Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Hur ska elbilen laddas vid reservdrift? Den är ju matad från den oprioriterade elcentralen. Jag antar att du växlar matning till den prioriterade centralen mellan mät och reservkraft.

Lastbalanseringen bör gå att stänga av i laddstationen. Å andra sidan kommer mätarna att rapportera 0 A så laddaren kanske släpper på allt den får, dvs en ström som du själv ställer in 6-8-10 A. Jag vet inte om det är lönt att installera lastbalansering vid reservdrift.

Viktigt är att elbilen laddar med trefas. Det behöver du trippelkolla då det finns avarter på marknaden. Annars blir det besvärligt att med andra förbrukare jämna ut belastningen per fas.
Hej, bilden ljuger en aning då jag tänkt lägga laddboxen på prioriterad central. Tack jag ska dubbelkolla laddaren men det bör vara 3-fas 16A.
 
L linvige skrev:
Hej!

Jag bygger vidare på min anläggning och ska nu installera elbilsladdare med lastbalansering. Jag har valt produkten Wallbox som tillsammans med en mätare ska garantera säkringarna håller. Huset är avsäkrat med 20A.

Sedan tidigare har jag delat upp anläggningen på två centraler där den ena innehåller prioriterade funktioner att mata med reservelverk. Laddningen av bilen är semi-prioriterad utifrån att jag vill ha möjligheten att ladda bilen, via huset, och reservelverket.

Är det något speciellt man bör tänka på i uppbyggnaden? Klarar sig laddaren utan lastbalansering och mätare i händelse av strömavbrott eller är det bättre att lägga över alla ingående komponenter som prioriterad?
En förutsättning som jag har är att jag använder överlagrat nätverk för kommunikation mellan laddare och mätare.

Lägger med en bild på hur jag tänkt i princip.

Hej linvige

Att ladda en bil med elverket kan bli intressant. Att ladda bilen med enfas, från elverket, rekommenderas inte.

Kan din laddare ladda trefasigt med mindre än 6 A per fas? Det är inte stora marginaler vid laddning av bilen. Det enklaste vore att inte ha annat inkopplat när du laddar bilen. Skall försöka beskriva mina farhågor.

Om ditt elverk är ett Atlas Copco P6500T, så är (enligt tillverkaren) nominell uteffekt 6,2 kVA (4,96) kW.

4,96 kW innebär en aktiv ström på drygt 7 A och då bör inte elverket nedlastas.

6,2 kVA innebär att fasströmmen kan vara upp till ca 9A men max 4,96 kW totalt gäller fortfarande. Tar du ut 9A på en fas vid max 4,96 kW så riskerar du att ”snedlasten” ger olika spänningsnivåer och ett (osymmetri)skydd en trefasig laddare skulle kunna reagera på detta.

Jag känner till trefasiga frekvensomriktare som ”löste ut ” vid osymmetri i matningsspänningen (det blev rippel i likspänningsmellanledet). En trefasig laddare som skall leverera en konstant likspänningsnivå för batteriladdning kan ogilla osymmetrin som uppstår.

Har du dessutom fler (enfasiga laster) och utrustning för lastbalansering så kan det bli spännande. Lastbalanseringen kan naturligtvis dra ned på laster men med tanke på den klena nätstyrkan (höga källimpedansen) från elverket så kan t.ex. reglersystemen i laddaren och i lastbalansering bli ”oense” eftersom bl.a. spänningen då ändras ganska mycket.

Det finns t.ex. en risk för oscillation, d.v.s. att lastbalanseringen och laddaren ändrar inställningar varannan gång. Dessutom så kan elverkets spänningsreglering hjälpa till att skapa oreda.

Jag påstår inte att det inte fungerar. Men försöker beskriva att det du tänker göra har rimligen inte de som konstruerat elverket, de som konstruerat lastbalanseringen och de som konstruerat billaddaren testat att ansluta tillsammans.

Testar du så vet du om, och under vilka villkor din uppställning fungerar.
 
  • Gilla
linvige och 1 till
  • Laddar…
L linvige skrev:
Hej, bilden ljuger en aning då jag tänkt lägga laddboxen på prioriterad central. Tack jag ska dubbelkolla laddaren men det bör vara 3-fas 16A.
Om du med laddaren menar bilen så är jag med, det är bilen som medger trefas, inte laddstationen.
 
  • Gilla
linvige
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej linvige

Att ladda en bil med elverket kan bli intressant. Att ladda bilen med enfas, från elverket, rekommenderas inte.

