M Martin Lundmark skrev:
Hej xLnT

Jag tror att Energimyndighetens Testlab har anlitat de som vet hur man testar vid proven men, skulle gärna veta mer och önskat en uppföljning med anledning av resultatet.

Jag kan nog tänka mig att ett Atlas Copco QES20 (som du valt) håller bättre (mer än 150 timmar) och är lämpligare än de vid testet, men jag tror att kostnadsbilden är för hög för de flesta.

Jag tycker att det saknas hjälp för de som av myndigheterna uppmanas att ha beredskap för allvarliga samhällsstörningar, i alla fall gällande reservkraft.

Mer kunskap behövs.
Jag tror inte kostnadsbilden är för hög, de prioriterar det bara inte tillräckligt mycket. Utan väljer att prioritera andra saker istället (som resor, bilar, hus).

Det är ju bra att det konstaterats vilka aggregat som inte håller för kontinuerlig drift i 6 dygn. Då kan de som dimensionerar sitt inköp efter det välja rätt.
Jag tror det är extremt få som köper reservkraft för att dimensionera det så det ska klara nästan en vecka kontinuerlig drift. Lagrar de bränsle för så långa drifttider också? Man bör ju inte räkna med att det ska finnas stor tillgång på bränsle i det scenariot. Då har man i min ödmjuka uppfattning räknat fel.
 
X xLnT skrev:
Jag tror inte kostnadsbilden är för hög, de prioriterar det bara inte tillräckligt mycket. Utan väljer att prioritera andra saker istället (som resor, bilar, hus).

Det är ju bra att det konstaterats vilka aggregat som inte håller för kontinuerlig drift i 6 dygn. Då kan de som dimensionerar sitt inköp efter det välja rätt.
Jag tror det är extremt få som köper reservkraft för att dimensionera det så det ska klara nästan en vecka kontinuerlig drift. Lagrar de bränsle för så långa drifttider också? Man bör ju inte räkna med att det ska finnas stor tillgång på bränsle i det scenariot. Då har man i min ödmjuka uppfattning räknat fel.
Hej xLnT

Du skriver ” Jag tror inte kostnadsbilden är för hög, de prioriterar det bara inte tillräckligt mycket. Utan väljer att prioritera andra saker istället (som resor, bilar, hus).”

Om Myndigheterna förväntar sig att många av oss skall klara av allvarliga samhällsstörningar, så är jag fortfarande tveksam om jag då skall tolka att det innebär att investera 150 000 kr bara för ett reservelverk:

”Alla svenskar förväntas klara en vecka utan ström. Myndigheterna förväntar sig att alla svenskar ska klara sig själva i en vecka vid kriser. Men när man har frågat befolkningen är det få som har förberett sig för det. År 2017 var det bara tre av tio som visste att man bör ha ett lager av mat och vatten hemma, och knappt några som kände till att man också bör ha kontanter.”

https://www.expressen.se/ledare/klarar-du-en-vecka-utan-el/

I det jag skriver om reservkraft (och att klara strömavbrott) utgår jag ifrån att det inte handlar om att ”köra som normalt”.

Det jag anser det är att ”klara av allvarliga samhällsstörningar“, det handlar om att man går över i en ”plan B” där man har uthållighet. Att det finns ekonomiska möjligheter att så många som möjligt många kan genomföra förberedelser. Att man klarar tiden utan hjälp från samhället.

Det finns en viss likhet med hur vi tidigare ”ryckte in på repövning”. Levde ett ”plan B” liv.
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej xLnT

Du skriver ” Jag tror inte kostnadsbilden är för hög, de prioriterar det bara inte tillräckligt mycket. Utan väljer att prioritera andra saker istället (som resor, bilar, hus).”

Om Myndigheterna förväntar sig att många av oss skall klara av allvarliga samhällsstörningar, så är jag fortfarande tveksam om jag då skall tolka att det innebär att investera 150 000 kr bara för ett reservelverk:

”Alla svenskar förväntas klara en vecka utan ström. Myndigheterna förväntar sig att alla svenskar ska klara sig själva i en vecka vid kriser. Men när man har frågat befolkningen är det få som har förberett sig för det. År 2017 var det bara tre av tio som visste att man bör ha ett lager av mat och vatten hemma, och knappt några som kände till att man också bör ha kontanter.”

