Hallå! Har nyligen köpt mig ett hus som är byggt 1969, renoverat hela övervåningen men skulle väldigt gärna vilja fixa iordning i gillestugan. Någon som renoverat en liknande gillestuga och vill visa bilder? Eller bara ge lite tips på vad man ska tänka på? Har ingen aning om hur jag vill ha det... luktar lite fukt och träet är lite skadat i ett hörn så vill gärna ta bort det. Dräneringen ska fixas till i år!
Bifogar lite bilder på gillestugan.
Tack!
Bifogar lite bilder på gillestugan.
Tack!
Hej
Tänk på att i källare är regeln att inget organiskt ska vara mot väggen då den ska andas. OM man ska regla upp mot den så ska det vara plåtreglar och det ska vara en springa mellan golv och vägg så det kan andas.
Jag skulle borra och kolla hur det ser ut innuti. Är det trä mot betong är det bäst att riva bort och bygga upp rätt
Tänk på att i källare är regeln att inget organiskt ska vara mot väggen då den ska andas. OM man ska regla upp mot den så ska det vara plåtreglar och det ska vara en springa mellan golv och vägg så det kan andas.
Jag skulle borra och kolla hur det ser ut innuti. Är det trä mot betong är det bäst att riva bort och bygga upp rätt
Något av det första jag gjorde i vårt hus var att renovera gillestugan. Det luktade mögel om heltäckningsmattan och spånet som låg under den. För att säkra för framtiden la jag in platonmatta både på golv och ytterväggar.
Uppvikslist på platonmattan på golvet.
Reglade ut väggarna med träreglar med syllpapp bakom. En del hade nog förespråkat plåtreglar. Ventilerade golvlister.
Före och efterbild:
Uppvikslist på platonmattan på golvet.
Reglade ut väggarna med träreglar med syllpapp bakom. En del hade nog förespråkat plåtreglar. Ventilerade golvlister.
Före och efterbild:
Ser ut som vår gillestuga fast din är några kvadratmeter större, vi har Myresjöhus från - 64. I vår gillestuga visade provhål och fuktmätning i regel på förhöjd fuktnivå. Såg inte jätteilla ut men när vi bröt upp golvet var man väldigt glad att skiten skulle bort om man säger som så Vi lade in ventilerat nivellgolv och valde att ha putsade väggar som vi målade med silikatfärg. Själva ventilationsröret för fläkten byggde vi in med hjälp av stålreglar, gips och isolering och en inspektionslucka i trä. Anledningen till att vi valde nivell och inte Platon matta var nivåskillnaden till övriga källaren då det var enda rummet med uppreglat golv. I gästrummet i källaren valde vi att lägga ett ventilerat golv från ventgolv, samma princip som platon.
Likadan gillestuga som vi har, vi byggde upp en vägg så det blev ett sovrum istället. Vi har inga problem med fukt.
Om det inte luktar eller syns mögel så behöver man ju inte riva.
Vår gillestuga är uppbyggd på i princip samma sätt, bortsett från att vi inte har trä i taket (blottat lättbetongbjälklag). När vi köpte huset sa vår besiktningsman (äldre herre som besiktigat 100-tals hus av samma modell): "OK gillestugan, klassiskt uppreglat trägolv på platta och panel på väggarna, dvs riskkonstruktion. Men här luktar det ju ingenting, så ni behöver inte göra något om ni inte vill."
Vi har nu bott i huset i drygt fem år, och det har aldrig luktat mögel. Hygrometrarna visar aldrig över 60% RH i källaren, inte ens på sensommaren. Och då har vi inte ens friskluftsventil i gillestugan, utan endast otätat mellan fönster och fönsterbågar. Någon gång, på vår/höst kan det lukta lite "källare" men det håller aldrig i sig längre än några dagar, så jag har dragit slutsatsen att det beror på speciella omständigheter i väderleken.
Till TS:
Jag tycker att du i första hand ska kolla varför hörnet är skadat. Om det visar sig att det beror på fukt bakom panelen måste du nog riva för att kontrollera att det inte bara är i hörnet. Om det verkar vara någon engångshändelse så kan du laga skadan och låta panelen sitta kvar (speciellt som huset ska dräneras om i år, då kommer det ju inte komma in någon fukt). Sen är det bara att måla väggar och tak i valfri kulör för att fräscha upp lite.
Det ska erkännas att jag funderat på att riva ned panelen i vår gillestuga för att kolla, trots att vi inte har några problem. Dock anser jag att det skapar problem istället. Dels är det en massa jobb, dels måste vi bestämma om vi ska ha kala väggar (kallt) eller sätta upp ny träpanel med isolering bakom (som det är idag). Det jag kommit fram till är att så länge inga konstigheter visar sig så får det vara.