Kan din laddare ladda trefasigt med mindre än 6 A per fas? Det är inte stora marginaler vid laddning av bilen. Det enklaste vore att inte ha annat inkopplat när du laddar bilen. Skall försöka beskriva mina farhågor.

Om ditt elverk är ett Atlas Copco P6500T, så är (enligt tillverkaren) nominell uteffekt 6,2 kVA (4,96) kW.

4,96 kW innebär en aktiv ström på drygt 7 A och då bör inte elverket nedlastas.

6,2 kVA innebär att fasströmmen kan vara upp till ca 9A men max 4,96 kW totalt gäller fortfarande. Tar du ut 9A på en fas vid max 4,96 kW så riskerar du att ”snedlasten” ger olika spänningsnivåer och ett (osymmetri)skydd en trefasig laddare skulle kunna reagera på detta.

Jag känner till trefasiga frekvensomriktare som ”löste ut ” vid osymmetri i matningsspänningen (det blev rippel i likspänningsmellanledet). En trefasig laddare som skall leverera en konstant likspänningsnivå för batteriladdning kan ogilla osymmetrin som uppstår.

Har du dessutom fler (enfasiga laster) och utrustning för lastbalansering så kan det bli spännande. Lastbalanseringen kan naturligtvis dra ned på laster men med tanke på den klena nätstyrkan (höga källimpedansen) från elverket så kan t.ex. reglersystemen i laddaren och i lastbalansering bli ”oense” eftersom bl.a. spänningen då ändras ganska mycket.

Det finns t.ex. en risk för oscillation, d.v.s. att lastbalanseringen och laddaren ändrar inställningar varannan gång. Dessutom så kan elverkets spänningsreglering hjälpa till att skapa oreda.

Jag påstår inte att det inte fungerar. Men försöker beskriva att det du tänker göra har rimligen inte de som konstruerat elverket, de som konstruerat lastbalanseringen och de som konstruerat billaddaren testat att ansluta tillsammans.

Testar du så vet du om, och under vilka villkor din uppställning fungerar.
M Martin Lundmark skrev:
Hej linvige

Att ladda en bil med elverket kan bli intressant. Att ladda bilen med enfas, från elverket, rekommenderas inte.

Kan din laddare ladda trefasigt med mindre än 6 A per fas? Det är inte stora marginaler vid laddning av bilen. Det enklaste vore att inte ha annat inkopplat när du laddar bilen. Skall försöka beskriva mina farhågor.

Om ditt elverk är ett Atlas Copco P6500T, så är (enligt tillverkaren) nominell uteffekt 6,2 kVA (4,96) kW.

4,96 kW innebär en aktiv ström på drygt 7 A och då bör inte elverket nedlastas.

6,2 kVA innebär att fasströmmen kan vara upp till ca 9A men max 4,96 kW totalt gäller fortfarande. Tar du ut 9A på en fas vid max 4,96 kW så riskerar du att ”snedlasten” ger olika spänningsnivåer och ett (osymmetri)skydd en trefasig laddare skulle kunna reagera på detta.

Jag känner till trefasiga frekvensomriktare som ”löste ut ” vid osymmetri i matningsspänningen (det blev rippel i likspänningsmellanledet). En trefasig laddare som skall leverera en konstant likspänningsnivå för batteriladdning kan ogilla osymmetrin som uppstår.

Har du dessutom fler (enfasiga laster) och utrustning för lastbalansering så kan det bli spännande. Lastbalanseringen kan naturligtvis dra ned på laster men med tanke på den klena nätstyrkan (höga källimpedansen) från elverket så kan t.ex. reglersystemen i laddaren och i lastbalansering bli ”oense” eftersom bl.a. spänningen då ändras ganska mycket.

Det finns t.ex. en risk för oscillation, d.v.s. att lastbalanseringen och laddaren ändrar inställningar varannan gång. Dessutom så kan elverkets spänningsreglering hjälpa till att skapa oreda.

Jag påstår inte att det inte fungerar. Men försöker beskriva att det du tänker göra har rimligen inte de som konstruerat elverket, de som konstruerat lastbalanseringen och de som konstruerat billaddaren testat att ansluta tillsammans.

Testar du så vet du om, och under vilka villkor din uppställning fungerar.
Intressant och jag ser logiken. Jag är inte ute efter mer laboration när förutsättningarna är mig emot. Min nya tanke är då istället, precis som du föreslår, att vid behov enbart ladda bilen med elverket.

Det löser jag kanske enklast genom att köpa en portabel laddare Type 2 till CEE 16A 3-fas utifrån vad jag kan googla fram.
 
