P PsychoCheF skrev:
Det finns ju små insexskruvar

Det finns ju små insexskruvar I det yttre axelfästet som vinklar fästet.
Och eftersom maskinen vibrerar, med bara det nedre hjulet "igång" så tänkte jag att det behövs?
Vibrerar det så tänker jag spontant att det är en balansering av nedre hjulet som behövs.
Hur ser drivremmen ut? Ibland har de stelnat till o gör så det vibrerar.
 
P
Frustrator Frustrator skrev:
Vibrerar det så tänker jag spontant att det är en balansering av nedre hjulet som behövs.
Hur ser drivremmen ut? Ibland har de stelnat till o gör så det vibrerar.
Nu har jag ingen erfarenhet av remmar, men den varken såg eller kändes sliten eller stel.
Gick ganska enkelt att trä av och på.
 
  • Närbild av en sliten maskindriven remtrissa på en verkstadsutrustning, utan tecken på stelhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P PsychoCheF skrev:
Nu har jag ingen erfarenhet av remmar, men den varken såg eller kändes sliten eller stel.
Gick ganska enkelt att trä av och på.
Om du tar av remmen, vibrerar det om du manuellt sätter snurr på hjulet då? Är det något glapp i lagret?
 
Lite svårt att se men är hjulet gummiklätt? I så fall är allt gummi helt och ok?
 
P PsychoCheF skrev:
Det finns ju små insexskruvar I det yttre axelfästet som vinklar fästet.
Och eftersom maskinen vibrerar, med bara det nedre hjulet "igång" så tänkte jag att det behövs?

Bild innan demontering
Har du puttat tillbaka axeln? för i bilden så ligger den inte i lagret längre! :surprised:
 
P
Frustrator Frustrator skrev:
Om du tar av remmen, vibrerar det om du manuellt sätter snurr på hjulet då? Är det något glapp i lagret?
Nja. Lite tror jag.
Men däremot vibrerar det inte när jag startar motorn, utan remmen på.
Känner inget glapp, bänder jag på hjulet är det chadsiplåten som flexar lite.

Nåt lager rasslar dock svagt. Kanske där boven är.
Försökte fånga det på film.

S skogstomten skrev:
Lite svårt att se men är hjulet gummiklätt? I så fall är allt gummi helt och ok?
Ja, det är gummi på. Ser helt ut.

Solvskaftet Solvskaftet skrev:
Har du puttat tillbaka axeln? för i bilden så ligger den inte i lagret längre! :surprised:
Jäpp, det var min bild innan demontering
 
Solvskaftet Solvskaftet skrev:
Nu blir det lite off topic. Men när man googlar på "newly created Ebay account suspended" så verkar det ganska vanligt. Det enda konstiga var att när jag kontaktade supporten och bifogade kopia på pass etc. så blev det värre. Meddelandet/info jag fick var att min aktivitet ansågs skada Ebay? Och då hade jag bara skapat ett konto och lagt en beställning och fick därefter meddelandet om kontot var avstängt p.g.a. suspekt aktivitet. Vet ej om man ska gråta eller skratta. Jag blev faktiskt rejält frustrerad och förbannad. :cry::mad:

Hur som så hittade jag och har nu beställt från frankrike. :)
Ursäkta fördröjt svar hade missat att du svarat men såg det nu när nästa person postade något :p
Mysko det där med att flagga för suspekt aktivitet :(
Lär ju vara någon algoritm som analyserar och som fått för sig att många bara skapar ett konto och sedan beställer något och försöker få pengar för utebliven leverans eller något sådant.
Man kanske behöver surfa runt lite på Ebay och inte bara skapa kontot och sedan gå direkt till ett specifikt föremål man köper.
Är svårt att veta hur de där dataanalyserings algoritmerna fungerar. Sedan så är de för snåla för att betala tillräckligt med personal som kan gå in och kolla ifall något har blivit fel.
 
P PsychoCheF skrev:
Nja. Lite tror jag.
Men däremot vibrerar det inte när jag startar motorn, utan remmen på.
Känner inget glapp, bänder jag på hjulet är det chadsiplåten som flexar lite.

Nåt lager rasslar dock svagt. Kanske där boven är.
Försökte fånga det på film.


Ja, det är gummi på. Ser helt ut.


Jäpp, det var min bild innan demontering
Jag tycker nog allt det ser ut som hjulet inte längre är helt runt. Den kanske fick sig en smäll där det far ut?
 
P
Dragon85 Dragon85 skrev:
Jag tycker nog allt det ser ut som hjulet inte längre är helt runt. Den kanske fick sig en smäll där det far ut?
Hmm. Det har jag inte ens tänkt på.
Nu lossade inte hjulet helt, jag stannade när sågbladet helt plötsligt befann sig avsevärt mycket längre fram än det var nyss.
 
Du kan ju plocka bort hjulet och starta motorn med bara rem och axel för att se om axeln hoppar.
 
P
Solvskaftet Solvskaftet skrev:
Du kan ju plocka bort hjulet och starta motorn med bara rem och axel för att se om axeln hoppar.
Livet har hållit mig upptagen på annat håll ett tag, men så!

Testade ditt förslag, se videon nedan.
Vad jag ser så är det drivremmen som "hoppar" mest. Kan det vara orsaken?

Funderar även på hur bra denna sågen faktiskt kan bli... Det trekantiga axelfästena känns ju rejäla, men de sitter ju bara i chassit plåt på ca 1mm. Bänder man på sågbladshjulet så flexar ju bakplåten lite.
Det kanske aldrig blir så mycket bättre än så här?

Gummit på hjulen har några mikroskopiska sprickor och ett litet jack i kanten.
Inte perfekt men jag inbillar mig att det inte är orsaken i alla fall.
 
  • Närbild på drivrem med mikroskopiska sprickor och ett jack på kanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P PsychoCheF skrev:
Livet har hållit mig upptagen på annat håll ett tag, men så!

Testade ditt förslag, se videon nedan.
Vad jag ser så är det drivremmen som "hoppar" mest. Kan det vara orsaken?

Funderar även på hur bra denna sågen faktiskt kan bli... Det trekantiga axelfästena känns ju rejäla, men de sitter ju bara i chassit plåt på ca 1mm. Bänder man på sågbladshjulet så flexar ju bakplåten lite.
Det kanske aldrig blir så mycket bättre än så här?

Gummit på hjulen har några mikroskopiska sprickor och ett litet jack i kanten.
Inte perfekt men jag inbillar mig att det inte är orsaken i alla fall.
Ja, denna såg har klart sina begränsningar. Du kan spänna remmen genom att flytta motorn lite. Jag blev tvungen att justera undre hjulet för att få sågbladet till att ligga bra på det övre. Jag skulle vilja säga att en diff på 1 mm för denna såg är ok med tanke på hur mycket infästningen flexar. Men hur mycket hoppar det när klingan är på och spännd?
 
P PsychoCheF skrev:
Livet har hållit mig upptagen på annat håll ett tag, men så!

Testade ditt förslag, se videon nedan.
Vad jag ser så är det drivremmen som "hoppar" mest. Kan det vara orsaken?

Funderar även på hur bra denna sågen faktiskt kan bli... Det trekantiga axelfästena känns ju rejäla, men de sitter ju bara i chassit plåt på ca 1mm. Bänder man på sågbladshjulet så flexar ju bakplåten lite.
Det kanske aldrig blir så mycket bättre än så här?

Gummit på hjulen har några mikroskopiska sprickor och ett litet jack i kanten.
Inte perfekt men jag inbillar mig att det inte är orsaken i alla fall.
Flexar gummit när du trycker på det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.