1 501 läst · 29 svar
2k läst
29 svar
Reparationsbruk LIP 330
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 084 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 084 inlägg
Personligen anser jag inte ha gett fel råd i någon tråd, men du verkar vara av en annan åsikt. Men ibland kan man ha olika åsikter. Och ibland kan inte alla åsikter vara som en bok om puts. Fungerar inte riktigt så alltid.R Rejäl skrev:Vadå inte sagt blanda? Förstår du att det blir att blanda på väggen om man lagar med Lip för det är med största säkerhet inte putsat med det bruket från början utan ett traditionellt putsbruk..
Men du har inte kunskapen tyvärr så du kan käfta med någon annan okunnig för jag har ingen lust att lära dig efter alla trådar som du har gett fel råd..
Jag som startat tråden kan säga att jag började använda Lip 330 i höstas på några ställen där gammal puts inte hade fäst så bra på betongmursten.U Utdelning skrev:Vad jag vet så är det bra om man vet vad det är putsat med innan. Lägger du på ett starkare cementbruk på t.ex ett äldre bruk som består av kalk så är risken att du får laga ännu mer längre fram. Så hade varit intressant att veta ålder på byggnad eller om TS vet vad som putsats med innan för att kunna ge bättre råd.
Skulle tro att befintlig gammal puts är ganska traditionell puts som förr hette Gullex och det är väl rätt så sandigt och poröst egentligen men det har klarat fukten bättre än Lip 330 som jag lade i höstas. Det har klarat sig helt okej lite längre upp men det som är fuktigt hela tiden är liksom inte alls särskilt hårt och lätt att pilla sönder.
Knackade bort lös puts in till stenen gjorde rent och lade på rep bruket 330. Putsen går ner någon decimeter under markytan och det var mest i det området och en liten bit upp som det gamla hade släppt.
Har sedan stått omålat över vintern då det kändes osäkert om det blev tillräckligt uttorkat i höstas för att måla på.
Har sedan sett bra ut hela tiden, det är inte speciellt hårt bruk så det är lätt att slipa på men känns tillräckligt hårt ändå men problemet uppkom när jag med handen grävde bort den där decimetern med grus som ligger intill sockeln och ville kolla rep bruket ända där nere i marken så att säga.
Då var det fuktigt vilket naturligtvis inte alls var konstigt för det är högst normalt men bruket där kändes inte alls så hårt och var lätt att peta sönder med fingrarna så man undrar ju verkligen nu om det är någon vits med att låta det torka ur för att måla på det där om det blir så pass poröst där nere vid marken eller om det bästa vore att ta bort åtminstone det som finns under markytan och en liten bit upp och sedan använda något bättre bruk, kanske då A46 eller om det finns bättre förslag. Det måste inte vara superhårt men måste ju tåla konstant fukt på ett okej sätt.
Det jag också kan fråga mig är om det kan ha blivit fel i höstas, september, att det liksom aldrig torkade till ordentligt i första läget utan att det då har härdat på fel sätt och blivit av en sämre kvalitet där nere men att det skulle funka bättre med Lip 330 nu på sommaren om det verkligen blir uttorkat om man lägger nytt bruk och sedan målar men jag är såklart lite rädd att det kommer bli så där mjukt och konstigt längst ner av konstant fuktighet som det naturligtvis kommer vara under vintern åtminstone.
Hjälp och råd tas tacksamt emot!
Det var inte så länge sedan som du gav rådet att lägga putsnätet i grundningen istället för att ha den på distanser efter grundningen så att den kan ta upp rörelserna i den tjockare delen av putsen som även anvisningarna av bruket och nättilverkaren föreskrev..N neo11 skrev:
Men Neo du får gärna göra fel men lär inte ut dina okunskaper till personer som behöver hjälp då du inte har kunskapen uppenbarligen..
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 084 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 084 inlägg
Jag har gjort flera projekt på detta sätt, vissa för 15-20 år sen. Fungerar toppen fortfarande, har inte varit några problem.
Det verkar som du inte förstår att även detta fungerar, men du kanske aldrig jobbat med materialet, eller varit på ett bygge?.
Allt är inte by the book med puts. Men man ska veta när man kan göra fel, och göra rätt, för att det ska hålla.
Det verkar som du inte förstår att även detta fungerar, men du kanske aldrig jobbat med materialet, eller varit på ett bygge?.
