Du kanske ska göra lite tester hur bra ditt elverk klarar av snedbelastning.
Kan ju procentuellt bli ganska grov snedbelastning på ett så litet elverk.
Speciellt med dina applikationer.
 
M MEE-84 skrev:
Hej.

Då förstår jag inte vad du menar?

Det står på hemsidan på den stora.

Om de är litet får du kanske ringa dit och fråga eller ännu bättre - e-mail. Det får inte förekomma hur mycket avbrott som helst utan pengar ska också investeras.
Min nätägare år Vattenfall. Området jag bor i ligger en bit utanför allt vad detaljplaner heter. Vi är relativt få som bor i området och terrängen är svår. Det svar jag har fått är att man är medveten om problemen, men inte något om hur de ska lösas i närtid. Så istället för att vänta på bättre tider väljer jag att göra denna förhållandevis enkla investering.

Jag har fått skälig ersättning vid avbrotten. Detta handlar om bekvämlighet och viljan att stanna kvar i huset vid ett långvarigt strömavbrott.
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
L linvige skrev:
Min nätägare år Vattenfall. Området jag bor i ligger en bit utanför allt vad detaljplaner heter. Vi är relativt få som bor i området och terrängen är svår. Det svar jag har fått är att man är medveten om problemen, men inte något om hur de ska lösas i närtid. Så istället för att vänta på bättre tider väljer jag att göra denna förhållandevis enkla investering.

Jag har fått skälig ersättning vid avbrotten. Detta handlar om bekvämlighet och viljan att stanna kvar i huset vid ett långvarigt strömavbrott.
Vattenfall! Mycket bra. Ska investera mycket:
https://corren.se/nyheter/motala/darfor-graver-de-flera-mil-i-kommunen-om5255644.aspx
https://twitter.com/Vattenfall_Se/status/1139431114374877184

Men. Nu vad?
Kom Corona.
Inget invest: https://www.vk.se/2020-04-29/dramatiskt-elprisras-vattenfall-sparar

Synd. Kanske då köp elverk.
 
  • Gilla
linvige
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Du kanske ska göra lite tester hur bra ditt elverk klarar av snedbelastning.
Kan ju procentuellt bli ganska grov snedbelastning på ett så litet elverk.
Speciellt med dina applikationer.
Jag har haft samma tankar men inte utifrån elverkets kapacitet? Menar du att ett mindre elverk hanterar snedbelastning sämre?
Jag ska kontrollera med tillverkaren om vad som händer vid snedbelastning.

Min tanke för att testa detta är helt enkelt att bara dra igång de förbrukare jag tänkt köra på elverket och mäta ström på respektive fas. Det torde ge mig en fingervisning om hur belastningen ser ut. Tänker jag rätt?
 
L linvige skrev:
Jag har haft samma tankar men inte utifrån elverkets kapacitet? Menar du att ett mindre elverk hanterar snedbelastning sämre?
Jag ska kontrollera med tillverkaren om vad som händer vid snedbelastning.

Min tanke för att testa detta är helt enkelt att bara dra igång de förbrukare jag tänkt köra på elverket och mäta ström på respektive fas. Det torde ge mig en fingervisning om hur belastningen ser ut. Tänker jag rätt?
Inte riktigt, det är spänningen som kan variera vid plötsliga effektuttag. Som tex när din elpanna helt plötsligt drar massa effekt på två faser. Då kommer spänningen diffa en hel del från märkspänningen.
Eller när din pump startar på en fas, beroende på hur stor startströmmen är.
Ett större elverk hanterar detta bättre. Du har kanske inga känsliga saker, det var bara en tanke.
 
X xLnT skrev:
Inte riktigt, det är spänningen som kan variera vid plötsliga effektuttag. Som tex när din elpanna helt plötsligt drar massa effekt på två faser. Då kommer spänningen diffa en hel del från märkspänningen.
Eller när din pump startar på en fas, beroende på hur stor startströmmen är.
Ett större elverk hanterar detta bättre. Du har kanske inga känsliga saker, det var bara en tanke.
Läste på lite om att det är lämpligt med 1000-2000 VA extra kapacitet för att minimera risken för överbelastning. Om man räknar på det så ligger jag troligen lite i underkant kapacitetsmässigt.
Jag ska nog mäta lite med en tångamperemeter. Tack för tipset, guld värt!
 
  • Gilla
JuggeH
  • Laddar…
L linvige skrev:
Läste på lite om att det är lämpligt med 1000-2000 VA extra kapacitet för att minimera risken för överbelastning. Om man räknar på det så ligger jag troligen lite i underkant kapacitetsmässigt.
Jag ska nog mäta lite med en tångamperemeter. Tack för tipset, guld värt!
Helt otroligt, svenskt statligt bolag. Som låter elnätet rasa. För att skyffla in miljarder till Coronavaccin eller något annat.