[länk]

I det jag skriver om reservkraft (och att klara strömavbrott) utgår jag ifrån att det inte handlar om att ”köra som normalt”.

Det jag anser det är att ”klara av allvarliga samhällsstörningar“, det handlar om att man går över i en ”plan B” där man har uthållighet. Att det finns ekonomiska möjligheter att så många som möjligt många kan genomföra förberedelser. Att man klarar tiden utan hjälp från samhället.

Det finns en viss likhet med hur vi tidigare ”ryckte in på repövning”. Levde ett ”plan B” liv.
Det där resonemanget (från myndigheternas sida) faller ju direkt på att alla inte har möjlighet att själva starta ett reservkraftsverk. Speciellt inte de som bor inne i städer i flerbostadshus.
Det är upp till var och en att själv prioritera hur mycket ström man vill ha vid ett nödfall och sen dimensionera utifrån det.
Man behöver ju faktiskt inte så kraftfullt reservkraftsverk om man nu dimensionerar för nödsituationer.
 
X xLnT skrev:
Det där resonemanget (från myndigheternas sida) faller ju direkt på att alla inte har möjlighet att själva starta ett reservkraftsverk. Speciellt inte de som bor inne i städer i flerbostadshus.
Det är upp till var och en att själv prioritera hur mycket ström man vill ha vid ett nödfall och sen dimensionera utifrån det.
Man behöver ju faktiskt inte så kraftfullt reservkraftsverk om man nu dimensionerar för nödsituationer.
Hej xLnT

Du skriver "Man behöver ju faktiskt inte så kraftfullt reservkraftsverk om man nu dimensionerar för nödsituationer".

Men, det är väl det som "allvarliga samhällsstörningar" handlar om. Det är ju förberedelse för det vi skall börja hantera. Snöstormen i veckan, är nog en påminnelse för många om strömavbrott.

Jag är väl medveten att vi har olika förutsättningar men behoven är också olika. Det är ju självklart.

Men Myndigheternas tanke, om att vi skall klara oss, gäller ju alla.

Bor du i hyreshus så måste husägaren och ”värmeleverantören” (t.ex. fjärrvärme) klara av värmen. Har talat med några personer som bor i villa/lägenhet som har ett elverk; liknande ditt mindre, i husvagnen/husbilen och de berättade att de har sett till att vid strömavbrott klarar de av att förse bl.a. kyl/frys med elström.

Jag har inga detaljkunskaper hur de gjort, men naturligtvis är det svårare i lägenhet men elbehovet är lite mindre om du inte själv ansvarar för uppvärmning som vid villaboende.

Tråden här handlar om elverk till villa. Men jag är naturligtvis intresserad hur vi (i samhället) skulle kunna lösa elbehovet i hyreslägenheter för kyl/frys, ladda mobil, ficklampa etc. Det återstår nog att titta på, som en sak bland många.
 
Redigerat:
M Martin Lundmark skrev:
Hej linvige

Jag hoppas inte du tror att man kan lösa allt med spänning-och strömmätning på tre faser.

Men, oberoende vad ytterligare mätning man kan behöva göra så är spänning-och strömmätning på tre faser nästan nödvändigt som basal instrumentering (egentligen på alla reservkraftverk) ofta kompletterat med mätare av frekvens och drifttid.

Sedan, beroende på ambitioner, kostnader och om det inträffar driftsbekymmer mm. så kan mer instrumentering behövas.

Jag stannar där.
Hej, nej jag är inte naiv kring komplexiteten. Men jag försöker tänka konstruktivt kring de basala behoven av att veta status på på anläggning. Jag bygger för ett enkelt handhavande så att inte bara jag, i händelse av avbrott, kan aktivera funktioner och även göra enklare statuskontroll.
 
X xLnT skrev:
En nätanalysator hade kanske gjort sig i någon av kapslingarna?
Det blir kanske för mycket pengar för detta projektet?
Om jag förstår rätt så rör det sig om ca 25kkr för utrustningen, plus installation? Det är lite i överkant i nuläget.
För övrigt är det otroligt lätt att segla vidare in i svagströmsdelarna, bygga på med signal, larm mm. Ska försöka hålla emot ett tag till, men radio KNX är intressant.
 