L linvige skrev:
Intressant och jag ser logiken. Jag är inte ute efter mer laboration när förutsättningarna är mig emot. Min nya tanke är då istället, precis som du föreslår, att vid behov enbart ladda bilen med elverket.

Det löser jag kanske enklast genom att köpa en portabel laddare Type 2 till CEE 16A 3-fas utifrån vad jag kan googla fram.
Hej linvige

Tack för god respons

Hoppas att jag inte förtar din entusiasm. :)

Med tanke på det stora intresset för att skaffa reservkraft (och elbilar) så vore jag inte besviken om någon kunde visa att mina farhågor inte inträffar.:thinking:

Den teknik som fungerar utmärkt, tillsammans, i ditt ”vanliga elnät” får helt andra förutsättningar vid reservkraftdrift. Om man testar sin reservkraft under ”lugna förhållanden” då vet man inte om det fungerar i skarpt läge. Men det är naturligtvis inte enkelt att testa alla kombinationer av laster och situationer.

Bestäm vad som behöver vara gång (samtidigt) i skarpt läge och testa den uppkopplingen. Då ökar du möjligheten att din reservkraftdrift verkligen fungerar när den behövs.

Jag förstår att det finns en viss tveksamhet att, köra normaldrift, vid t.ex. sjukhusens reservkraftprov men det innebär att man inte har hel kontroll över läget.

I samband med stormen Gudrun (tror jag det var) så läste jag t.ex. rapporter om att vissa bönders mjölkrobotar inte fungerade på reservkraftverken.

Lycka till med din reservkraft.
 
  • Gilla
linvige
  • Laddar…
Hej linvige

Hur är läget med din reservkraft inför vintern?

Du tillhör de som rimligen är bra förberedd gällande eventuella strömavbrott eller ”roterande bortkopplingar”.

Jag hoppas att du har inspirerat fler att tänka till gällande att hantera strömavbrott.

Hur blev det med att ladda bilen från elverket?
 
Hej Martin! Tack det är status oförändrat med reservkraften. Jag har byggt ett nytt hus till elverket. Det får dock tjäna som lekstuga ett par år till sen är det dags för elverket att flytta in :)

Annars är det sedvanlig service och provkörning varje kvartal. Bränsle har jag så mycket jag törs på fastigheten.

Bilen blev utan möjlighet att ladda via reservkraften sånär som på att jag kan koppla in en bärbar laddbox direkt till elverket. Föga troligt att jag skulle använda det på så sätt.

Jag är också i färd med att köpa in och installera bättre möjligheter att mäta under reservdrift för att kunna se hur belastningen ser ut. Laddboxen till bilen kom ihop med ett fint instrument från Carlo Gavazzi, M-Bus som jag tänkte köpa ett liknande.



M Martin Lundmark skrev:
Hej linvige

Hur är läget med din reservkraft inför vintern?

Du tillhör de som rimligen är bra förberedd gällande eventuella strömavbrott eller ”roterande bortkopplingar”.

Jag hoppas att du har inspirerat fler att tänka till gällande att hantera strömavbrott.

Hur blev det med att ladda bilen från elverket?
 
Hej hej,

Givet världsläget blir man om och kring sig igen. Idag har jag kompletterat min anläggning med en Shelly EM3 för att över tid hålla koll på belastningen på faserna och kanske fördela om vid behov. Produkten var smidig att installera i bef central, rekommenderas!
 
  • Skärmdump av energimonitor Shelly EM3 som visar elförbrukning i kWh för tre faser över en dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad visar egentligen graferna?
Enheten på y-axeln är kWh, men vad skulle ett momentanvärde av kWh betyda?

/C
 
C Costanza skrev:
Vad visar egentligen graferna?
Enheten på y-axeln är kWh, men vad skulle ett momentanvärde av kWh betyda?

/C
Hur många kWh man förbrukat/producerat under x tid.
 
X xLnT skrev:
Hur många kWh man förbrukat/producerat under x tid.
Ja, men grafen är ju kontinuerlig.
Producerade/förbrukade kWh bör ju vara diskreta värden, för en viss tidsperiod (till skillnad från tidpunkt).
Eller?

/C
 
Redigerat:
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C Costanza skrev:
Ja, men grafen är ju kontinuerlig.
Producerade/förbrukade kWh bör ju vara diskreta värden, för en viss tidsperiod (till skillnad från tidpunkt).
Eller?

/C
Anledning till att grafen ens visar produktion är att jag gjorde fel vid installationen och satte klämmorna i fel riktning.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.