Detta kan få en att förstå varför det säljs till Kina.
Korruptionen är tveklöst på en all time high i Sverige.

Men vem satsar på svenska nätet?
Tyskland.
 
En uppdatering så.
Jag ställde frågan till Atlas Copco gällande snedbelastning. Svaret blev att jag ska tänka på elverket som en 3-cyl motor, dvs fördela lasten lika för att inte skada motorlindningen.
Med det i bakhuvudet så har jag beställt hem en strömtång för att mäta på respektive fas.
Om jag gör antaganden utifrån vad jag kan se på centralen (grupper på resp fasskena) så kommer jag att snedbelasta elverket.

En fundering jag har är kring vattenpumpens 3-fas motor. Kan jag anta att fördelningen där är lika på varje fas? Lite knöligare att mäta på motorn än på inkommande servis.
 
  • Gilla
Byggdjuret
  • Laddar…
En frisk trefasmotor som matas med hyfsat lika spänning på faserna drar lika med ström på dem.
 
  • Gilla
linvige och 1 till
  • Laddar…
L linvige skrev:
En uppdatering så.
Jag ställde frågan till Atlas Copco gällande snedbelastning. Svaret blev att jag ska tänka på elverket som en 3-cyl motor, dvs fördela lasten lika för att inte skada motorlindningen.
Med det i bakhuvudet så har jag beställt hem en strömtång för att mäta på respektive fas.
Om jag gör antaganden utifrån vad jag kan se på centralen (grupper på resp fasskena) så kommer jag att snedbelasta elverket.

En fundering jag har är kring vattenpumpens 3-fas motor. Kan jag anta att fördelningen där är lika på varje fas? Lite knöligare att mäta på motorn än på inkommande servis.
Du ska inte vara så orolig för snedbelastning bara du håller den inom rimliga gränser. Du skadar inte verket om strömmen ligger under märkdata per fas det du kommer lida av är spänningshöjning på de mindre lastade faserna. Och för att det ska bli riktigt dåligt får du i princip lasta > 75% rent enfasigt dvs något du bör kunna undvika enkelt.
 
  • Gilla
linvige
  • Laddar…
L linvige skrev:
Hej,

Undermålig leverans av el under vinterhalvåret har gjort att jag har börjat klura på ett reservelverk.

Min tanke är att göra följande i ordning:
Byta elcentral från diazed till dvärgbrytare. Detta för att hela familjen enkelt ska kunna orientera sig och sektionera vid strömavbrott.

Komplettera anläggningen med en reservkraftsomkopplare på inkommande.
Vårt hus är idag avsäkrat med 3x20A, pga elradiatorer 400V.

Införskaffa 3-fas elverk med AVR-funktion. Har tankarna på Atlas Copcos P6500T. Effekten bör räcka om man prioriterar bland husets funktioner. Jag behöver ha kontinuerlig drift av luftvärmepump, kyl/frys, frysbox och vid behov-drift av vattenpump, belysning etc.

Vad mer behöver jag tänka på? Allt utförs av fackman givetvis.
Hur lång tid du kan köra på en tank.
Eventuellt reserv bränsle.
 
  • Gilla
linvige
  • Laddar…
Hej,

En uppdatering så. Jag har nu ställt mitt lilla elverk på lämplig plats, skyddat en bit från huset. Avgaserna leder jag ut med slang och genomföring av marin modell. Reservkraftsomkopplaren är monterad intill centralen då jag fick ett rungande avslag från nätägaren att montera den på mätarstolpen. Nu återstår att få hit elektrikern för inkoppling.

Idag mätte jag lite momentana effekter baserat på de förbrukare jag kommer att använda vid strömavbrott. Mätningarna ger mig följande effekter(topp) och fördelning mellan faserna.

L1: 966W (29%)
L2: 1300W (41%)
L3: 966W (29%)

Elverket ger mig 5000W så det känns som mina ursprungliga beräkningar stämmer och att effekten räcker till. Fördelningen ger mig inte heller något vidare huvudbry.

Nu återstår att skapa en bra instruktion för handhavande när väl strömavbrottet kommer.
Bifogar lite bilder när allt är klart, kanske kan hjälpa någon som går i samma tankar.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Hej hopp, en uppdatering igen. Projektet är nu färdigställt, jag och familjen kan nu tryggt stanna i huset under korta och mer långvariga strömavbrott. Vårt elverk förser oss med funktion för belysning, spishäll, kyl/frys, vatten och viss elvärme.

