11 758 läst · 27 svar
12k läst
27 svar
Reservdelar för Luna Proofy BS330 bandsåg.
Verktygstokig
· Halland
· 7 572 inlägg
Vibrerar det så tänker jag spontant att det är en balansering av nedre hjulet som behövs.P PsychoCheF skrev:
Hur ser drivremmen ut? Ibland har de stelnat till o gör så det vibrerar.
Nu har jag ingen erfarenhet av remmar, men den varken såg eller kändes sliten eller stel.Frustrator skrev:
Gick ganska enkelt att trä av och på.
Verktygstokig
· Halland
· 7 572 inlägg
Lite svårt att se men är hjulet gummiklätt? I så fall är allt gummi helt och ok?
Nja. Lite tror jag.Frustrator skrev:
Men däremot vibrerar det inte när jag startar motorn, utan remmen på.
Känner inget glapp, bänder jag på hjulet är det chadsiplåten som flexar lite.
Nåt lager rasslar dock svagt. Kanske där boven är.
Försökte fånga det på film.
Ja, det är gummi på. Ser helt ut.S skogstomten skrev:
Jäpp, det var min bild innan demonteringSolvskaftet skrev:
Ursäkta fördröjt svar hade missat att du svarat men såg det nu när nästa person postade någotSolvskaftet skrev:Nu blir det lite off topic. Men när man googlar på "newly created Ebay account suspended" så verkar det ganska vanligt. Det enda konstiga var att när jag kontaktade supporten och bifogade kopia på pass etc. så blev det värre. Meddelandet/info jag fick var att min aktivitet ansågs skada Ebay? Och då hade jag bara skapat ett konto och lagt en beställning och fick därefter meddelandet om kontot var avstängt p.g.a. suspekt aktivitet. Vet ej om man ska gråta eller skratta. Jag blev faktiskt rejält frustrerad och förbannad.
Hur som så hittade jag och har nu beställt från frankrike.
Mysko det där med att flagga för suspekt aktivitet
Lär ju vara någon algoritm som analyserar och som fått för sig att många bara skapar ett konto och sedan beställer något och försöker få pengar för utebliven leverans eller något sådant.
Man kanske behöver surfa runt lite på Ebay och inte bara skapa kontot och sedan gå direkt till ett specifikt föremål man köper.
Är svårt att veta hur de där dataanalyserings algoritmerna fungerar. Sedan så är de för snåla för att betala tillräckligt med personal som kan gå in och kolla ifall något har blivit fel.
Jag tycker nog allt det ser ut som hjulet inte längre är helt runt. Den kanske fick sig en smäll där det far ut?P PsychoCheF skrev:Nja. Lite tror jag.
Men däremot vibrerar det inte när jag startar motorn, utan remmen på.
Känner inget glapp, bänder jag på hjulet är det chadsiplåten som flexar lite.
Nåt lager rasslar dock svagt. Kanske där boven är.
Försökte fånga det på film.
Ja, det är gummi på. Ser helt ut.
Jäpp, det var min bild innan demontering
Du kan ju plocka bort hjulet och starta motorn med bara rem och axel för att se om axeln hoppar.
Livet har hållit mig upptagen på annat håll ett tag, men så!Solvskaftet skrev:
Testade ditt förslag, se videon nedan.
Vad jag ser så är det drivremmen som "hoppar" mest. Kan det vara orsaken?
Funderar även på hur bra denna sågen faktiskt kan bli... Det trekantiga axelfästena känns ju rejäla, men de sitter ju bara i chassit plåt på ca 1mm. Bänder man på sågbladshjulet så flexar ju bakplåten lite.
Det kanske aldrig blir så mycket bättre än så här?
Gummit på hjulen har några mikroskopiska sprickor och ett litet jack i kanten.
Inte perfekt men jag inbillar mig att det inte är orsaken i alla fall.
Ja, denna såg har klart sina begränsningar. Du kan spänna remmen genom att flytta motorn lite. Jag blev tvungen att justera undre hjulet för att få sågbladet till att ligga bra på det övre. Jag skulle vilja säga att en diff på 1 mm för denna såg är ok med tanke på hur mycket infästningen flexar. Men hur mycket hoppar det när klingan är på och spännd?P PsychoCheF skrev:Livet har hållit mig upptagen på annat håll ett tag, men så!
Funderar även på hur bra denna sågen faktiskt kan bli... Det trekantiga axelfästena känns ju rejäla, men de sitter ju bara i chassit plåt på ca 1mm. Bänder man på sågbladshjulet så flexar ju bakplåten lite.
Verktygstokig
· Halland
· 7 572 inlägg
Flexar gummit när du trycker på det?P PsychoCheF skrev:Livet har hållit mig upptagen på annat håll ett tag, men så!
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Luna L39 - utforskning
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Manual/beskrivning för Lunas träsvarv tillbehör kopieringsmodul
Spis 400 volt - återförsäljare av reservdelar rekommenderar 230 volt delar
El -
Luna L38 kedja för frammatning
Reservdelar för luftvärmeaggregat "Enessen 3LVA"