika kallt igen
 
Har du gjort service på ventilationen och kontrollerat flöden?
 
Nej, men jag är rätt säker på att jag har undertryck.
 
79andreas skrev:
Nej, men jag är rätt säker på att jag har undertryck.
men de har väl inget med vinden att göra då det ventileras separat.
 
Fullt normalt vid väderomslag, dvs från några få plusgrader med hög luftfuktighet till minus. Då kondenseras fukten i luften ALLTID och på plasten syns det.

En tumregel för lutningen är minst 50 kvadratcentimeter per takfack och då räcker det med 5 mm springa.

Så länge det inte frosten börja droppa och bilda pölar någonstans så ventileras fukten bort.

Inte det bästa underlagstaket, men det fungerar.
 
Redigerat:
MultiMan
När jag gjorde om taket (plåt) la jag kondensskyddet mellan strö- och bärläkt för att få mellanrum till sponten. Fungerat felfritt.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.