Vår gillestuga är uppbyggd på i princip samma sätt, bortsett från att vi inte har trä i taket (blottat lättbetongbjälklag). När vi köpte huset sa vår besiktningsman (äldre herre som besiktigat 100-tals hus av samma modell): "OK gillestugan, klassiskt uppreglat trägolv på platta och panel på väggarna, dvs riskkonstruktion. Men här luktar det ju ingenting, så ni behöver inte göra något om ni inte vill."
Vi har nu bott i huset i drygt fem år, och det har aldrig luktat mögel. Hygrometrarna visar aldrig över 60% RH i källaren, inte ens på sensommaren. Och då har vi inte ens friskluftsventil i gillestugan, utan endast otätat mellan fönster och fönsterbågar. Någon gång, på vår/höst kan det lukta lite "källare" men det håller aldrig i sig längre än några dagar, så jag har dragit slutsatsen att det beror på speciella omständigheter i väderleken.
Till TS:
Jag tycker att du i första hand ska kolla varför hörnet är skadat. Om det visar sig att det beror på fukt bakom panelen måste du nog riva för att kontrollera att det inte bara är i hörnet. Om det verkar vara någon engångshändelse så kan du laga skadan och låta panelen sitta kvar (speciellt som huset ska dräneras om i år, då kommer det ju inte komma in någon fukt). Sen är det bara att måla väggar och tak i valfri kulör för att fräscha upp lite.
Det ska erkännas att jag funderat på att riva ned panelen i vår gillestuga för att kolla, trots att vi inte har några problem. Dock anser jag att det skapar problem istället. Dels är det en massa jobb, dels måste vi bestämma om vi ska ha kala väggar (kallt) eller sätta upp ny träpanel med isolering bakom (som det är idag). Det jag kommit fram till är att så länge inga konstigheter visar sig så får det vara.
Vår källare var likadan. Luktade bara aningen källare och fuktmätning var under gränsvärdet, men besiktingsmannen var mycket klar med att riskkonstruktionerna i vägg & golv förr eller senare måste bytas i sin helhet.
Sex år efter inflyttning i villan så rev jag ut all vägg- & golvbeklädnad av träreglar osv till betong/lecastommen blev naken i gillestuga + hobbyrum.
Det var precis som besiktningsmannen förutspått en 4 dm rand av mögel utmed väggarna ett stycke upp från plattan.
Behandlades med borsyra 'B*r*c*l'.
Satte sedan stålreglar + en våd 1200 mm stenull (oisolerat nedtill, så sommarkondens förebyggs) + dubbel gips på ytterväggarna.
Dränerade sedan om källaren och isolerade då utvändigt med *s*dr*nskivor som ersättning för slopad isolering på insidan.
Innerväggarna av enkelgips på gles träpanel skar jag bort 90 cm gips nedtill. Behandlade med borsyra. Återställde med liggande 90 cm gips + ett nytt lag gips så det blev dubbel gips.
Betongplattans yta var rå. Den jämnades av med tunt skikt flytspackel för att bli lättventilerad. Reglade upp golvet med Gr*n*b justerbara och suveränt dämpade stålreglar. Under reglarna 63 mm perforerade ventrör med varm torr tilluft via golvventiler och fläktstyrd frånluft.
Isolerskivor mellan golvreglarna.
Th*rm*t*ch vattenburen golvvärme i spårfräst golvspånskiva. Träfanergolv av valnöt som övergolv.
Efter renoveringen är dessa rum de med bästa klimat och komfort i villan. Har aldrig gått på skönare golv. Perfekt svikt. Skön värme med låg energiförbrukning, sett över tio års olika vintrar. Rumsluften perfekt.
Väl värt varenda byggtimme och investerad krona.
Rekommenderar Gr*n*bs lösning till alla som vill skapa hållbar källare.
Sex år efter inflyttning i villan så rev jag ut all vägg- & golvbeklädnad av träreglar osv till betong/lecastommen blev naken i gillestuga + hobbyrum.
Det var precis som besiktningsmannen förutspått en 4 dm rand av mögel utmed väggarna ett stycke upp från plattan.
Behandlades med borsyra 'B*r*c*l'.
Satte sedan stålreglar + en våd 1200 mm stenull (oisolerat nedtill, så sommarkondens förebyggs) + dubbel gips på ytterväggarna.
