S Sthlm_ skrev:
Täck med plast eller presenning om vätan går igenom pappret?
Det är plast liknande papper så jag tror inte att det går igenom.
Snarare hur löser vi det om det har hamnat på golvet. Vi testade blött papper men gick sådär.

Vill inte förstöra vårat nya golv och ge han mer stress.
 
S
Prova med en klickskrapa om något torkat på golvet.
 
S Sthlm_ skrev:
Prova med en klickskrapa om något torkat på golvet.
Och det förstör inte golvet?
Med skrapmärken etc?
 
Om du har papp eller plats så kan du ju bara lyfta bort den. Självklart kan det bli märken om du skrapar på trägolvet.

mitt råd är att ta bort papp och plast, dubbelkolla att allt ser vettigt ut under. Lägg ny plast/papp och lägg även en träskiva under där ni direkt står och arbetar, typ en masonitskiva, OSB, skiva etc. behöver inte vara så stor, 1m bred och 40cm djup ungefär. Den kan ni flytta med er och lätt skrapa bort ev. spackel.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Om du har papp eller plats så kan du ju bara lyfta bort den. Självklart kan det bli märken om du skrapar på trägolvet.

mitt råd är att ta bort papp och plast, dubbelkolla att allt ser vettigt ut under. Lägg ny plast/papp och lägg även en träskiva under där ni direkt står och arbetar, typ en masonitskiva, OSB, skiva etc. behöver inte vara så stor, 1m bred och 40cm djup ungefär. Den kan ni flytta med er och lätt skrapa bort ev. spackel.
Det var en bra idé, med träskiva.
Ska ta det med honom.
 
Masonit brukar vara tillräckligt.
 
När ni bredspacklar med den breda spackeln så försök alltid jobba nerifrån och upp med en solfjäder rörelse så får ni ett jämnare drag.
 
Jag lärde mig för 25+ år sedan att bredspackla på det "traditionella" sättet efter instruktioner från en målare.

Den här filmen från Henkes Målartips visar den "traditionella" metoden
(Henke är vänsterhänt, jag håller spackelspadarna omvänt men det kvittar såklart vilket man väljer)

Han säger att det tar lite tid att lära sig att bredspackla, det är en lätt underdrift. Den femte dagen efter att jag började så var jag i närheten av det han visade de första 3-4 minuterna.

Samtidigt som jag bredspacklade ett rum så provade en granne att lösa samma uppgift med "renoveringstapet". Det var lite bökigt och ganska dyrt och det krävdes spackling av skarvarna samt tog ungefär lika lång tid som min bredspackling och blev inte lika bra. Jag har ingen egen erfarenhet av renoveringstapet men grannen var ungefär på samma amatörnivå som jag så jag kommer aldrig att prova den metoden.

Filmen om rullspackel ser ju väldigt lovande ut. Det kan jag inte heller något om men gissar att det kommer att kosta mer utan att tillföra något mer än att det kanske går lite fortare?

Att slipa med en "giraff" (väggslipmaskin) med en ansluten bra dammsugare blir ganska enkelt men ett ledat skaft med en slipplatta där man klämmer fast slippapperet fungerar alldeles utmärkt. Det mesta dammet trillar ner på golvet närmast väggen.

Lycka till och ha tålamod så kommer det att gå bra och ge ett utmärkt resultat!
 
  • Gilla
Davidbagare och 1 till
  • Laddar…
Ja vi har använt rullspackel istället för bredspackel då det har varit ett tips för nybörjare.
Jag börjar bli väldigt nöjd med hur det ser ut hitintills.

Sista bilden är där vi precis har påbörjat. Första väggen är inte klar med första lagret, var så varmt så blev trött snabbare då svetten bara rann.

Men för att vara första gången i mitt liv, mycket nöjd. Var orolig att jag/vi aldrig skulle kunna få det bra utan hjälp. Men jag tycker vi har kommit en lång väg på bara två försök.

Sista rummet är där det finns vävtapet.
 
  • En nymålad vägg i ett rum, med målartejp längs hörnen och en skyddad kontaktpunkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ospacklad och delvis målad vägg i hall, med ett rum synligt längre bort innehållandes en stege, målarverktyg och skräp på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rum under renovering, väggar med påbörjad spackling, fönster med persienner, en stegpall och en burk rullspackel på golvet vid en radiator.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E eemj skrev:
Okej, då jag är komplett nybörjare.
Hur gör jag, hur fungerar det, vad behöver jag tänka på etc.

Nämnde det till hans pappa varav han svarade att han testade själv en gång att rullspackla en vägg i deras hus och det blev väldigt dåligt resultat så han gjorde det inte mer efter det.

Då jag är nybörjare tar jag gärna emot allt jag behöver tänka på och ju tydligare förklarat desto bättre. (Autism)

Har sett lite videos redan men frågar bara för att vara extra säker.

Tacksam för all guidning/hjälp.
Det finns jättemycket videos på youtube om hur man spacklar väggar också, det rekommenderar jag verkligen att du tittar på innan du börjar spackla sen. Det är svårt att förklara teknik med ord. Mycket lättare att se ☺️
Finns mest på engelska. Eller de jag tittat på i alla fall.
 
Davidbagare
E eemj skrev:
Ja vi har använt rullspackel istället för bredspackel då det har varit ett tips för nybörjare.
Jag börjar bli väldigt nöjd med hur det ser ut hitintills.

Sista bilden är där vi precis har påbörjat. Första väggen är inte klar med första lagret, var så varmt så blev trött snabbare då svetten bara rann.

Men för att vara första gången i mitt liv, mycket nöjd. Var orolig att jag/vi aldrig skulle kunna få det bra utan hjälp. Men jag tycker vi har kommit en lång väg på bara två försök.

Sista rummet är där det finns vävtapet.
Bra jobbat! Att våga göra är hälften av att bli bra på att renovera och fixa med sitt hus!
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Bra jobbat! Ett tips är att redan nu börja med den belysning ni tänkt ha i rummet så ser ni eventuellt skavanker som ni sedan kommer störa er på. Ljus ovanifrån ger ett visst släpljus på väggen. Även lampor som står i hörn ger olika ljus i ögonhöjd. Då kastar minsta miss lite skugga. Väl värt att investera i en stark bygg lampa som ni kan gå runt med och lysa från lite olika håll.

Kan rekommendera denna. Tar lite plats när den inte används och har en smart krok. Funkar även utomhus.

https://www.bauhaus.se/arbetslampa-schneider-30w-ip65-230v
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.