Hej!

Vår luft/vatten-värmepump gick för någon vecka sedan sönder. En Thermia Atria 10 där det gick hål i varmvattenberedaren.
Värmepannan installerades i september 2010, så den är egentligen inte lastgammal...

Lite info. Vi bor i Göteborgsområdet i en villa på 136m2 från 1959.
Vår elförbrukning för 2023 var 15 000 kWh, varav 3000 kWh gick till två stycken avfuktare. Vi snålar dock lite på värmen och skulle nog lätt kunna förbruka ett par MWh till :)

Jag ser nu tre möjliga alternativ och jag gärna tar lite input från er, ni kloka människor!

1) Reparera vår värmepanna.
Tekniker har gett offert på 29 660kr efter rot.
Jag har väldigt svårt att avgöra om det är värt att reparera en såpass gammal värmepanna eller inte.

2) Byt ut värmepannan till en ny LVVP.
Jag har bett om offert från vår Thermia-tekniker och återkommer med pris när han skickar det till mig. Jag gissar på 130 - 150 000 kr?
Jag skulle vilja få in några offerter till och kommer kontakta lämplig NIBE-tekniker om offert.
Är det några andra tillverkare som har lämpliga luft/vatten-värmepannor?

3) Installera bergvärme.
Vår Thermia-tekniker vurmar för bergvärme och har skickat oss en offert.
För 183 000 kr efter rot så får vi en Thermia Calibra 8 Eco samt ett 180m djupt hål. Det kan säkert tillkomma några extra tusenlappar på detta pris, men i runda slängar 200 000kr.
Svårt att bedöma om den extra kostnaden för bergvärme kommer betala tillbaka sig. Nu har vi inga planer på att flytta, det skulle inte förvåna mig om vi bor kvar här om 20 år när vi återigen behöver byta värmepump, och då blir ju priset subventionerat med ett redan befintligt borrhål.
När golfströmmen stängs av så känns ju detta som det bästa alternativet, men vi kan ju hoppas på att det ligger längre än 20 år bort...

Hur ser ni på det, finns det något självklart svar på min fråga? Är det något jag missar i mina funderingar?
 
Bästa alternativet från Nibe skulle nog vara;
LVVP S2125-8 och VVM S320. Ligger på 120'-130' plus installation.
BVP S1256 100'-110' plus borrhål och installation.

Du får ju lite högre verkningsgrad, mindre fix och så med BVP. Skönt med låg förbrukning vintertid och sen kan man nog räkna med att en BVP håller några år längre. Sen finns det BVP under 80' också om man inte måste ha det bästa, samma med LVVP.

Hade iallafall inte lagat en gammal pump för 30'
 
  • Gilla
BTR och 1 till
  • Laddar…
Kan man inte bara laga hålet ?
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Kan man inte bara laga hålet ?
Tydligen behöver vi byta varmvattenberedaren inne i pannan. Anledningen till att det skulle kosta 30 000kr är då den är inkapslad med köldmedium. En teknisk lösning av Thermia för att värma upp köldmediet vid avfrostning av utedelen, om jag har förstått det rätt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Låter som ett skapligt bra erbjudande om bergvärme. Besparingen med bergvärme ser dock ut att bara bli knappt 1500 kWh/år eftersom Göteborg har ett milt klimat som gynnar LVVP. Detta vid normal-värme inomhus. Tar alltså många år att spara igen den extra kostnaden men ni kommer förmodligen också att bo där länge så jag skulle övervägt bergvärme väldigt noga.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Jag kan inte Thermia pannornas uppbyggnad men på vissa andra märken kan man om det rostat hål mellan vvb-delen och mantelutrymmet proppa vvb och sätta en separat vvb på sidan. Då gör gamla innedelen bara värme och varmvattnet görs på el i den separata vvbn. En beggad vvb på Blocket kostar någon tusing, köper du en i koppar så kommer den hålla länge.

Är det hål ut från mantel till friska luften så går ju inte det ovanstående, då hade jag bett någon försöka svetsa om det sitter bra till.
 
  • Gilla
MagicFingers och 1 till
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Jag kan inte Thermia pannornas uppbyggnad men på vissa andra märken kan man om det rostat hål mellan vvb-delen och mantelutrymmet proppa vvb och sätta en separat vvb på sidan. Då gör gamla innedelen bara värme och varmvattnet görs på el i den separata vvbn. En beggad vvb på Blocket kostar någon tusing, köper du en i koppar så kommer den hålla länge.

Är det hål ut från mantel till friska luften så går ju inte det ovanstående, då hade jag bett någon försöka svetsa om det sitter bra till.
Om jag har förstått det rätt så är det endast hål mellan vvb och mantelutrymmet. Vi upptäckte problemet då först köldmedium och sen vatten läckte ut från köldmediets påfyllnadstank.

Det låter absolut som ett alternativ att undersöka! Frågan är också hur pannan klarar sig när köldmediet inte kan värmas upp av vvb osv.
 
