Har Atrian även 3-fas till utedelen? iTec XT har alltså 3-fas till både innerdelen och utedelen. Kul med samma firma! Då tar de förhoppningsvis ett långsiktigt ansvar för sina grejer de installerat. Luftvatten är något mer utsatt för väder och vind än bergvärme och livslängden kan man inte räkna med är riktigt lika lång, en aning kortare.
 
  • Gilla
Bragul
  • Laddar…
Att det är trefas även till värmepumpen på utsidan är en mycket viktig faktor.

För även om det inte finns elbil med i spelet just nu så kommer den så småningom. Och då är det mycket viktigt att ha en så balanserad anläggning som möjligt för att få ut vettig effekt till bilen.

Jag som jobbar mycket med laddning springer på detta ganska ofta. EN hårt belastad fas gör det svårt med laddningen.
Mycket bättre då med tre lågt belastade faser.
 
  • Gilla
Bragul
  • Laddar…
@Bragul
Råkade ut för exakt samma sak för en månad sedan som du, en Atria 10 från 2006, hål i varmvattenberedaren.
Samma här så ska jag nog slå till på en Itec XT. Jag ska även köpa till onlineuppkopplingen. Det blir i runda slängar 150k inkl. allt.

Har du fått din installerad?

Jag hade planer på att installera bergvärme istället för LVVP och skulle haft en Calibra Eco 8. Offerad nästan 200.000kr inkl. allt. Efter mkt om och men blir det ingen bergvärme då min tomt är nära TRI-förorenat område.
 
jockeping jockeping skrev:
@Bragul
Råkade ut för exakt samma sak för en månad sedan som du, en Atria 10 från 2006, hål i varmvattenberedaren.
Samma här så ska jag nog slå till på en Itec XT. Jag ska även köpa till onlineuppkopplingen. Det blir i runda slängar 150k inkl. allt.

Har du fått din installerad?

Jag hade planer på att installera bergvärme istället för LVVP och skulle haft en Calibra Eco 8. Offerad nästan 200.000kr inkl. allt. Efter mkt om och men blir det ingen bergvärme då min tomt är nära TRI-förorenat område.
Det är trist när det händer, men din var ändå några år äldre än min iaf :)

Vi bestämde oss tillslut för IVT AirX 409. Den har sämre specs, men är mer beprövad. Övriga iTec-pumpar har dessutom ofoget att vara väldigt högljudda, men det betyder inte att XT är det.
IVTn ger dessutom en uppskattning på elförbrukningen, och att få in den informationen i Home Assistant är för mig en viktigt parameter. För majoriteten är den säkert helt oväsentlig :)

Vi har fått innedelen monterad och ett fundament till utedelen gjuten. Utedelen monteras om ett par veckor.
Hela kalaset går på 136k. Detta efter att ha fått rabatt på drygt 10kkr då IVTs offert var dyrare. Thermias offert låg på 135kkr.
 
B Bragul skrev:
Det är trist när det händer, men din var ändå några år äldre än min iaf :)

Vi bestämde oss tillslut för IVT AirX 409. Den har sämre specs, men är mer beprövad. Övriga iTec-pumpar har dessutom ofoget att vara väldigt högljudda, men det betyder inte att XT är det.
IVTn ger dessutom en uppskattning på elförbrukningen, och att få in den informationen i Home Assistant är för mig en viktigt parameter. För majoriteten är den säkert helt oväsentlig :)

Vi har fått innedelen monterad och ett fundament till utedelen gjuten. Utedelen monteras om ett par veckor.
Hela kalaset går på 136k. Detta efter att ha fått rabatt på drygt 10kkr då IVTs offert var dyrare. Thermias offert låg på 135kkr.
Är VP trefas ?
Har för mig att 409 inte är det ?
 
B Bragul skrev:
Det är trist när det händer, men din var ändå några år äldre än min iaf :)

Vi bestämde oss tillslut för IVT AirX 409. Den har sämre specs, men är mer beprövad. Övriga iTec-pumpar har dessutom ofoget att vara väldigt högljudda, men det betyder inte att XT är det.
IVTn ger dessutom en uppskattning på elförbrukningen, och att få in den informationen i Home Assistant är för mig en viktigt parameter. För majoriteten är den säkert helt oväsentlig :)

Vi har fått innedelen monterad och ett fundament till utedelen gjuten. Utedelen monteras om ett par veckor.
Hela kalaset går på 136k. Detta efter att ha fått rabatt på drygt 10kkr då IVTs offert var dyrare. Thermias offert låg på 135kkr.
Tänker att alla nyare pumpar är tystare än Atrian 😅 Min entreprenör sa också att det inte skiljer mycket på Thermias Athena och XT:n, men att det skiljer en del mellan just XT:n och de äldre Itec Eco modellerna till XT:n fördel.

Men kul att du hittat rätt bland modeller 🙂👍
 
  • Gilla
Bragul
  • Laddar…
E Elajomannen skrev:
Är VP trefas ?
Har för mig att 409 inte är det ?
Du jag har dålig koll, men jag tror utedelen inte är det medans innedelen är trefas. Men jag ska inte ta gift på det.
 
jockeping jockeping skrev:
Tänker att alla nyare pumpar är tystare än Atrian 😅 Min entreprenör sa också att det inte skiljer mycket på Thermias Athena och XT:n, men att det skiljer en del mellan just XT:n och de äldre Itec Eco modellerna till XT:n fördel.

Men kul att du hittat rätt bland modeller 🙂👍
Det stämmer nog :) Tycker inte Atrian var så farlig ändå.
Det var inget lätt beslut, men nu är det bestämt och det är skönt :p
 
B Bragul skrev:
Du jag har dålig koll, men jag tror utedelen inte är det medans innedelen är trefas. Men jag ska inte ta gift på det.
Jag förstår, synd att du inte vet, för ett sådant val ska du leva länge med och det gäller att förstå skillnaden och vad det innebär om man väljer en vp med enfas kompressor.

Jag önskar dig lycka till i ditt val.
 
  • Gilla
Bragul
  • Laddar…
B Bragul skrev:
Det stämmer nog :) Tycker inte Atrian var så farlig ändå.
Det var inget lätt beslut, men nu är det bestämt och det är skönt :p
Håller med 🤣👌
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.