Dränerade sedan om källaren och isolerade då utvändigt med *s*dr*nskivor som ersättning för slopad isolering på insidan.
Innerväggarna av enkelgips på gles träpanel skar jag bort 90 cm gips nedtill. Behandlade med borsyra. Återställde med liggande 90 cm gips + ett nytt lag gips så det blev dubbel gips.
Betongplattans yta var rå. Den jämnades av med tunt skikt flytspackel för att bli lättventilerad. Reglade upp golvet med Gr*n*b justerbara och suveränt dämpade stålreglar. Under reglarna 63 mm perforerade ventrör med varm torr tilluft via golvventiler och fläktstyrd frånluft.
Isolerskivor mellan golvreglarna.
Th*rm*t*ch vattenburen golvvärme i spårfräst golvspånskiva. Träfanergolv av valnöt som övergolv.
Efter renoveringen är dessa rum de med bästa klimat och komfort i villan. Har aldrig gått på skönare golv. Perfekt svikt. Skön värme med låg energiförbrukning, sett över tio års olika vintrar. Rumsluften perfekt.
Väl värt varenda byggtimme och investerad krona.
Rekommenderar Gr*n*bs lösning till alla som vill skapa hållbar källare.
Redigerat:
Ditt inlägg följer "mall 1A" för att vara ett reklaminlägg av någon som är representant för ett företag. Jag säger inte att det är så, men vill ändå ställa frågan vad du har för relation till företaget du nämner i sista meningen?J JohnHel skrev:Vår källare var likadan. Luktade bara aningen källare och fuktmätning var under gränsvärdet, men besiktingsmannen var mycket klar med att riskkonstruktionerna i vägg & golv förr eller senare måste bytas i sin helhet.
Sex år efter inflyttning i villan så rev jag ut all vägg- & golvbeklädnad av träreglar osv till betong/lecastommen blev naken i gillestuga + hobbyrum.
Det var precis som besiktningsmannen förutspått en 4 dm rand av mögel utmed väggarna ett stycke upp från plattan.
Behandlades med Boracol.
Satte sedan stålreglar + en våd 1200 mm Rockwool (oisolerat nedtill, så sommarkondens förebyggs) + dubbel gips på ytterväggarna.
Dränerade sedan om källaren och isolerade då utvändigt med Isodränskivor som ersättning för slopad isolering på insidan.
Innerväggarna av enkelgips på gles träpanel skar jag bort 90 cm gips nedtill. Behandlade med Boracol. Återställde med liggande 90 cm gips + ett nytt lag gips så det blev dubbel gips.
Betongplattans yta var rå. Den jämnades av med tunt skikt flytspackel för att bli lättventilerad. Reglade upp golvet med Granab justerbara och suveränt dämpade stålreglar. Under reglarna 63 mm perforerade ventrör med varm torr tilluft via golvventiler och fläktstyrd frånluft.
Isolerskivor mellan Granab golvreglarna.
Thermotech vattenburen golvvärme i spårfräst golvspånskiva. Träfanergolv av valnöt som övergolv.
Efter renoveringen är dessa rum de med bästa klimat och komfort i villan. Har aldrig gått på skönare golv. Perfekt svikt. Skön värme med låg energiförbrukning, sett över tio års olika vintrar. Rumsluften perfekt.
Väl värt varenda byggtimme och investerad krona.
Rekommenderar Granabs lösning till alla som vill skapa hållbar källare.
Jag skulle definitivt riva ut golvet. Ev. Börja med ett par provhål för att inspektera ordentligt. Har sett en gammal rapport (småhusskadenämnden kanske? ) om att närmare 100% av källarna med isolering ovan betongen byggda mellan - 60-80 (typ) är fuktskadade med mögel som följd.
Det måste ju vara tekniskt omöjligt att det inte uppstår skador med en oisolerad platta under mark och trä/isolering direkt emot?
Vårt hus luktade inget. Spånskivan under parkettgolv såg bra ut. Provhålen i källaren gjorde att en del doft dök upp, men inte mycket. Men när vi började riva så såg det riktigt tråkigt ut.
Platon, gjuta upp eller nivell/granab. Vi körde nivellgolv, blev jättebra!
Det måste ju vara tekniskt omöjligt att det inte uppstår skador med en oisolerad platta under mark och trä/isolering direkt emot?
Vårt hus luktade inget. Spånskivan under parkettgolv såg bra ut. Provhålen i källaren gjorde att en del doft dök upp, men inte mycket. Men när vi började riva så såg det riktigt tråkigt ut.
Platon, gjuta upp eller nivell/granab. Vi körde nivellgolv, blev jättebra!