S stefanolof skrev:
Hoppar in i den här tråden. Ditt fel som du beskriver Dennisen har jag exakt lika på¨en RDAA 2-4-1-1. Jag kan reglera frånluftsfläkten i 3 lägen från knappen på spiskåpan. Men tilluftsfläkten går full gas hela tiden oavsett hur jag vrider knappen. Normalt styr man farten på båda dessa från detta reglage.
Är nyfiken på om du hittade felet?
Hej Stefan!

Jag hittade aldrig felet, jag testade att byta kondensator men det gav inget resultat, fick höra av en annan granne att han hade köpt en ny fläktmotor och att det hade fungerat för honom.

Men jag tog beslutet att byta ut allt, då systemet ändå var 44 år gammalt cirka :)

Så jag köpte ett nytt ftx-aggregat och drog rör, isolerade och installerade det själv med min far, sedan kom en bekant som har VVS firma och injusterade och godkände allt - blev väldigt bra!

Men som sagt, det jag testade var att byta kondensator och en granne bytte ut sjölva fläktmotorn för att reparera de gamla systemet.

Lycka till!

• Gilla
stefanolof
  • Laddar…
D Dennisen skrev:
Hej Stefan!

Jag hittade aldrig felet, jag testade att byta kondensator men det gav inget resultat, fick höra av en annan granne att han hade köpt en ny fläktmotor och att det hade fungerat för honom.

Men jag tog beslutet att byta ut allt, då systemet ändå var 44 år gammalt cirka :)

Så jag köpte ett nytt ftx-aggregat och drog rör, isolerade och installerade det själv med min far, sedan kom en bekant som har VVS firma och injusterade och godkände allt - blev väldigt bra!

Men som sagt, det jag testade var att byta kondensator och en granne bytte ut sjölva fläktmotorn för att reparera de gamla systemet.

Lycka till!
Tack för svaret.
Ja jag lutar också åt att byta hela burken. Men inte nu när det är 15 minusgrader.
Jag tänkte liksom du att det borde inte vara själva fläkten det är fel på när den snurrar för fullt och utan missljud. Dessutom utbytt för kanske 10 år sedan.
Men tack för svaret

• Gilla
Dennisen
  • Laddar…
S stefanolof skrev:
Tack för svaret.
Ja jag lutar också åt att byta hela burken. Men inte nu när det är 15 minusgrader.
Jag tänkte liksom du att det borde inte vara själva fläkten det är fel på när den snurrar för fullt och utan missljud. Dessutom utbytt för kanske 10 år sedan.
Men tack för svaret
Ja det är inte kul när det börjar krångla när det är som kallast...

Ne precis, min fläkt stod ju still - men snurrade man igång den för han så gick den igång på full fart, men när kondensator byte inte hjälpte gav jag upp felsökanden..

Men är väldigt nöjd att jag tog beslutet att byta ut det till ett nytt, skillnaden på livskvalitén är stor tycker jag :)

Önskar dig lycka till med att få det att rulla tills det blir lite bättre väder ute!

• Gilla
stefanolof
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.