Allt är inte by the book med puts. Men man ska veta när man kan göra fel, och göra rätt, för att det ska hålla.
Redigerat:
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 084 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 084 inlägg
Skulle inte använda lip 330 igen, hellre ardex a46.K Klabbis 3000 skrev:Jag som startat tråden kan säga att jag började använda Lip 330 i höstas på några ställen där gammal puts inte hade fäst så bra på betongmursten.
Skulle tro att befintlig gammal puts är ganska traditionell puts som förr hette Gullex och det är väl rätt så sandigt och poröst egentligen men det har klarat fukten bättre än Lip 330 som jag lade i höstas. Det har klarat sig helt okej lite längre upp men det som är fuktigt hela tiden är liksom inte alls särskilt hårt och lätt att pilla sönder.
Knackade bort lös puts in till stenen gjorde rent och lade på rep bruket 330. Putsen går ner någon decimeter under markytan och det var mest i det området och en liten bit upp som det gamla hade släppt.
Har sedan stått omålat över vintern då det kändes osäkert om det blev tillräckligt uttorkat i höstas för att måla på.
Har sedan sett bra ut hela tiden, det är inte speciellt hårt bruk så det är lätt att slipa på men känns tillräckligt hårt ändå men problemet uppkom när jag med handen grävde bort den där decimetern med grus som ligger intill sockeln och ville kolla rep bruket ända där nere i marken så att säga.
Då var det fuktigt vilket naturligtvis inte alls var konstigt för det är högst normalt men bruket där kändes inte alls så hårt och var lätt att peta sönder med fingrarna så man undrar ju verkligen nu om det är någon vits med att låta det torka ur för att måla på det där om det blir så pass poröst där nere vid marken eller om det bästa vore att ta bort åtminstone det som finns under markytan och en liten bit upp och sedan använda något bättre bruk, kanske då A46 eller om det finns bättre förslag. Det måste inte vara superhårt men måste ju tåla konstant fukt på ett okej sätt.
Det jag också kan fråga mig är om det kan ha blivit fel i höstas, september, att det liksom aldrig torkade till ordentligt i första läget utan att det då har härdat på fel sätt och blivit av en sämre kvalitet där nere men att det skulle funka bättre med Lip 330 nu på sommaren om det verkligen blir uttorkat om man lägger nytt bruk och sedan målar men jag är såklart lite rädd att det kommer bli så där mjukt och konstigt längst ner av konstant fuktighet som det naturligtvis kommer vara under vintern åtminstone.
Hjälp och råd tas tacksamt emot!
Men har du några bilder?
Är lättare att komma med råd då, kanske funkar med cementbruk.
Så här ser det ut. Ganska normal krypgrund, två stenar hög. Nyare delar av huset leca, äldre som på bilden putsat på betongsten och bilderna visar lagningar gjorda med Lip 330.N neo11 skrev:
Är för det mesta fuktigt längst ner, ligger ju grus emot grunden men precis under där så är det jord på sidorna om den gjutna bottensulan som naturligtvis även den drar upp fukt i betongsten och puts. 330 har blivit porös där nere omkring marknivå så tyvärr blir jag tvungen att ta bort det bruket.
Frågan är om allt 330 måste bort eller om det räcker att ta bort det nedersta och en liten bit ovan mark?
Men kanske lika bra att försöka få bort allt om det går.
Frågan är sedan vad man ska ha istället, vanligt kalkcementputs eller något rep bruk tex A46? Har hört att vissa bruk kan ha svårt att fästa på betongsten vilket faktiskt har varit fallet här och en anledning till att laga.
Däremot på andra ställen där det är putsat på leca har det bitvis precis vid marknivå inte heller hållit så bra utan den gamla putsen har liksom vittrat sönder ungefär som det skulle varit för lite cement i det så det är ett antal meter det handlar om totalt.
Men att knacka bort alltihop överallt känns lite överdrivet, det som sitter bra när man knackar på får sitta kvar är tanken.
Det ljusa på bilden i mitten är gjort för någon vecka sedan och det mörka till höger är gjort i början av september och är helt poröst nere i det fuktiga. Är färgskillnad som enligt tillverkaren beror på olika batchar men innehållet av cement ska vara detsamma.
Troligen blir ju även det ljusa nylagda bruket även det poröst när det utsätts för väta en längre tid.
Redigerat:
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 084 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 084 inlägg
Allt håller ihop, varför göra något?
