BirgitS
N Nygge72 skrev:
Detta golv har nog utgått i deras sortiment. Men jag få rundera åt vilket håll jag lägger det. Tack ändå
Har du läggningsinstruktioner?
För det är ju viktigt att veta vilket minimiavstånd det är mellan skarvarna, hur plant det måste vara under, vilken tjocklek det ska vara på foamen etc.
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Hej igen!

Då till nästa fråga. Jag stötte på ett erbjudande jag inte kunna säga nej till, utförsäljning på tarkett 55 antracit/vinylklinker. 75 kr/kvm. Så köpte detta för att ha i hall och ev kök. Men dessa plattor är 30x60 och tillverkaren säger minst 30 cm längd. Satt och funderade på hur jag skulle göra och kom fram till nedan bild.

Hallen är som sagt 130 cm, så det måste bli en 60 cm planka, en 40 och en 30. 30 biten kan jag återanvända till nästa rad, medan 20 cm biten blir skräp.

Men blir det tokigt med ett så repetitiva mönster genom hela hallen? Å andra sidan så måste det väl alltid bli så, med tanke på minsta längd 30 cm? Eller tänker jag tokigt?

Då kommer jag i vilket fall kunna lägga samma mönster och i samma riktning i både kök och hall, eller hur?

Eller hade ni gjort annorlunda?
 
  • Svartvit bild med omkastade nummer "30", "60", och "70" och texten "LOGO MAKER".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Det låter på namnet som att det är något som ska efterlikna klinkers och klinkerplattor i den storleken lägger man ofta i halvförband, dvs. ett mycket repetitivt mönster. Jag skulle i ditt fall försöka lägga i just halvförband, dvs. med 30 cm förskjutning mellan längderna, för det ser lite konstigt ut på din bild med så liten förskjutning.
 
BirgitS
Det ser ju inte ut som klinker så då tar jag tillbaks det jag skrev förut.

Det är viktigt att följa instruktionerna. Där står (bild 9) även att tvärskarvar ska vara förskjutna med 30 cm så du får inte ha bara 10 cm förskjutning som du tidigare föreslog. Det är nog bäst att du kontaktar Tarkett och hör efter vad de rekommenderar i ditt fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.