Det finns roterande borstar som består av mässing.
 
Precis, en sats att sätta till skruvdragaren. Har inte kört med mässingsborstarna, men dom kanske är ännu bättre!
 
Mässing repar inte på samma vis som stål kan göra men å andra sidan : var lätt på handen annars slits borsten ut fort....
 
MmeMim MmeMim skrev:
Stort tack! Riktigt hjälpsamt. Kanske tog vi i för mycket med borsten eller hade fel borste för vi tyckte det repade. Men du menar en laga sats med borstar som inte är handhållna utan monteras på ngn maskin?

Riktigt snyggt oxå!! Ser ut att bli superfint!!
se nu börjar det närma sig installation!
 
  • Klassisk vedspis redo för installation bredvid en tegelvägg, med en hundskål framför och ett vinställ intill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gjutjärnsspis med texten 'KALLINGE Nº10' inför installation mot en tegelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Endeavour och 6 till
  • Laddar…
Fint blir det!
Angående leran som ska täcka ugnen: har du lera i trädgården eller på åkern eller i grannens dike går det med all sannolikhet att använda den.
Den bör inte vara för fet, dvs likt krukmakarlera innehålla enbart lerpartiklar, utan ska även innehålla sand. Kanske att stort innehåll av kalk kan ställa till det också. Men övervägande delen av Nordens alla leror går att använda, ev efter tillsats av sand eller ännu hellre tegelkross (=chamotte). Järnspån är säkert bra att blanda i men alls inte nödvändigt. Gammal spik eller hönsnät går säkert också.

Nu såg du ut att ha brännjärn men om det saknas går även dessa att ersätta med lera. Resultatet blir en bättre eldstad med bättre förbränning, mindre rök och aska. Jag klippte till nät av expandermetall, tryckte den på plats och strök på lera.

Lera är också utmärkt att täta genomföringar till murstocken med, eller täta eventuella sprickor i godset på spisen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Ht33781 och 1 till
  • Laddar…
Stenolofanders Stenolofanders skrev:
Fint blir det!
Angående leran som ska täcka ugnen: har du lera i trädgården eller på åkern eller i grannens dike går det med all sannolikhet att använda den.
Den bör inte vara för fet, dvs likt krukmakarlera innehålla enbart lerpartiklar, utan ska även innehålla sand. Kanske att stort innehåll av kalk kan ställa till det också. Men övervägande delen av Nordens alla leror går att använda, ev efter tillsats av sand eller ännu hellre tegelkross (=chamotte). Järnspån är säkert bra att blanda i men alls inte nödvändigt. Gammal spik eller hönsnät går säkert också.

Nu såg du ut att ha brännjärn men om det saknas går även dessa att ersätta med lera. Resultatet blir en bättre eldstad med bättre förbränning, mindre rök och aska. Jag klippte till nät av expandermetall, tryckte den på plats och strök på lera.

Lera är också utmärkt att täta genomföringar till murstocken med, eller täta eventuella sprickor i godset på spisen.
Aha! Man lär sig något nytt varje gång :) jag har införskaffat ugnslera med järnflis som jag tänkte använda. Vet inte hur mycket vi faktiskt kommer använda ugnen, men tänker att det är likabra att göra det ordentligt från början.
 
  • Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
Tack för intressant tråd och bilder. Ska själv ge mig på en renovering av en gammal vedspis. Tänkt först blästring, men efter att ha läst tråden blir det att plocka fram stålborste.
 
  • Gilla
Ht33781
  • Laddar…
Vi är redo för insättning, nästan. Det satt så hört rosten att vi tycker att det skadade mer med borstning (hand eller roterande) att det faktiskt blev bättre med blästring. Så gör många som renoverar å säljer spisar så då duger det till oss oxå sa vi. Alla mindre delar gjorde vi själva men uppe och nere samt bak, vä och hö lämnade vi dessutom in på lätt blästring då de inte fick plats i vårt eget skåp.
 
  • Gilla
Ht33781
  • Laddar…
Sakta men säkert framåt! För den som är intresserad har jag nu kommit såhär långt. Proveldad med mycket gott resultat!
Gjutjärnskamin installerad i ett hörn mot en tegelvägg med vedfack undertill och köksredskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klassisk gjutjärnsspis märkt "KALLINGE Nº 10" med öppen lucka visar brinnande ved, en tekanna står ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
SofiaFR och 4 till
  • Laddar…
Supermysigt!!! Vad jag längtar efter att få provelda!!! :) Vi är typ klara nu. Väntar bara in det officiella beslutet från kommunen... det estetiska finliret är oxå kvar med varmhållningsluckan och sista målningarna/putsen... Supernöjd med muraren som hjälp oss få till ett så tunt fundament. Skruvat av brandskivor och putsade men jag ville ha samma finish på fundamentet som på murstocken så jag har putsat om den (svettigt) sen bilden togs och börjat måla fundamentet.
Gammal vedspis som väntar på restauration, synligt fundament och öppen lucka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en svart gjutjärnsvedugn med dekorativa detaljer, monterad på ett vitt putsat fundament.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sjukt avis på ditt vändplan som fälls ut när du öppnar ugnen. Vårt saknas... :,(
 
Redigerat:
Nu har vi också lyckats slipa och sätta ihop vår vedspis efter att la läst era tips. Nu väntar vi bara på att murbruket ska torka
Nedmonterade delar av en vedspis ordnade på en presenning för torkning och montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad vedspis från Norrahammars Bruk i svart gjutjärn, inmurad med fräsch rött murbruk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyrenoverad vedspis i gammalt kök med väntande murbruk och trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
SofiaFR och 4 till
  • Laddar…
Sådär! Godkänd av sotaren och färdigfixad i sin helhet. Äntligen!

Renoverad och vitkalkad vedspis intill en stenvägg i ett kök, med trähylla och låda märkt 'BRODTORP'.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bjynisbackan och 3 till
  • Laddar…
Tjusigt, bara att börja brygga söndagskaffet på vedspisen!
 
Spektaglet Spektaglet skrev:
Tjusigt, bara att börja brygga söndagskaffet på vedspisen!
haha, jajamen! Inväntar höstrusket med glädje.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Spektaglet Spektaglet skrev:
Tjusigt, bara att börja brygga söndagskaffet på vedspisen!
Vedspis är perfekt att woka på. Bort med stekplattan och ner med woken i hålet.
 
  • Gilla
Ht33781 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.