I slutändan kostade också på oss två nya elcentraler för ökad manöverbarhet, så den totala kostnaden landade på ca 30kkr.
Lite stolt att jag med begränsade kunskaper och starkt intresse sytt ihop lösningen. Känns extra bra när vi redan tidigt på vinterhalvåret haft ett par strömavbrott.
 
  • Installation av två elcentraler för hushållets elförsörjning, med säkringspaneler och kabeldragningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två nya elcentraler monterade på en vägg i ett tekniskt utrymme med kablar och rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
cpalm och 4 till
  • Laddar…
Hej linvige

Trevligt att se att du inte bara har idéer, utan även drivkraft att genomföra det du planerar.

När du mätte elanvändningen i ditt hus (redovisat i effekt) gjordes detta med effektmätare eller mätte du strömmen?

Mätte du samtidigt i alla tre faserna?

Har du gjort/upprepat mätningen med elverket som ”elkraftleverantör?”

Jag frågar bl.a. med anledning av de frågor och svar du tidigare fått, och vad som skrivits här.

Signaturen ”Fotografen” gav en bra komentar ” En frisk trefasmotor som matas med hyfsat lika spänning på faserna drar lika med ström på dem.”

Men en ”frisk trefasmotor” mår inte bra av om spänningen är osymmetrisk, Det gäller både spänningen amplitud och de tre spänningarna fasläge.

En generator (som i princip är en elmotor med omvänd effektriktning), har svårt att hålla spänningarna lika på de tre faserna om strömmen som tas ut är olika stora. Samma gäller fasläge mellan de tre spänningarna som levereras.

Dessutom så kräver en trefasmotor en startström på ca 5-8 gånger märkströmmen och en trefasig vattenpump kan vara en "tung last” att starta i ett elnät. Speciellt om det samtidigt finns andra laster på elverket.

Din generator kan normalt maximalt leverera en startström på ca 3 x märkströmmen till dina laster, och samtidigt så sjunker spänningen som generatorn levererar.

Om du har anläggningen klar, och innan du behöver den skarpt;

1. så bör du absolut köra den ”som du avsett”, gärna ett antal timmar, och övervaka att inget oförutsett händer.
2. dessutom helst mäta samtidigt gärna tre faser samtidigt (ström, spänning, effekt).

Men du har kanske redan kört reservelverket ett antal timmar och kan berätta att allt gått bra:D
 
Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej linvige

Trevligt att se att du inte bara har idéer, utan även drivkraft att genomföra det du planerar.

När du mätte elanvändningen i ditt hus (redovisat i effekt) gjordes detta med effektmätare eller mätte du strömmen?

Mätte du samtidigt i alla tre faserna?

Har du gjort/upprepat mätningen med elverket som ”elkraftleverantör?”

Jag frågar bl.a. med anledning av de frågor och svar du tidigare fått, och vad som skrivits här.

Signaturen ”Fotografen” gav en bra komentar ” En frisk trefasmotor som matas med hyfsat lika spänning på faserna drar lika med ström på dem.”

Men en ”frisk trefasmotor” mår inte bra av om spänningen är osymmetrisk, Det gäller både spänningen amplitud och de tre spänningarna fasläge.

En generator (som i princip är en elmotor med omvänd effektriktning), har svårt att hålla spänningarna lika på de tre faserna om strömmen som tas ut är olika stora. Samma gäller fasläge mellan de tre spänningarna som levereras.

Dessutom så kräver en trefasmotor en startström på ca 5-8 gånger märkströmmen och en trefasig vattenpump kan vara en "tung last” att starta i ett elnät. Speciellt om det samtidigt finns andra laster på elverket.

Din generator kan normalt maximalt leverera en startström på ca 3 x märkströmmen till dina laster, och samtidigt så sjunker spänningen som generatorn levererar.

Om du har anläggningen klar, och innan du behöver den skarpt;

1. så bör du absolut köra den ”som du avsett”, gärna ett antal timmar, och övervaka att inget oförutsett händer.
2. dessutom helst mäta samtidigt gärna tre faser samtidigt (ström, spänning, effekt).

Men du har kanske redan kört reservelverket ett antal timmar och kan berätta att allt gått bra:D
Hej! Tack för hejarop

Jag mätte med strömtång, hade inte tillgång till effektmätare.
Jag mätte momentant och av ovan skäl en fas i taget inom perioden 10-15sekunder. Dvs så snabbt jag kunde flytta strömtången.

Idag gjorde jag ett skarpt prov under ca 60 minuter, -3 grader ute. Fungerade prima sånär som på mindre detaljer som kan jobbas bort. Jag hade alla mina förbrukare igång och det märktes tydligt på elverket när vattenpumpen gick igång.
Jag har inte upprepat mätningen ännu, men tänker mig att genomföra den inom kort på samma sätt som tidigare. Har du något tips på hur jag kan bli exaktare i min mätning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.