L linvige skrev:
Om jag förstår rätt så rör det sig om ca 25kkr för utrustningen, plus installation? Det är lite i överkant i nuläget.
För övrigt är det otroligt lätt att segla vidare in i svagströmsdelarna, bygga på med signal, larm mm. Ska försöka hålla emot ett tag till, men radio KNX är intressant.
Jag vet inte vad du tittat på, men utrustning från tex gavazzi kostar under 10k.
Jag förstår att det är svårt att vara återhållsam, jag har samma ”problem” :)
 
  • Gilla
linvige
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Jag tror inte kostnadsbilden är för hög, de prioriterar det bara inte tillräckligt mycket. Utan väljer att prioritera andra saker istället (som resor, bilar, hus).

Det är ju bra att det konstaterats vilka aggregat som inte håller för kontinuerlig drift i 6 dygn. Då kan de som dimensionerar sitt inköp efter det välja rätt.
Jag tror det är extremt få som köper reservkraft för att dimensionera det så det ska klara nästan en vecka kontinuerlig drift. Lagrar de bränsle för så långa drifttider också? Man bör ju inte räkna med att det ska finnas stor tillgång på bränsle i det scenariot. Då har man i min ödmjuka uppfattning räknat fel.
Hej xLnT

Du skriver ”Jag tror det är extremt få som köper reservkraft för att dimensionera det så det ska klara nästan en vecka kontinuerlig drift. Lagrar de bränsle för så långa drifttider också”

Att klara ett hus (t.ex. mitt, villa i två plan + garage) i en vecka, vore det möjligt? Det blev en liten utmaning för mig att räkna litegrann, detta är preliminära siffror kan behöva justeras;

Elsystemet;
Om vi tar ditt mindre elverk (Honda). Märkeffekten är 1,6 KVA och bränsleförbrukningen är 0,3–1,0 liter/timme. Kör du ett sådant 4 tim/dygn levererar det 6,4 kVAh/dygn ca 45 kVAh/vecka med en bränsleåtgång på ca 28 liter/vecka (drygt en dunk med 25 l aspenbränsle/vecka). Aspen kan lagras lång tid.

6,4 kVAh/dygn innebär ett snitt på ca 270 VA/timme.

Energin kan vi lagra i batterier (t.ex. 24 V 300 Ah) det innebär en preliminär energilagring på ca 7,2 kVAh. Motsvarar ca 113 % av det som elverket klarar av att ladda på 4 tim.

För att ladda batteriet (från elnätet, solceller eller elverket) och leverera växelspänning till sin elanläggning finns ”allt i ett enheter”. Här är två förslag;

1. Steca Solarix PLI 2400-24 1-fas Hybridinverter
https://solenergibutiken.se/produkt/steca-solarix-pli-2400-24-hybridinverter/

2. SUNWIND VICTRON EASYSOLAR 24/1600/40–16 230V MPPT 100/50
https://www.elkatalogen.se/produkter/sunwind-victron-easysolar-24-1600-40-16-230v-mppt-100-50.html

Sedan årsskiftet finns stöd för mikroproduktion; ”Skattereduktionen föreslås vara 15 procent för solceller och 50 procent för lagring av egenproducerad elenergi och laddningspunkter till elfordon och får uppgå till högst 50 000 kronor per person och år”
https://www.regeringen.se/pressmedd...r-privatpersoner-som-gor-grona-investeringar/

Elanvändning Plan B;
Om det blir ett strömavbrott där vi behöver klara oss länge, så går vi över i en ”plan B” där man har uthållighet.

Beräknat elbehov 107 W i snitt, bestående av

1. Värme 14W
Vi stänger av bergvärmepumpen, kopplar på reservkraft in en varvtalsstyrd cirkulationspump (P=14 W) som ser till att vattnet i elementen i hela huset (även garaget) roterar och inte kan frysa.

Vi värmer huset genom att elda i två öppna spisar med spisinsatser inga fläktar behövs för att värma två våningar och garaget.

