20 606 läst · 32 svar
21k läst
32 svar
Renovering av vedspis
Det finns roterande borstar som består av mässing.
Mässing repar inte på samma vis som stål kan göra men å andra sidan : var lätt på handen annars slits borsten ut fort....
se nu börjar det närma sig installation!MmeMim skrev:
Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
Fint blir det!
Angående leran som ska täcka ugnen: har du lera i trädgården eller på åkern eller i grannens dike går det med all sannolikhet att använda den.
Den bör inte vara för fet, dvs likt krukmakarlera innehålla enbart lerpartiklar, utan ska även innehålla sand. Kanske att stort innehåll av kalk kan ställa till det också. Men övervägande delen av Nordens alla leror går att använda, ev efter tillsats av sand eller ännu hellre tegelkross (=chamotte). Järnspån är säkert bra att blanda i men alls inte nödvändigt. Gammal spik eller hönsnät går säkert också.
Nu såg du ut att ha brännjärn men om det saknas går även dessa att ersätta med lera. Resultatet blir en bättre eldstad med bättre förbränning, mindre rök och aska. Jag klippte till nät av expandermetall, tryckte den på plats och strök på lera.
Lera är också utmärkt att täta genomföringar till murstocken med, eller täta eventuella sprickor i godset på spisen.
Angående leran som ska täcka ugnen: har du lera i trädgården eller på åkern eller i grannens dike går det med all sannolikhet att använda den.
Den bör inte vara för fet, dvs likt krukmakarlera innehålla enbart lerpartiklar, utan ska även innehålla sand. Kanske att stort innehåll av kalk kan ställa till det också. Men övervägande delen av Nordens alla leror går att använda, ev efter tillsats av sand eller ännu hellre tegelkross (=chamotte). Järnspån är säkert bra att blanda i men alls inte nödvändigt. Gammal spik eller hönsnät går säkert också.
Nu såg du ut att ha brännjärn men om det saknas går även dessa att ersätta med lera. Resultatet blir en bättre eldstad med bättre förbränning, mindre rök och aska. Jag klippte till nät av expandermetall, tryckte den på plats och strök på lera.
Lera är också utmärkt att täta genomföringar till murstocken med, eller täta eventuella sprickor i godset på spisen.
Redigerat:
Aha! Man lär sig något nytt varje gång jag har införskaffat ugnslera med järnflis som jag tänkte använda. Vet inte hur mycket vi faktiskt kommer använda ugnen, men tänker att det är likabra att göra det ordentligt från början.Stenolofanders skrev:Fint blir det!
Tack för intressant tråd och bilder. Ska själv ge mig på en renovering av en gammal vedspis. Tänkt först blästring, men efter att ha läst tråden blir det att plocka fram stålborste.
Vi är redo för insättning, nästan. Det satt så hört rosten att vi tycker att det skadade mer med borstning (hand eller roterande) att det faktiskt blev bättre med blästring. Så gör många som renoverar å säljer spisar så då duger det till oss oxå sa vi. Alla mindre delar gjorde vi själva men uppe och nere samt bak, vä och hö lämnade vi dessutom in på lätt blästring då de inte fick plats i vårt eget skåp.
Supermysigt!!! Vad jag längtar efter att få provelda!!! Vi är typ klara nu. Väntar bara in det officiella beslutet från kommunen... det estetiska finliret är oxå kvar med varmhållningsluckan och sista målningarna/putsen... Supernöjd med muraren som hjälp oss få till ett så tunt fundament. Skruvat av brandskivor och putsade men jag ville ha samma finish på fundamentet som på murstocken så jag har putsat om den (svettigt) sen bilden togs och börjat måla fundamentet.
Sjukt avis på ditt vändplan som fälls ut när du öppnar ugnen. Vårt saknas... :,(
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Sjukt avis på ditt vändplan som fälls ut när du öppnar ugnen. Vårt saknas... :,(
Redigerat:
Nu har vi också lyckats slipa och sätta ihop vår vedspis efter att la läst era tips. Nu väntar vi bara på att murbruket ska torka
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tjusigt, bara att börja brygga söndagskaffet på vedspisen!