  • Ledsen
Dilato
  • Laddar…
B Bragul skrev:
Tydligen behöver vi byta varmvattenberedaren inne i pannan. Anledningen till att det skulle kosta 30 000kr är då den är inkapslad med köldmedium. En teknisk lösning av Thermia för att värma upp köldmediet vid avfrostning av utedelen, om jag har förstått det rätt.
Ja det stämmer, det sitter en liten tank inne i varmvattenberedaren (defrosttank) där det finns uppvärmd brine ( köldmedium, som är vatten/glykolblandning) som shuntas ut i brineledningen vid avfrostning, därför behövs ingen elpatron för att värma brine vid avfrostningen.

Så det är alltså hål mellan brine och varmvatten, inte mellan gas och varmvatten?
 
  • Gilla
Bragul
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Ja det stämmer, det sitter en liten tank inne i varmvattenberedaren (defrosttank) där det finns uppvärmd brine ( köldmedium, som är vatten/glykolblandning) som shuntas ut i brineledningen vid avfrostning, därför behövs ingen elpatron för att värma brine vid avfrostningen.

Så det är alltså hål mellan brine och varmvatten, inte mellan gas och varmvatten?
Ahh, tack för förklaringen :)

Ja precis, hål mellan brine och varmvatten. Skulle det gå att lösa att ha en extern vvb och nyttja pannan för uppvärmning av huset tror du?
 
Spontant nej, brinen ska ju ha sin egen slutna krets.

Men om du kan proppa inlopp och utlopp ur vvb delen och detta bildar en tät tank "runt" brineslingan inne i tanken så skulle det högst teoretiskt gå att köra. Avfrostningen kommer ju dock inte fungera längre då tanken som omsluter brineslingan håller samma temp som brinen.
 
I InsidersUnited skrev:
Spontant nej, brinen ska ju ha sin egen slutna krets.

Men om du kan proppa inlopp och utlopp ur vvb delen och detta bildar en tät tank "runt" brineslingan inne i tanken så skulle det högst teoretiskt gå att köra. Avfrostningen kommer ju dock inte fungera längre då tanken som omsluter brineslingan håller samma temp som brinen.
Det låter kanske inte som den mest optimala lösningen :) Samt en extra vvb som ska stå någonstans och som endast går på el dessutom.
 
B Bragul skrev:
Ahh, tack för förklaringen :)

Ja precis, hål mellan brine och varmvatten. Skulle det gå att lösa att ha en extern vvb och nyttja pannan för uppvärmning av huset tror du?
Jag vet inte varför jag bablade om gasen, den är ju inte inblandad alls.

Problemet är precis som du påpekade avfrostning.
Man måste plugga brinetankens in/utlopp i varmvattenberedaren och då har du ingen avfrostning för det finns ingen varm brine att hämta.
Eller plugga hela varmvattenberedaren och använda den som en gigantisk brinetank men jag tror inte man kan stänga av varmvattenberedning så det blir en massa förluster att värma brinen till 50 grader.

Man kan ju chansa på att byta till en begagnad:
https://www.blocket.se/annons/stockholm/thermia_atria_luftvatten_varmepump/1202919314
Diagram över en vattenvärmare med avfrostningstank och beskrivande komponentetiketter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bragul
  • Laddar…
Passar på att uppdatera tråden då jag har fått två offerter på nya luft/vatten-värmepumpar.

Thermia iTex XT 10kw: 135 590 kr (efter rot)
IVT Air X 409 9kw: 147 079 kr (efter rot)

Vi har även fått en offert för bergvärme, Thermia Calibra 8 Eco: 182 258 kr (efter rot)
Dock tror jag det kommer tillkomma lite kostnad vid borrningen, så gissar på 200kkr.

Det lutar åt att vi byter ut nuvarande LVVP rakt av, förmodligen mot en iTex XT.
Det är en ny värmepanna, så det finns inte mycket att läsa om den.
Någon av er som har någon input kring de olika alternativen?
 
iTec XT låter klart bättre än AirX 409 genom att iTec XT bl.a. klarar betydligt lägre utetemperaturer med höga prestanda, det är 3-fas anslutning och den har scroll-kompressor. Kolla också så det är en bra installationsfirma som också kan ge bra service och support när det eventuellt behövs framöver.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
iTec XT låter klart bättre än AirX 409 genom att iTec XT bl.a. klarar betydligt lägre utetemperaturer med höga prestanda, det är 3-fas anslutning och den har scroll-kompressor. Kolla också så det är en bra installationsfirma som också kan ge bra service och support när det eventuellt behövs framöver.
Ja, det lutar helt klart åt den. Vi har dessutom redan 3-fas-matning till pannan.

Roligt att du nämner firman. Vi köpte huset 2020, men den firman jag slumpvis valde när jag hade problem med pannan förra året var samma firma som installerade pannan 2011. Detta nämnde han i förbifarten när han var här för några veckor sedan angående problemet i denna tråden 😋
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.