2. Belysning tot 30W i snitt
12 tim bel med 6 ljuspunkter a 7W 806 lumen 21W i snitt 24h
Ficklampor mm 9W

3. Matförvaring tillagning (36W)
En kombination Kyl/Frys i köket behöver 36 W i snitt
Mat värms på spritkök

4. Kommunikation (ca 27 W i snitt)
Nätverk, Fiberkonverter + Reuter+ trådlös accesspunkt ca 15 W i snitt
Laptop 20 W vid drift 12 h/dygn ca 10 W i snitt
Mobiltelefon 3,8 V x 4Ah/24 = 0,63W i snitt

Hitintills har jag hittat ett elbehov på ca 107 W (vid plan B)
Med 4 Tim drift av generatorn/dygn har jag tillgång till ca 270 VA/timme

Med en tillgång på 270 VA/timme;
1. finns utrymme för (dålig) verkningsgrad i lagringen/omvandling AC/DC
2. kan bli mindre drifttid på generatorn
3. Kan användas för mer användning av elapparater
4. Med solceller kopplade till ”allt i ett enheterna” ökas tillgång på el vid solsken.

Vad har jag missat?
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej xLnT

Du skriver ”Jag tror det är extremt få som köper reservkraft för att dimensionera det så det ska klara nästan en vecka kontinuerlig drift. Lagrar de bränsle för så långa drifttider också”

Att klara ett hus (t.ex. mitt, villa i två plan + garage) i en vecka, vore det möjligt? Det blev en liten utmaning för mig att räkna litegrann, detta är preliminära siffror kan behöva justeras;

Elsystemet;
Om vi tar ditt mindre elverk (Honda). Märkeffekten är 1,6 KVA och bränsleförbrukningen är 0,3–1,0 liter/timme. Kör du ett sådant 4 tim/dygn levererar det 6,4 kVAh/dygn ca 45 kVAh/vecka med en bränsleåtgång på ca 28 liter/vecka (drygt en dunk med 25 l aspenbränsle/vecka). Aspen kan lagras lång tid.

6,4 kVAh/dygn innebär ett snitt på ca 270 VA/timme.

Energin kan vi lagra i batterier (t.ex. 24 V 300 Ah) det innebär en preliminär energilagring på ca 7,2 kVAh. Motsvarar ca 113 % av det som elverket klarar av att ladda på 4 tim.

För att ladda batteriet (från elnätet, solceller eller elverket) och leverera växelspänning till sin elanläggning finns ”allt i ett enheter”. Här är två förslag;

1. Steca Solarix PLI 2400-24 1-fas Hybridinverter
[länk]

2. SUNWIND VICTRON EASYSOLAR 24/1600/40–16 230V MPPT 100/50
[länk]

Sedan årsskiftet finns stöd för mikroproduktion; ”Skattereduktionen föreslås vara 15 procent för solceller och 50 procent för lagring av egenproducerad elenergi och laddningspunkter till elfordon och får uppgå till högst 50 000 kronor per person och år”
[länk]

Elanvändning Plan B;
Om det blir ett strömavbrott där vi behöver klara oss länge, så går vi över i en ”plan B” där man har uthållighet.

Beräknat elbehov 107 W i snitt, bestående av

1. Värme 14W
Vi stänger av bergvärmepumpen, kopplar på reservkraft in en varvtalsstyrd cirkulationspump (P=14 W) som ser till att vattnet i elementen i hela huset (även garaget) roterar och inte kan frysa.

Vi värmer huset genom att elda i två öppna spisar med spisinsatser inga fläktar behövs för att värma två våningar och garaget.

2. Belysning tot 30W i snitt
12 tim bel med 6 ljuspunkter a 7W 806 lumen 21W i snitt 24h
Ficklampor mm 9W

3. Matförvaring tillagning (36W)
En kombination Kyl/Frys i köket behöver 36 W i snitt
Mat värms på spritkök

4. Kommunikation (ca 27 W i snitt)
Nätverk, Fiberkonverter + Reuter+ trådlös accesspunkt ca 15 W i snitt
Laptop 20 W vid drift 12 h/dygn ca 10 W i snitt
Mobiltelefon 3,8 V x 4Ah/24 = 0,63W i snitt

Hitintills har jag hittat ett elbehov på ca 107 W (vid plan B)
Med 4 Tim drift av generatorn/dygn har jag tillgång till ca 270 VA/timme

Med en tillgång på 270 VA/timme;
1. finns utrymme för (dålig) verkningsgrad i lagringen/omvandling AC/DC
2. kan bli mindre drifttid på generatorn
3. Kan användas för mer användning av elapparater
4. Med solceller kopplade till ”allt i ett enheterna” ökas tillgång på el vid solsken.