Vänta till det blir ett problem.
Eller bila bort allt och gjuta om.
Vänta till det blir ett problem.
Eller bila bort allt och gjuta om.
K Klabbis 3000 skrev:Så här ser det ut. Ganska normal krypgrund, två stenar hög. Nyare delar av huset leca, äldre som på bilden putsat på betongsten och bilderna visar lagningar gjorda med Lip 330.
Är för det mesta fuktigt längst ner, ligger ju grus emot grunden men precis under där så är det jord på sidorna om den gjutna bottensulan som naturligtvis även den drar upp fukt i betongsten och puts. 330 har blivit porös där nere omkring marknivå så tyvärr blir jag tvungen att ta bort det bruket.
Frågan är om allt 330 måste bort eller om det räcker att ta bort det nedersta och en liten bit ovan mark?
Men kanske lika bra att försöka få bort allt om det går.
Frågan är sedan vad man ska ha istället, vanligt kalkcementputs eller något rep bruk tex A46? Har hört att vissa bruk kan ha svårt att fästa på betongsten vilket faktiskt har varit fallet här och en anledning till att laga.
Däremot på andra ställen där det är putsat på leca har det bitvis precis vid marknivå inte heller hållit så bra utan den gamla putsen har liksom vittrat sönder ungefär som det skulle varit för lite cement i det så det är ett antal meter det handlar om totalt.
Men att knacka bort alltihop överallt känns lite överdrivet, det som sitter bra när man knackar på får sitta kvar är tanken.
Det ljusa på bilden i mitten är gjort för någon vecka sedan och det mörka till höger är gjort i början av september och är helt poröst nere i det fuktiga. Är färgskillnad som enligt tillverkaren beror på olika batchar men innehållet av cement ska vara detsamma.
Troligen blir ju även det ljusa nylagda bruket även det poröst när det utsätts för väta en längre tid.
Sedan jag frågade här så har jag fått reda på att bruket ej tål konstant fuktighet så det blir att riva bort allt lagat och lägga ny vanlig puts.N neo11 skrev:
Case closed.
Tråkigt men man lär sig något av misstag..
Ok, jag har läst att det är lättare att Abruk kan spricka skarvarna när man använder det som lagning emot annan puts som är av B eller C.N neo11 skrev:
Det blir inte ny puts överallt alltså utan bitvisa lagningar som det handlar om.
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 084 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 084 inlägg
Man har ju inte C bruk på en sockel, så där har du ju inte det problemet.
Man har oftast inte heller B bruk på sockel, då det inte klarar påfrestningarna.
Men du har rätt i att A bruk spricker lättare pga av att det är så hårt, så en rörelse mellan olika bruk kan ge en spricka lättare med A bruk. Men A bruk är det du bör ha om det är under mark, men beslutet är ditt.
Man har oftast inte heller B bruk på sockel, då det inte klarar påfrestningarna.
Men du har rätt i att A bruk spricker lättare pga av att det är så hårt, så en rörelse mellan olika bruk kan ge en spricka lättare med A bruk. Men A bruk är det du bör ha om det är under mark, men beslutet är ditt.
Ja du har rätt i allt du skriver.N neo11 skrev:Man har ju inte C bruk på en sockel, så där har du ju inte det problemet.
Man har oftast inte heller B bruk på sockel, då det inte klarar påfrestningarna.
Men du har rätt i att A bruk spricker lättare pga av att det är så hårt, så en rörelse mellan olika bruk kan ge en spricka lättare med A bruk. Men A bruk är det du bör ha om det är under mark, men beslutet är ditt.
Grejen är bara den att den gamla putsen som trots allt sitter kvar inte är A bruk även om det hade varit att föredra men känner inte för att bila ner alltihop och göra om det som är intakt utan det får bli att reparera med B bruk på de ställen som blivit dåliga.
Men skulle det bli hundraprocentigt så skulle förstås allt gammalt bort och göras om.
Liknande trådar
-
Bästa sättet att täta 1 cm glipa mellan dörrlist och klinkers?
Badrum -
Philips hue relä med dimmer för led trafo?
Villalarm & Hemautomation -
Klipper några meter och går sedan till laddstationen - 330X/430X
Robotgräsklippare -
330x klipper inte lika smart efter vintern.
Robotgräsklippare -
Automower 330x klipphöjds blockering....
Robotgräsklippare