Då var vi på banan igen!
Projektet har stått still en tid tyvärr, men nu har jag fått hjälp att komma igång med kakel och klinker och jag hoppas att jag ska kunna köra på lite igen.

Golvet är på plats och igår gjorde jag en av väggarna. Jag har aldrig kaklat eller klinkat någonsin tidigare, så jag håller nere förväntningarna på slutresultatet, men tycker ändå det ser bra ut hittills. 60x60 plattor. Drog med en 10mm kam och bakströk plattorna (inga rillor, bara strök med fix). Väggar och tak är ju tyvärr inte rakt heller, gammalt hus... så det var en utmaning.
Gråa kakelplattor på vägg med distanser och nivelleringssystem under installation i badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Söderslätt och 5 till
  • Laddar…
P Pappaleif skrev:
Då var vi på banan igen!
Projektet har stått still en tid tyvärr, men nu har jag fått hjälp att komma igång med kakel och klinker och jag hoppas att jag ska kunna köra på lite igen.

Golvet är på plats och igår gjorde jag en av väggarna. Jag har aldrig kaklat eller klinkat någonsin tidigare, så jag håller nere förväntningarna på slutresultatet, men tycker ändå det ser bra ut hittills. 60x60 plattor. Drog med en 10mm kam och bakströk plattorna (inga rillor, bara strök med fix). Väggar och tak är ju tyvärr inte rakt heller, gammalt hus... så det var en utmaning.
[bild]
Hur gick det för dig med toan? Lägg gärna upp bilder :)

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Fredd32 Fredd32 skrev:
Hur gick det för dig med toan? Lägg gärna upp bilder :)
Jodå det gick bra! Men jag har ju glömt uppdatera med slutresultatet precis som du påpekar... Så här kommer lite bilder på hur det blev:

Kaklat badrum med stort klinkergolv, väggmonterade kabinetter för toalett och elinstallation synliga, förberett för handfat och spegel.
Skapa konto

Kaklade färdigt alla väggar och kommoden. Gick bra överlag. Lite pilligt med vissa bitar, liten toalett och stora plattor... I efterhand skulle man kanske valt en mindre platta med tanke på att det är första gången jag testar kakla något...

Kaklat badrum med monterad toalett och litet handfat; resultat av renoveringsprojekt.
Skapa konto

Toalett och handfat på plats.

Rund spegel med baksida visad, monterad på kakelvägg, med inskuren ljusslinga och elsladd synlig.
Skapa konto

Fick tillverka en egen hållare för spegeln som hade plats för el i mitten. Fräste ett spår för sladden och limmade en ljusslinga runt om. Sedan hängde jag spegeln på detta.

Modernt badrum med kaklade väggar, vägghängd toalett, litet handfat och rund spegel med belysning. Ekhylla ovan toaletten med dekorationer.
Skapa konto

Slutresultat! En ek-bit som överliggare på kommoden.

Badrum med kaklade väggar, liten kommod med handfat, toalett och spegel med integrerad ljusslinga.
Skapa konto

Om man jämför med min skiss innan projektet drog igång så blev resultatet väldigt likt.

Renoverat litet badrum med toalett, handfat, spegel och väggkonst. Handdukar hänger på väggen och en lampa lyser ovanför spegeln.
Skapa konto

Före

Små badrum med kaklade väggar, rund spegel med belysning, svart kommod med litet handfat, och toalett med trähylla ovanför.
Skapa konto

Efter

Barn med solglasögon sitter på en toalett i ett litet badrum. Brun kakelgolv, vita väggar, pappershållare, papperskorg och ett litet element syns.
Skapa konto
Barn i regnbågsfärgad klänning och solglasögon i nyrenoverat badrum med kaklade väggar och modern inredning.
Skapa konto

Och den slutliga bedömningen fick göras av dottern som testade funktionen både innan och efter. Pappa fick 10/10 :D

Det enda jag kan ge som tips är att jag hade nog valt ett lite större handfat i efterhand. Jag ville att det skulle kännas lite rymligare där inne, men handfatet är väääldigt litet och ett något större med kran i mitten hade nog inte gjort något egentligen. Men det funkar som det blev nu också.

Tack för ert engagemang och intresse i min tråd! Era tips och råd är ovärderliga, även om jag denna gången valde att inte följa vissa (bilade inte upp de gamla rören exempelvis, så håll tummarna att jag tog rätt beslut och att det håller några år framöver 😇😇)

• Gilla
castlesnake och 3 till
  • Laddar…
P Pappaleif skrev:
Om jag hade följt alla "råd" hade det inte blivit någon toalett 😉 Jag får ju väga in olika aspekter.
- Forumets åsikter, vilket ofta också spretar åt olika håll
- Mina egna efterforskningar och bedömningar
- Rekommendationer från bekanta och hantverkare i min närhet

Syftet med tråden är dels för att få råd och hjälp, men också för att skapa diskussion och få fram för och nackdelar med vissa beslut. Och även om inte jag personligen följer vissa "råd" så kommer ju många många andra läsa denna tråden och blir hjälpta av samma information till deras projekt. Och då kanske de "följer råden" som du hänvisar till angående rör-bytet 😉

Och så är syftet med tråden att bara generellt ge lite inspiration och något roligt att läsa, för andra och för mig själv i framtiden om man vill titta tillbaka på sin renoveringsprocess.

Hoppas det gav lite perspektiv.
Det är ju det som är roligt med forum. Från 10 medlemmar får man 15 olika svar :D

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
Bor i skogen Bor i skogen skrev:
Det är ju det som är roligt med forum. Från 10 medlemmar får man 15 olika svar :D
Är ju det som är det roliga och bra med forum. Alltså att man får många åsikter och råd. Allt är kanske inte rätt men vem bygger precis allt efter andras råd?

Alla råd behöver inte heller vara fel. Bara olika sätt att göra det.

Jag själv skulle t ex inte ha byggt in saker. Haft mer öppet pga praktiska skäl.
Har i mitt eget hus stött på just problem när förra ägaren gillat att bygga in saker.

Nu senast var när jag skulle byta badrumsfläkten. Blev inget roligt resultat. Trasig träpanel över en inbyggd badrumsfläkt där fläkten sticker ut.
Skapa konto

Är vad det är och får väl försöka göra den snyggare med nåt.

Hade förra ägaren tänkt lite till hade han inte sänkt taket till samma nivån som fläkten är.

Bara ett exempel på där man prompt måste bygga in saker 😡🧐 och för stunden säger wow vad fint det blev. Men när nån del behöver bytas är det inte längre så wow längre.

Fast vissa kanske totalrenoverar badrumnet då.

Redigerat:
  • Gilla
Bor i skogen
  • Laddar…
Ska själv renovera lill-toan snart och tänker inte bygga in någotning alls, typ el eller vatten. Funderar till och med på att sätta in en lucka till krypgrunden ifall avloppet åker isär!

• Älska
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
Bor i skogen Bor i skogen skrev:
Ska själv renovera lill-toan snart och tänker inte bygga in någotning alls, typ el eller vatten. Funderar till och med på att sätta in en lucka till krypgrunden ifall avloppet åker isär!
Mycket bra tänkt!

Nu vet jag att det kostar göra golv tätt och rätt. Men tänk även på golv som tål vatten och ha en golvbrunn. Så mycket enklare att rengöra toaletten med vattendusch!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.