Vad har jag missat?
Jag vet inte riktigt vad du vill komma fram till med detta inlägg. Jag vet inte hur många detta skulle passa.
Men detta scenario håller vilket elverk som helst för, under längre perioder och förhållanden.
 
X xLnT skrev:
Jag vet inte riktigt vad du vill komma fram till med detta inlägg. Jag vet inte hur många detta skulle passa.
Men detta scenario håller vilket elverk som helst för, under längre perioder och förhållanden.
Jag citerade detta;
”Alla svenskar förväntas klara en vecka utan ström. Myndigheterna förväntar sig att alla svenskar ska klara sig själva i en vecka vid kriser. Men när man har frågat befolkningen är det få som har förberett sig för det. År 2017 var det bara tre av tio som visste att man bör ha ett lager av mat och vatten hemma, och knappt några som kände till att man också bör ha kontanter.”
https://www.expressen.se/ledare/klarar-du-en-vecka-utan-el/

Du skrev ”Jag tror det är extremt få som köper reservkraft för att dimensionera det så det ska klara nästan en vecka kontinuerlig drift. Lagrar de bränsle för så långa drifttider också”

Jag tror inte myndigheterna, i sina planer, förutsätter att alla satsar långt mer än 150 kkr och "lever som vanligt" vid en allvarlig samhällsstörning.Jag utgår ifrån att det menar någon form av "Plan B" en plan som innebär förändringar för att klara uthållighet.

Jag ville se vad som krävs för att klara en vecka, kan det bara vara "extremt få" som skulle klara det om de anpassade sig för en plan B.

Om vi nu utgår ifrån att "Myndigheterna förväntar sig att alla svenskar ska klara sig själva i en vecka vid kriser."

Att det är ett scenario som vi måste börja titta på. Att undersöka olika lösningar för olika boendeformer och olika människor.

Menar du att det är omöjligt att ens fundera hur det skulle kunna se ut, vad vi skulle kunna förändra och hur vi långsiktigt kunde arbeta oss dit. Det var en "liten fundering" jag gjorde med mitt inlägg.

Är du nöjd att du har en lösning där just du klarar dig?......
 
M Martin Lundmark skrev:
Jag citerade detta;
”Alla svenskar förväntas klara en vecka utan ström. Myndigheterna förväntar sig att alla svenskar ska klara sig själva i en vecka vid kriser. Men när man har frågat befolkningen är det få som har förberett sig för det. År 2017 var det bara tre av tio som visste att man bör ha ett lager av mat och vatten hemma, och knappt några som kände till att man också bör ha kontanter.”
[länk]

Du skrev ”Jag tror det är extremt få som köper reservkraft för att dimensionera det så det ska klara nästan en vecka kontinuerlig drift. Lagrar de bränsle för så långa drifttider också”

Jag tror inte myndigheterna, i sina planer, förutsätter att alla satsar långt mer än 150 kkr och "lever som vanligt" vid en allvarlig samhällsstörning.Jag utgår ifrån att det menar någon form av "Plan B" en plan som innebär förändringar för att klara uthållighet.

Jag ville se vad som krävs för att klara en vecka, kan det bara vara "extremt få" som skulle klara det om de anpassade sig för en plan B.

Om vi nu utgår ifrån att "Myndigheterna förväntar sig att alla svenskar ska klara sig själva i en vecka vid kriser."

Att det är ett scenario som vi måste börja titta på. Att undersöka olika lösningar för olika boendeformer och olika människor.

Menar du att det är omöjligt att ens fundera hur det skulle kunna se ut, vad vi skulle kunna förändra och hur vi långsiktigt kunde arbeta oss dit. Det var en "liten fundering" jag gjorde med mitt inlägg.

Är du nöjd att du har en lösning där just du klarar dig?......
jag blev bara förvirrad när du i första inlägget tar upp kvaliten på reservkraftsaggregat och i nästa stund räknar på ett så lågt effektbehov som alla garanterat kommer klara.

Det blir nog svårt (som jag nämnt tidigare) att hitta en modell som passar alla i landet.
Jag tycker fortfarande ansvaret ligger på individen och inte någon annanstans.
Vill man vara förberedd så är det upp till var och en att anpassa sin livstil efter det.

