2 236 läst · 16 svar
2k läst
16 svar
Returavgift vid butiksköp?
Sida 1 av 2
En bekant köpte en produkt i fysisk butik, på företagsfaktura. Insåg kort därefter att produkten inte skulle passa i maskinen, och åkte därför tillbaka till butik för att returnera varan, max en kvart-tjugo minuter efter köp.
Blev ej informerad om någon returavgift.
Företaget får sen först en faktura för varan inkl fakturaavgift från butik, sedan en kreditfaktura med avdrag på varans pris med 20% i returavgift, inkl fakturaavgift.
Aldrig hört talas om att man får returavgift på en vara man köpt och lämnat tillbaka i butik, är det rätt? Returavgift för online-köp, absolut, men i fysisk butik?
Blev ej informerad om någon returavgift.
Företaget får sen först en faktura för varan inkl fakturaavgift från butik, sedan en kreditfaktura med avdrag på varans pris med 20% i returavgift, inkl fakturaavgift.
Aldrig hört talas om att man får returavgift på en vara man köpt och lämnat tillbaka i butik, är det rätt? Returavgift för online-köp, absolut, men i fysisk butik?
Moderator
· Stockholm
· 52 404 inlägg
Rent lagligt har du nog ingen rätt att överhuvudtaget returnera varan (och räkna med att få pengar tillbaka). Det är upp till butiken.
Inte ens konsumentköplagen ger rätt till retur i fysisk butik?
"Det är många företagare som erbjuder öppet köp och/eller bytesrätt. Men det finns ingen lag som ger konsumenten rätt till öppet köp och/eller bytesrätt. Det är alltså frivilligt för dig att välja om du vill erbjuda konsumenter öppet köp och/eller bytesrätt."
https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-foretagare/oppet-kop-och-bytesratt/
"Det är många företagare som erbjuder öppet köp och/eller bytesrätt. Men det finns ingen lag som ger konsumenten rätt till öppet köp och/eller bytesrätt. Det är alltså frivilligt för dig att välja om du vill erbjuda konsumenter öppet köp och/eller bytesrätt."
https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-foretagare/oppet-kop-och-bytesratt/
Vid köp online i Sverige får man däremot inte ta ut returavgift om köparen är privatperson, varan återlämnas i oförändrat skick och returen meddelas inom 14 dagar (ångerrätt). Det enda köparen kan behöva betala är returfrakten.
Om kunden är ett företag behöver det dock inte finnas någon returrätt alls ens vid onlineköp.
Om kunden är ett företag behöver det dock inte finnas någon returrätt alls ens vid onlineköp.
Precis, fysisk butik eller online behöver inte ge någon som helst returrätt om det är ett företag som handlar. Samma sak gäller garantin. En bekant som köper ny dator etc till egen firma klickar alltid i att han handlar som privatperson just för detta även om han drar av det på företaget...M mrsnhp skrev:Vid köp online i Sverige får man däremot inte ta ut returavgift om köparen är privatperson, varan återlämnas i oförändrat skick och returen meddelas inom 14 dagar (ångerrätt). Det enda köparen kan behöva betala är returfrakten.
Om kunden är ett företag behöver det dock inte finnas någon returrätt alls ens vid onlineköp.
Omvänt så är distanshandelsavtal för privatpersoner starkare som konsumentavtal än handla i butik. Exempelvis så kan du handla en soffa på Mio:s hemsida med 14 dagars returrätt men detta gäller inte om du handlat i butik.
Skillnaden i det utökade skyddet i distanshandelslagen beror på att man som konsument inte kan bedöma skicket/kvaliteten på något man köper på postorder/ehandel, men man kan göra det i en fysisk buik.A anis16 skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 10 882 inlägg
Upplägget är varken ovanligt eller otillåtet............
Precis, men det ger också en väldigt bra varning att ett företag som tar en avgift bara för att djävlasN Novisorisk skrev:
är ett företag man ALDRIG handlar hos igen.
Bra även att varna andra för sådant svineri
JAG hade blivit vansinnig om det så endast rörde sig om 10:- returavgift för något jag köpt samma dag.
Medlem
· Blekinge
· 10 471 inlägg
Säljande företag har ganska mycket bokföringsarbete med retur. Klart dom vill ha betalt för den mödan.