Joakim Elfving Joakim Elfving skrev:
Jo har en sambo som vill göra samma sak. Men mattan avskräcker mig. Vill inte börja och måste avsluta det med svårdommar och instabilt psyke. Hehe
Jag tog bort vår genom att skära remsor med en mattkniv. Drog bort dom. Det jobbiga var lim och rester som var kvar under.
Vi limmade i en ny matta o jag insåg snabbt att det viktiga var att få bort allt lim i fram o bakkant. Så mattan inte stack upp. Om den var några mm högre på mitten gjorde inget o är inget man märker. Vi la i svart filtmatta (tror jag det heter)
 
  • Trappa med vita sidor, svarta mattor, inomhus, leder neråt, hemmiljö, trägolv synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
SusoDus och 7 till
  • Laddar…
K Kirev skrev:
Jag tog bort vår genom att skära remsor med en mattkniv. Drog bort dom. Det jobbiga var lim och rester som var kvar under.
Vi limmade i en ny matta o jag insåg snabbt att det viktiga var att få bort allt lim i fram o bakkant. Så mattan inte stack upp. Om den var några mm högre på mitten gjorde inget o är inget man märker. Vi la i svart filtmatta (tror jag det heter)
Snyggt!
 
I
K Kirev skrev:
Jag tog bort vår genom att skära remsor med en mattkniv. Drog bort dom. Det jobbiga var lim och rester som var kvar under.
Vi limmade i en ny matta o jag insåg snabbt att det viktiga var att få bort allt lim i fram o bakkant. Så mattan inte stack upp. Om den var några mm högre på mitten gjorde inget o är inget man märker. Vi la i svart filtmatta (tror jag det heter)
Vi tittade också på det där men insåg snabbt att det inte skulle funka med våra Katter(hårar sjukt mycket).
 
  • Gilla
Joakim Elfving
  • Laddar…
Vi sprayade varmt vatten med linoljesåpa och lite penseltvätt i på mattan, blötte ner ordentligt, la lite plast över och lät det verka över 4 timmar. Då släppte den lätt (sönderklöst nålfiltsmatta), mycket lim gick att skrapa bort med färgskrapa när det var mjukt. Vi använde polygrip för att få grepp om mattan och är den envis någonstans kan man hjälpa till med en spackelspade under. Det sista limmet tog vi när det var torrt med en metabo lackfräs :)
 
  • Gilla
Lantlolla och 2 till
  • Laddar…
Snyggt jobbat.
Det är skönt att gå i trappen och känna en viss tillfredsställelse

Jag gjorde en liknande lösning men använde limträskivor i ek från bygghandeln.
Fräste även not, men limmade undertill. Detta då jag inbillar mig att det blir starkare och så att man kan kan kliva på kanten.

Behandlade med olja med halkskydd.
Fick ut 6 raka trappsteg i en skiva 600*2400*16 för ca 1100kr.

Totalt med felsågningar gick det åt tre skivor för de totalt 11 trappstegen. Limmat med pl800.

Trappa i ett hem med vita sidoväggar och trästeg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bordsur utan urtavla, stora visare fästa på träskiva, verktyg, kreativ projektarbetsplats, inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
SusoDus och 8 till
  • Laddar…
H
Har märkt att en renoverad trapp som är "stängd" så att det inte går att se rakt igenom som TS trapp.

Då kan stegen bli grunda så knappt foten får plats om man sätter en för tjock skiva i bakkant. Var bara en lite uppmaning till er som är på g att renovera eran trapp.
 
Redigerat:
Jag gjorde en liknande renovering för ca tio år sedan. Tidskrävande men kul projekt.
Mallar av papp funkade bra.
Allt håller fortfarande, men...
Om jag gjorde det igen skulle jag lägga ett extra lager lack på de färdiglackade foder jag använde som trappnos eftersom dörrfoderlack inte håller lika bra som golvlack.
 
  • Trätrappa med vitt räcke ledande nedåt mot marmorgolv i en inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
SusoDus och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.