Men jag håller med dig om att det kanske borde informeras tydligare om vad som gäller och vilka förväntningar som ska finnas.

Jag ser om mitt och min familjs situation, den är jag nöjd med just nu. Skulle något inträffa så försöker jag hjälpa så många vi har kapacitet för då.

Det blir ju inte rätt att utgå ifrån att alla har möjlighet att elda med bränsle hemma. Alla har inte tillgång till ved, väldigt många har en uppvärmingslösning som baserar sig på elektricitet, som sen omvandlar det till varmt vatten.
Det hjälper ingen med glädjekalkyler.
Jag tror inte vi har reservkraftsaggregat i Sverige så det räcker till ens hälften av behovet som kommer finnas vid en större kris. Så personer i flerbostadshus kommer få det väldigt kämpigt då.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
L linvige skrev:
Jag drar slutsatsen att det bästa för mig och min anläggning är att införskaffa panelmonterad multimeter.
Ska kolla med min elektriker om det finns instrument som kan mäta tre faser kontinuerligt, annars får det bli ett instrument per fas gissar jag. Det blir en effektiv och ”stilren” lösning utan manuella ingrepp.
En elmätare brukar kunna ta fram det du behöver. Kostar från ca 1000-4000kr. En Eastron SDM630 t ex klarar av frekvens, ström och volt plus lite till och är förhållandevis billig. Med modbus kan du logga allt automatiskt om du tycker det är kul.
 
  • Gilla
linvige
  • Laddar…
X xLnT skrev:
jag blev bara förvirrad när du i första inlägget tar upp kvaliten på reservkraftsaggregat och i nästa stund räknar på ett så lågt effektbehov som alla garanterat kommer klara.

Det blir nog svårt (som jag nämnt tidigare) att hitta en modell som passar alla i landet.
Jag tycker fortfarande ansvaret ligger på individen och inte någon annanstans.
Vill man vara förberedd så är det upp till var och en att anpassa sin livstil efter det.

Men jag håller med dig om att det kanske borde informeras tydligare om vad som gäller och vilka förväntningar som ska finnas.

Jag ser om mitt och min familjs situation, den är jag nöjd med just nu. Skulle något inträffa så försöker jag hjälpa så många vi har kapacitet för då.

Det blir ju inte rätt att utgå ifrån att alla har möjlighet att elda med bränsle hemma. Alla har inte tillgång till ved, väldigt många har en uppvärmingslösning som baserar sig på elektricitet, som sen omvandlar det till varmt vatten.
Det hjälper ingen med glädjekalkyler.
Jag tror inte vi har reservkraftsaggregat i Sverige så det räcker till ens hälften av behovet som kommer finnas vid en större kris. Så personer i flerbostadshus kommer få det väldigt kämpigt då.
Hej xLnT

Du skrev ”jag blev bara förvirrad när du i första inlägget tar upp kvaliten på reservkraftsaggregat och i nästa stund räknar på ett så lågt effektbehov som alla garanterat kommer klara.”

Båda dessa saker handlar om svårigheter för oss elanvändare att välja elverk

När du skriver ”Jag tycker fortfarande ansvaret ligger på individen och inte någon annanstans.” så vill jag först, direkt hålla med.

Men inser samtidigt att, det är lite orättvist att jag som har arbetat 45 år med elkraft (och en del med reservkraftfrågor), jag vet faktiskt ovanligt mycket om problematiken att ansluta ett elverk till elsystemet i ett hus, gentemot många som funderar.

Mina erfarenheter om elkvalité, osymmetri, kortslutningseffekt, selektivitet, resonansfenomen, självmagnetisering från anslutna apparater etc. i samband med reservkraftdrift, innebär att jag ”ser mer” av vad frågeställningar som kan möta en ”novis” som vill installera ett elverk till sitt hus.

Du skriver ” Det blir ju inte rätt att utgå ifrån att alla har möjlighet att elda med bränsle hemma. Alla har inte tillgång till ved, väldigt många har en uppvärmingslösning som baserar sig på elektricitet, som sen omvandlar det till varmt vatten.”

