C claesborjesson skrev:
Vi har blåst ut gästrummet i källaren, det var "bara" 187 cm i takhöjd och vår son är 190 cm. Vi upplevde källargolvet som kallt, rummet som "trångt mörkt". Rummet är 3,7 x 3,1 meter.

Så hör såg det ut från början (gästsängen redan urplockad) 18 december.
[bild]
[bild]

Började med att ta bort väggar och golv
[bild]
Betonggolvet var blött av kondens, det var 50 mm gullfiber och ingen ångspärr, dock bara mycket lite mögel, men både min fru och jag fick kraftiga hostattacker samt vissa astmakänningar.
Betonggolvet var mellan 20 och 50 mm tjockt men väldigt lätt att slå sönder med en slägga.
[bild]
I mellanrummet mellan balkarna i taket var det torvmull och byggskräp. Hemskt att ta ut för hand. Tog bara ur 1 halvt fack själv för hand, försedd med friskluftmask.
[bild]
[bild]

Kom en firma med sugbil och sög ut dels mellanrummett mellan balkarna och dels sög ur 40 cm sand från golvet. Allt jobb klart på 2 timmar kostade c:a 9000:-
[bild]
[bild]

Dags att slipa innerväggen väggen rak, knacka bort instickande sten. Fruktansvärt dammande som kröp upp genom alla springor i golvet till övriga huset och framför allt köket som ligger alldeles ovanför.
[bild]

Kratta till och handstampa underlaget, lägg dit isodrän (för att kunna få uttorkning nedåt vilket man inte får med EPS/EXP-plast).
[bild]

Dit med en skiljeduk (markduk, EJ folie, så att vattenånga kan vandra nedåt). Dit med golvvärmeslang och armeringsnät (ej med på bild)
[bild]

Dags att gjuta, använde SKB-betong (självkompakterande) som pumpades in. Pumpen var svindyr, kostade mer än betong och betongbil, men var fruktansvärt bekvämt. 1.3 m3 betong tok c:a 5 minuter och inte ett stänk och mycket enkelt.
[bild]
[bild]

Slodning
[bild]
Efter 3 timmar kunde man försiktigt gå på det golvet, på med plastfolie och vatten. Fick nu stå i 3 dagar med vatten då och då. Golvet blev cirka 35-40 grader varmt av sin egen värmeutveckling.
[bild]
Inhyrd målare gör spacklingen och målningen (har själv svårt med knäna att kunna spackla och slipa i golvnivå).
[bild]
Satte ångfolie på delar av väggen eftersom det är ett kallt förråd på utsidan väggen, vatten har tidigare kondenserat där varför väggfärgen släppt på vissa delar. Detta slipper vi nu. Likaså blir det extraisolering i form av isodrän och fasadskiva på den del av ytterväggen som är ovan "mark".
[bild]

Väggarna färdigmålade, skall nu börja jobba med taket därför plast på väggarna.
[bild]

Det är så långt vi har kommit idag 28 februari.

Takhöjden är nu 218 cm, golvet varm och skönt.
Kostnad hitills c:a 50 000:-

Ventilationen blir ett sug och blås-system (enkel FTX) från Mitsubishi som heter VL-50.

Har beställt golvet, Tarkett vinyl Versailles.
Har beställt fototapet som skall upp på 2 väggar (målar först för att lätt kunna ta bort fototapeten när vi tröttnat på den.
Sedan blir det Ikea köksskåp

Återkommer med fler bilder längre fram
Är det inte en risk ta bort gamla betong golvet.
Att väggerna må vända inåt.
Eller står väggarna på sulan, och isåfall ska man inte ora sig?
Ellrr bedömer man om golvet inte har någon armering så är det en tecken på att inte oroa sig?

Elbk Elbk skrev:
Är det inte en risk ta bort gamla betong golvet.
Att väggerna må vända inåt.
Eller står väggarna på sulan, och isåfall ska man inte ora sig?
Ellrr bedömer man om golvet inte har någon armering så är det en tecken på att inte oroa sig?
Gamla golv är inte bärande, det är oftast bara några centimeter tjocka i svag cement.
Under väggen är det en sula som i mitt fall var byggd på följande sätt.
Mitt hus står på ren sand och byggd 1936. Min grannars hus är på ungefär samma sätt.

