Tack tack

Superfint! Jag är iofs partisk men jag tycker att 50-talshusen är otroligt underskattade pärlor. Välbyggda enligt gamla skolan men samtidigt anpassade till ett modernt liv. Jag tror och hoppas att storhetsvansinnet snart avtar på den svenska bostadsmarknaden till förmån för praktiska hus av hög kvalitet, dels för miljöns skull och dels för att det vore en förbannad synd om alla våra fina kulturmiljöer med mindre egnahemshus rivs till förmån för nyfunkislådor och oinspirerade 1.5-planare. 50-talshusen ligger ofta i områden med bra läge och fina tomter och när barnen lämnat boet är de ofta ideala dels storleksmässigt och dels lägesmässigt för äldre par. I vårt område som är väldigt populärt och där en stor del av bebyggelsen är just 50-talshus har många brutit mot flera av det här forumets heliga kor just för att, som ni, kunna bo i ett område där man trivs, med bra kommunikationer, etablerade skolor, friluftsområde inpå tomten och andra faciliteter som ofta saknas i nya områden. Det är regel snarare än undantag att man gjort beboeliga källare med samma höga ytskikt som markplanet och jag tror inte tonåringarna här i området lider pina utav att bo i källaren - tvärtom! Tror och hoppas ni kommer stormtrivas - tack för att ni delade med er!

Edit: efter att ha granskat era bilder en gång till undrar jag faktiskt om inte våra hus är utav samma model i grunden. Kök och vardagsrum talar för det, samt fasaden där jag antar att vardagsrummet är fönstret till höger om entredörren, sedan följer källartrappa direkt till vänster om entredörren, badrum, och litet sovrum längst till vänster? Blev än mer entusiastisk över er renovering nu! :D

Redigerat:
Jo anthill, planlösningen verkar vara lika, dock har tidigare ägare gjort det stora föräldrasovrummet mindre för att komma ut i utvyggnaden som vi har. Håller med dig om områden byggda på 50-talet. Jättefina! Vårt område byggdes 1956-58, blandat med mindre enplansvillor m källare, mittemot våra hus står fantastiska kedjehus i England-stil. Övriga gator har 1,5-planshus med källare (vi hade ett sånt i 16 år). Längst upp i området finns "fågelholkar", en hustyp i avskalad funkisstil i två el tre plan. Närmaste granne är Riksskidstadion Lugnet. Kan inte bo bättre (tycker vi).

ENTRÉ O HALL
Här är bilder från före, under renovering och när det blev klart med entré o hall.
Tyvärr har huset just mkt hall då utbyggnaden gjorde att det blev en extra hall för att komma ut i nya delen. Denna del "blev kvar" i somras när vi röjde runt i huset och renoverade överallt för dels kändes inte ytorna roliga och dessutom svåra att få till ngt bra. Ytskikten är vi nöjda med men en av garderoberna ska ned i källaren när plats finns där. Förvaring förvaring...

Entré när vi köpte huset
DSC_0520.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu har vi det så här:

efter5.JPG
Skapa konto

Hallen före
DSC_0529.JPG
Skapa konto

DSC_0530.JPG
Skapa konto

Det här är gången ut mot utbyggnaden...svår att få till bra

Renovering

hall1.JPG
Skapa konto

Vi rev ut plastmattan

hall2.JPG
Skapa konto

Spikade fast masoniten var tioende kvadratcentimeter (på order av mattläggaren)

hall3.JPG
Skapa konto

När vi rev köket visade det sig att hela väggen följde med...så det blev ny vägg i köket och då även i hallen.

Jag bara måste visa den härliga tapeten jag skrapade fram under tre övriga lager. Tyvärr mycket skadad men det sitter som berg på masoniten under, så det kändes lite ledsamt att bredspackla den men så blev det.
före2.JPG
Skapa konto

Halltapet.JPG
Skapa konto

Nu
Vi valde lenoleummatta på hela ytan. Det var lite krångligt med alla vinklar o vrår tyckte mattläggaren men om jag inte tittar så noga så är jag nöjd. Färgvalet suveränt, syns inte damm, hundhår m m.
Väggen fick en ljust grå tapet som heter Mineral, så den har lite struktur i, som sand.
efter4.JPG
Skapa konto

efter6.JPG
Skapa konto

Skjutdörrarna fanns där redan och de har ansträngt sig för att matcha gabondörrarna ovanför...tänk om de låtit originalgarderoberna stå kvar...
efter2.JPG
Skapa konto

IKEAs halvdjupa garderober får stå här tillsvidare men den till höger i bild ska bort senare.

efter8.JPG
Skapa konto

Vad gör man när det finns gamla elementrör i vägen för att få garderoben mot väggen? Jo man bygger en liten strykförvaring.

Med hallen tapetserad och möblerad så blev övervåningen på 108 kvm färdig lagom till första advent. Nu är vi i källaren och röjer.

By the way - någon som kan tipsa hur jag byter namn på tråden? Det är ju inte 2013 längre o huset är inte klart...

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Halva fasaden är nu utbytt. Det var en gång ett rött hus med blå fönster... Nu är baksidan klar (två ventilationsgaller fattas). Men det är inte kul att skrapa och måla fönster. Nu återstår planering av trädäck/plattor så det hela blir en helhet.
Förebild och nubild.
image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

• Gilla
Solute1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.