Högst troligt så funkar det bra med att installera en JFB först och främst och sedan dela upp utbytet av elen i steg.

//Patrik
 
Vi vet *väldigt* lite om skicket på elen i detta hus. Att den "inte är så bra" är en hörsägen etc. Så det kan kosta allt mellan 10:- för en ny säkring till 100,000:- för helt ny el...
 
Jordfelsbrytaren är inte ens ett gudomligt instrument.

Dess huvuduppgift är "personskydd" - den skall förebygga dödsfall och annan personskada pga elfel - så kallad stöt -, och det är den bra på (i alla fall om man har testat/motionerat den så ofta som man skall)

Jordfelsbrytarens grundfunktion gör att den överhuvudtaget inte kan känna eller mäta t.ex. glappkontakt som kan orsaka överhettning och eldsvåda, eller överslag mellan fas och nolla (vilket är de två enda ledningarna som finns i äldre installationer när man inte talar kök eller källare).

Båda dessa fel är vanliga vid gammal, torr, ledning (både utanpåliggande eller infälld), och problemen blir ofta förvärrade om man börjar "banka och slå i väggarna", t.ex vid rivning, delvis ombyggnad etc. Det är också vanligt att en enläggning som "fungerat" perfekt i mån ga år visar sig vara "trasig" efter att förra ägaren har flyttat ut och den nya in. Man har då bytt armaturer i exempelvis tak, och då råkat rubba gammal, av åldern skadad, isolering. Att lampan lysesr och säkringen inte går bevisar alltså inte att en elanläggning är hel!

Tro inte att allt är lugnt genom att installera en jordfelsbrytare, den hjälper en hel del mot dödsfall genom elschock, men inte alls mot dödsfall genom eldsvåda.

MVH /Göran
 
Mot eldsvåda har vi Arc fault circuit interrupter istället då. ;)

//Patrik
 
Är huset så gammalt skulle jag rekommendera att byta ut elen, dock är det ganska dyrt.
En central kostar inte så mycket ~ 5-7 tkr beroende på vad som installeras.
Problemet är för dig som husägare att om elen skall bytas ut finns en risk att de nya ledningarna int kan läggas i de gamla "rören" pga. de nuvarande ledningar kan gå sönder i isoler materialet och göra rören obrukbara.

Jag har själv bytt ut alla mina gamla ledningar (hus från tidigt 40-tal ) och hade inte det problemet men det kan variera som sagt.

Att bara byta i det rum som nu skall renoveras är en bra start och snåla inte med eluttag, man behöver alltid fler ...
 
Om det kan vara till någon hjälp. Vi har dragit om all el i vårt hus från 50-talet. Det är på 140m2 boyta + 120m2 källare. Vad som var bökigt var just att det inte alltid var helt lätt att dra nya kablar; de satt fast här och var i väggarna, och elektrikern fick såga upp. Men inkl byte elcentral, montering av alla uttag (gren/lamp), brytare, lite armatur samt lite fiber och cat-kabel, så tog det 90h. Detta utgjorde efter rot ändå bara 30% av priset, och då fick jag mellan 30-60% på prylarna. Nej vi hade inte gjort de billigaste valen.
 
Vår eldragning på 330m2 boyta var från 1928. På vinden ännu äldre (pre-kulo).
Har gradvis bytt ut ledningarna.
En del tygkablar finns kvar till takarmaturer i några rum.

Byta centraler och installera jfb var det mest angelägna.
Löser jfb genast ut har man en indikation på att allt behöver bytas.
Det gjorde inte vår.
Dosor och brytare var snarare bättre på den tiden med bakelit och porslin, dessa har vi behållt där de fungerat.
Några har jag renoverat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.