R Rickard.lj skrev:
Ett satans jobb , blir nog bra detta när reglarna kommer på . Är huset fuktigt i plattan ? Varför gör du detta . Blir de någon värme eller isolering
Vi dränerade med isolering (pordrän) 2021. Källarmiljön är sen dess väldigt bra, torr och fin.

Jag kommer sätta cellplast mellan alla reglar men i övrigt inget mer.

Att jag gör detta är för att golvet är för ojämnt (nivåskillnader på 4 cm) för att använda typ platonmatta i botten som jag sett många andra gjort. Det jag eftersträvar är ett ventilerat golv där inget organiskt är i direktkontakt med betong eller annat som kan leda fukt.

Edit: Plattan är inte fuktig.

raveper raveper skrev:
Varför inte bara använda nivell eller vad det heter?
Priset egentligen. Systemet i övrigt har jag inga invändningar mot.
 
  • Gilla
postkontrollen och 1 till
  • Laddar…
Efter en del övervägande fick det till sist bli ytterligare tre rader med gjutna pelare. Nu sitter dem på 50 cm cc istället för det dubbla. Planerar att sätta reglar på 45x45 så detta känns som ett måste. Nu blir det att lägga plast på de nya gjutna cylinderrören och avsluta för idag.
 
  • Renoveringsarbete med golvinstallation, synliga rörändar och isolering, byggljus och verktyg, ofärdig vägg, konstruktion i inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Rickard.lj och 1 till
  • Laddar…
Kort uppdatering.

Idag inhandlades reglar. 45x70 mm fick det bli.

Testade principen med biltemas balkskor och en regel. De gjutna små pelarna tycks ha hamnat i våg. Verkar funka fint …

Nu ska tre av fyra väggar målas och plattan rengöras noggrant innan uppbyggnationen av golvet kan börja.
 
  • Bygghandel interiör med trämaterial, prisskyltar och höglagrat timmer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete, golv borttaget, betongplattor, svart plastdel, dammigt, inomhus, väggar synliga, byggarbetsplats, tomrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete, betonggolv med rundade utstick, träreglar, konstruktionsljus, radiator, oputsade väggar, grovjobb.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gul vattenpasset kontrollerar träbjälkens horisontella riktning ovanpå grå betongrund med svart kil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Henningelvis och 6 till
  • Laddar…
Uppdatering
 
  • Ett tomt rum med träribbstom och isolerande skivor för golvläggning, en glittrande ljuskrona och vitmålade väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Rickard.lj och 3 till
  • Laddar…
Hej alla igen!

Det börjar dra ihop sig för isolering. Jag är inne på att lägga stenull MEN, Nivell och andra använder stenull/glasull med en aluminiumfilm på ena sidan som ska läggas nedåt mot betongen. Verkar inte vara något vanliga byggvaruhus har på hyllan.

Tror ni att jag kommer att ångra mig om jag lägger ”vanlig” stenull?
 
Isoleringen är igång. Jag underskattade tidsgången att sätta hålband undertill för att bära upp stenullen. Lite folietejp hjälper också till som extra stöd.

Jag har även passat på att dra flexrör undertill för framtida kabeldragning för ljud och media. Återkommer med bild när isoleringen ligger på plats. Därefter tänkte jag inhandla spånskivor.
 
  • Ett ofärdigt rum med öppna träbjälkar, betonggolv och hängande lampa. Renovering pågår, perspektiv från ovan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Rickard.lj
  • Laddar…
J_P_K J_P_K skrev:
Hej alla igen!

Det börjar dra ihop sig för isolering. Jag är inne på att lägga stenull MEN, Nivell och andra använder stenull/glasull med en aluminiumfilm på ena sidan som ska läggas nedåt mot betongen. Verkar inte vara något vanliga byggvaruhus har på hyllan.

