Claes Sörmland
Vad är det här för underlig rördel? Eller är det bara bildvinkeln som gör att jag inte förstår vad det är?

Grå PVC-rördel med udda vinkel monterad på annat rör, ovanlig bildvinkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan det vara en renslucka?

• Plaströr med eventuell renslucka i byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ludde Jakobsson
  • Laddar…
Dolt fel är nog bara att glömma då det fanns anmärkning på brunnen. Men nu kommer ni ju åt för att åtgärda eventuella läckage såvida det inte är något just vid brunnen.

Det verkar läcka i alla skarvar.

Ej dolt fel med brunnen, för den såg ni väl i badrummet att den var nära vägg?

Kan du mäta om det är någon lutning på rören? Sätta på ett vattenpass eller mäta höjden från golvet och således få fram om det är korrekt lutning.

Väldigt "spännande" placering av renslucka.

Lättast är nog att plocka ner allt och byta till nya rör.

oobum oobum skrev:
Det verkar läcka i alla skarvar.

Ej dolt fel med brunnen, för den såg ni väl i badrummet att den var nära vägg?

Kan du mäta om det är någon lutning på rören? Sätta på ett vattenpass eller mäta höjden från golvet och således få fram om det är korrekt lutning.

Väldigt "spännande" placering av renslucka.

Lättast är nog att plocka ner allt och byta till nya rör.
Tack för alla svar alla.
Är helt med på att brunnen inte är ett dolt fel. Den visste vi om att den sitter ca 15cm från en uppbyggd duschvägg och inte 20 cm. (obs på bildes ses bara reglar. inte var lättväggen går. Den går på andra ledden jämfört med reglarna)
Det jag undrade om dolt fel var att det läcker i alla skarvar. Jag inte kan något om detta. Tänkte at det inte kunde ha med brunnens placering nära vägg att göra.

Men som flera av er säger. Antagligen enklast att ta in en rörmokare och byta ut rören på bilden.
Borde vara så pass liten kostnad oavsett.

Det kan vara återanvänding av gamla rör eller slarvigt monterat, kanske inte använt såpa och tryckt fast ordentligt.
Jag brukar tejpa skarvarna också för säkerhetsskull :)

• Gilla
Odla
  • Laddar…
Jag har missat helt märker jag nu. Ytterväggen på våningen ovanför går längre in så det är inte duschen med brunnen som fått anmärkning det läcker från. Det är rören som går direkt från toaletten. Samma rum som renoverades 2010.

Fråga då. Är det mer komplicerat eller lika enkelt? Vet att det antagligen är en idiotfråga för den som kan men jag är i ämnet idiot..

Märkligt att det ser ut att läcka i alla skarvar. Det är ju en skjutmuff och de brukar kunna glida iväg så det börjar läcka. Men plåtbandet borde förhindra det. Är röret för kort?
Du borde kunna fixa det själv t.o.m. utan röris men tycker du att det är värt några tusen så kör. T-röret verkar vara önödigt så det borde räcka med en rörbit, en ny skjutmuff och ev en ny 45-gradersböj och lite Glidex.
https://www.byggmax.se/smörjmedel-p...awQq61lgBS8CC8lKSfPx1BoCGSAQAvD_BwE#913=14316
Om det går att rubba rören mer än några mm bör man klamra fast dem bättre.

• Gilla
oobum
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Märkligt att det ser ut att läcka i alla skarvar. Det är ju en skjutmuff och de brukar kunna glida iväg så det börjar läcka. Men plåtbandet borde förhindra det. Är röret för kort?
Du borde kunna fixa det själv t.o.m. utan röris men tycker du att det är värt några tusen så kör. T-röret verkar vara önödigt så det borde räcka med en rörbit, en ny skjutmuff och ev en ny 45-gradersböj och lite Glidex.
[länk]
Om det går att rubba rören mer än några mm bör man klamra fast dem bättre.
Tack för hjälpen! :)
Kan säkert göra det själv men känns som även om det är enkelt att fixa så kommer nattsömnen bli bättre om en fackman fixat det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.