Man har grävt en plan grop lite större än huset.
Där de bärande väggarna skall stå har man grävt en grav c:a 50-70 cm djup.
Graven har man staplat/slängt ner stenar av oilka slag.
Man har gjutit en kant lite bredare än den kommande väggen, och sedan murat en källarvägg som är den bärande delen.
Sandgolvet har man hällt/gjutit ett tunnt lager cement, i pannrummet 1-2 cm i förrådet 5-10 cm (där hade man icke bärande men murade innerväggar.

Uppgrävt golv med synlig sandbotten, gamla rör och en kompaktor, i ett hus byggt 1936.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Elbk
  • Laddar…
Yes okej då är jag med. Det innebär i min situation är samma.

Uppreglad golv på några centimeter grov betong på ojämn yta.

Mina väggar står på grundsula det vet jag när vi dränared så såg man sulan. Och det är det guset egentligen står på. Då bör man inte vara rädd att bila grov btg och ta bort lite sand så man får i isodränet cellplast och betongen. En fråga gällande nya betong golvet. Är det något krav på hur tjockt golvet bör vara. Kan man ha 40-50mm. Tjocklek på betongen.

Elbk Elbk skrev:
Yes okej då är jag med. Det innebär i min situation är samma.

Uppreglad golv på några centimeter grov betong på ojämn yta.

Är det något krav på hur tjockt golvet bör vara. Kan man ha 40-50mm. Tjocklek på betongen.
Mina golv är 10-13 cm tjocka, jag har köpt betong som kommit med bil så det är själva bilen (och pumpen i ett fall) som kostat, själva betongen är nästan gratis.

Jag har gjutit 6 golv under årens gång, första utan armering fick massvis av sprickor - som dök upp efter flera veckor.
Sedan dess har jag använt c:a 6 mm armeringsnät c:a 1x2 meter, dessa är lätta att hantera, men det blir 4 lager där de möts.

Golv 2 i ett 10m2 badrum la jag elektrisk golvvärme som jag najade fast direkt i armeringsjärnen (OBS värmekabeln skall vara för ingjutning i betong, ej för förläggning i fix-stenar i betongen .....).
De senaste 2 golven är vattenburen värme, detta blir mycket billigare i drift, men bökigare i installation.

Tunnare betongskikt än 10 cm tycker jag inte att man skall ha.

De sista 2 gångerna har jag använt själkompakterande betong, OH vilket lyft !!!! Den flyter ut så fint, bara ta en sloda/skrapa och gunga betongen plan. Man MÅSTE dock se till att denna betong som är tunnflytande inte kryper ner under isodränen/frigoliten som då flyter upp. Detta löste jag genom att "limma" isodränskivorna ihop med varandra och mot väggarna med EPS-cement.

Lycka till.

• Gilla
Elbk
  • Laddar…
Lindanossalk Lindanossalk skrev:
Hallå! Har nyligen köpt mig ett hus som är byggt 1969, renoverat hela övervåningen men skulle väldigt gärna vilja fixa iordning i gillestugan. Någon som renoverat en liknande gillestuga och vill visa bilder? Eller bara ge lite tips på vad man ska tänka på? Har ingen aning om hur jag vill ha det... luktar lite fukt och träet är lite skadat i ett hörn så vill gärna ta bort det. Dräneringen ska fixas till i år!
Bifogar lite bilder på gillestugan.

Tack!
1 Riv ut all panel och golv.

2 Skruva dit gips på väggar och lägg ut nån slags grått eller svart trä/laminat klick golv.

3 Måla tak och väggar vitt.

4 Smäll upp svarta detaljer där du kan. Det kanske till och med går att måla elementen svarta.

5 Tryck in en vit soffa efter väggen med grå filt och kanske crazy gröna eller oranga kuddar. Komplettera med soffbord i tidsenlig vit mdf med svarta ljusstakar.

6 Vips har du dig ett tidigt 2000 tals rum. Grattis!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.