När jag gick i Gymnasiet (i slutet på 1970 talet) hade vi haft ”oljekrisen” då studerade jag och en klasskamrat möjligheten att bättre klara den typen av samhällskriser genom att effektivisera oljeanvändningen.

Vi visade att tre ”höga hus” som hade, uppskattningsvis 80 lägenheter och oljeeldning kunde bli betydligt effektivare på oljeanvändningen genom att köra tre diselgeneratorer och generera elbehovet och samtidigt ta vara på förlustvärmen.

Vi var många som reagerade när ”skorsten” på 1990 talet inte längre fick ingå i när man sökte lån för att bygga en villa. Jag påpekade det i de diskussioner som då pågick om elförsörjning men det ”drunknade bl.a. i iden” om att gräva ned alla kablar skulle lösa allt. Vad jag förstått har det nu återkommit (vet inte när). Nu uppmanas vi att installera en alternativ värmekälla.

Jag kan inte göra något åt att vi i samhället tidigare varit naiva (och att en del fortfarande är det). Att man tyckt att jag varit ”negativ” när jag påpekat att samhället blivit väldigt elberoende och att vi måste hantera frågorna som hänger samman med det. Detta för att vi inte skall drabbas av allvarliga samhällsstörningar, i uppvärmning, kommunikation, ekonomiska transaktioner etc.

Just nu deltar jag här efter bästa förmåga för att göra det bästa av den situation vi hamnat i. Det är som individ jag uppmanar andra individer att ta ansvar. Det kallar jag inte ”glädjekalkyler”.
 
X xLnT skrev:
Det blir ju inte rätt att utgå ifrån att alla har möjlighet att elda med bränsle hemma. Alla har inte tillgång till ved, väldigt många har en uppvärmingslösning som baserar sig på elektricitet, som sen omvandlar det till varmt vatten.
Det hjälper ingen med glädjekalkyler.
Jag tror inte vi har reservkraftsaggregat i Sverige så det räcker till ens hälften av behovet som kommer finnas vid en större kris. Så personer i flerbostadshus kommer få det väldigt kämpigt då.
Hej xLnT

Den dåliga beredskapen för att allvarliga samhällsstörningar som du tar upp, är ett allvarligt bekymmer men samtidigt något vi måste hantera. Att hantera läget idag handlar bl.a. om kunskap, handling och långsiktighet.

Där jag bor finns ett stort fjärrvärmenät som kan drivas på primärsidan av två stora cirkulationspumpar, där kan reservelverk kopplas in. På sekundärsidan (av värmeväxlarna) finns en cirkulationspump och reglercentral med elbehov i varje fastighet, i både hyreshus och villor.

I ett examensarbete studerade vi en alternativ metod att driva en cirkulationspump och reglercentral i varje fastighet. För en villa kan elbehov hamna på 20–40 W (liknande behovet i mitt exempel ”Plan B).

I mitt exempel nyttjade jag elverkets verkningsgrad optimalt genom att köra det på en bra arbetspunkt och buffrade energi i batterier. I hyreshus behöver inte varje lägenhet ha reservkraft den kan vara gemensam. Vill man ”driva det långt” så kan upp till 6 villor dela på ett elverk (6x4 tim.) =24 tim. och klara sig en vecka på 28 liter aspenbränsle var.

Jag avråder från ”smarta hus” om vi skall få driftsäkerhet, låg underhållskostnad och kunna klara allvarliga samhällsstörningar.

Tror vi på myndigheternas budskap då kan vi genomföra mängder av ökade ”beredskapsåtgärder, alla och envar. Det kommer att ta tid och innebära många val i en annan riktning än idag.

Det är inte svårt eller omöjligt att dramatiskt förbättra möjligheterna för många (och inte bara några) att klara av allvarliga samhällskriser, om vi vill.

Men då måste vi långsiktigt agera, och bygga upp kunskap, i den riktningen, mina två föregående inlägg gav exempel på detta.
 
  • Gilla
Mikael Andström och 1 till
  • Laddar…
Hej, en upp här. Har kört skarp drift nu några gånger och nu senast kunde jag väldigt tydligt ”höra” elverkets gång i flera förbrukare i huset. Tex spishällen. Ett ljud som taktar med ljudet från elverket. Bör jag utreda?

Tyckte mig även höra att ljudet från vattenpumpen inte lät som det brukar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.