Tror ni att jag kommer att ångra mig om jag lägger ”vanlig” stenull?
Sent svar men... Nivells stenull är extra hård på ena sidan för att inte hänga ned när den hänger på "bärarna" som placeras ut på reglarna. Tror nog att själva stenullen är precis som alla andra, det viktiga är att den inte hänger på plattan (speciella om du har forcerad ventilation som ska gå längs med plattan).
 
H henche skrev:
Sent svar men... Nivells stenull är extra hård på ena sidan för att inte hänga ned när den hänger på "bärarna" som placeras ut på reglarna. Tror nog att själva stenullen är precis som alla andra, det viktiga är att den inte hänger på plattan (speciella om du har forcerad ventilation som ska gå längs med plattan).
Tack för svaret. Jag hade inte släppt funderingen helt.

Okej det förklarar varför deras isoleringsbärare är så förhållandevis små, de skulle aldrig funka till vanlig stenull.

Ingen forcerad ventilation i mitt fall.
 
Isolering på plats. Golvspån på plats.

Golv inhandlat som jag tänkte börja lägga om några dagar.
 
  • Rum under renovering med verktyg och material utspridda på golvet, taklampa tänd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete pågår, osedda isolerplattor på golv, tomrum, verktyg och belysning synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Liten ljus öppning under möbel, suddig förgrund, mörkt inuti, skymt av objekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhustrappa, mörkt, kristallkrona, blommiga fönster, slät vägg, tom, renoveringsobjekt, källare eller vind, potential, osmyckade steg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett tomt rum under renovering med elverktyg, öppen spis, lampa och ojämnt golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
djanlov
  • Laddar…
En fråga i sammanhanget. Hur hade det funkat med spårade skivor och golvvärme i den där konstruktionen? Värmer man fortfarande upp betongen för mkt med risker som är vidhäftade? Många hävdar ju att man också får energiförluster med golvvärme och dålig isolation nedåt. Men stämmer det verkligen? Förlusterna borde ju finnas där även om man värmer med radiatorer? Eller?
 
O Olf Oggler skrev:
En fråga i sammanhanget. Hur hade det funkat med spårade skivor och golvvärme i den där konstruktionen? Värmer man fortfarande upp betongen för mkt med risker som är vidhäftade? Många hävdar ju att man också får energiförluster med golvvärme och dålig isolation nedåt. Men stämmer det verkligen? Förlusterna borde ju finnas där även om man värmer med radiatorer? Eller?
Inget jag kan svara på men jag förstår vad du menar. När det inte ligger dikt an mot plattan så bör det i alla fall göra något men kanske på marginalen. Någon som vet och läser får gärna svara.
 
Med golv värme så finns alltid risken att värmen går neråt i denna typ av konstruktion, men va gör de när fötterna är varma å goa , vill man minimera att man värmer plattan så finns andra lösningar med annnan typ av isolering på plattan med denna typ av uppregling
 
Här kommer bilder på nuläget. Golvet är på plats. Återstår golvsocklar och akustikpaneler. Laddar också upp bild som visar hur vi tänkt med placering av TV i rummet. Detta för att förstå kabelgenomföringarna i golvet.
 
  • Tomt rum med lutande tak, trägolv, hängande lampa, väggventiler, tegel innervägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomt rum med trägolv, vit takpanel, öppen spis, en hängande lampa och svarta väggsektioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett mörkt korridorhörn med trägolv, en dörr och en väggventil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trägolv och liggande träribbor möter, svart ventilstick i golvet, modern inredning, skugga, närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhuskorridor med trägolv, brun dörr, och väggventil vid en mörk vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dator med öppen SketchUp modellering av ett rum med figur, disk och väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
postkontrollen och 4 till
  • Laddar…
Snyggt 👍
 
  • Gilla
J_P_K
  • Laddar…
J_P_K J_P_K skrev:
Här kommer bilder på nuläget. Golvet är på plats. Återstår golvsocklar och akustikpaneler. Laddar också upp bild som visar hur vi tänkt med placering av TV i rummet. Detta för att förstå kabelgenomföringarna i golvet.
Snyggt , blev bra tillslut 😀
 
  • Gilla
J_P_K
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.