Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Häftig grön färg
Ja den blev lite speciell när den kom upp på väggen. Vi tänkte oss att den inte skulle bli riktigt så stark :cool:
 
Efter tvättstugan var det bara att fortsätta med hall golvet :cool:
Renovering av hallgolv med nylagt klinker och nivåsystem, byggmaterial och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pågående installation av svarta klinkerplattor på hallgolv med röda distanskilar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad hall med nylagt mörkt klinkergolv och röd ytterdörr, oavslutade väggar och hängande arbetskläder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad hall med nytt mörkgrått klinkergolv och röd ytterdörr, en hund står framför dörren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag skulle installera rökgasfläkten så gruvade jag mig för att krypa in på vinden och krångla upp slangen för elen till den. Löste det nedifrån genom en liten titthålsoperation;)
Installation av el för rökgasfläkt i orenoverad hall med isolering och öppet tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Idahelen90
  • Laddar…
Hittade en bild när hallgolvet blivit fogat också.
Nyfogat hallgolv med klinkerplattor, en röd ytterdörr och en hund som tittar fram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan blev det till att få isolerat taket i burspråket så att värmen slapp försvinna den vägen :cool:
Isolering av tak i burspråk under arbete, med synliga träbjälkar och plast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isoleringsarbete i taket i ett burspråk med synliga träbjälkar och isoleringsmaterial, nära fönsterparti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isolerat tak i burspråk under renovering, synligt isoleringsmaterial och osatt gips.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad hall med nyligen fogat golv och oisolerat burspråkstak, stege i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bengt Larsson
  • Laddar…
Eklanda6 Eklanda6 skrev:
Vi fick frågan om att köpa huset av min föräldrar under sommaren 2019 och började ganska omgående med att renovera.
Vi hade redan gjort en liten tjuvstart under sommaren med att reparera läckande ränndalar. Då vi gjorde detta hade vi ännu inte bestämt oss för om vi skulle köpa huset.
[bild] [bild] [bild] [bild]
WD40 är väldigt användbart, men just till takbyte kommer jag inte på något:p
 
  • Gilla
rivan9
  • Laddar…
P Plutus skrev:
WD40 är väldigt användbart, men just till takbyte kommer jag inte på något:p
Jag hade inget bättre till hands för att försvara mig mot getingarna som uppenbarade sig:crysmile:
 
Ett stort steg kom sedan när vi kunde montera in bokhyllorna i våran kommande bokhyllevägg:D
Reglar uppsatta i en rad förbereder för installation av bokhyllor, med en stege i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blev mycket mätande och funderande då den gamla ytterväggen som delvis fanns där tidigare hade en bärande funktion. Där av fick det bli reglar emellan hyllorna.
Montering av vita bokhyllor på en vägg med reglar mellan, i ett rum under renovering med synlig ledningar och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person monterar vita bokhyllor på en vägg med reglar, omgiven av verktyg och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Åsa Lund och 2 till
  • Laddar…
Sedan fortsatte vi med takmontaget :D
Arbetare monterar isolering och ångspärr på ett tak under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av en byggarbetsplats under renovering med nymonterat tak, oisolerade väggar och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inomhusbyggarbetsplats med pågående takmontering, synliga takbjälkar och isoleringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nymonterat vitt tak i ett rum under renovering med synliga väggpaneler och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerat tak med infällda spotlights i ett renoveringsprojekt med en person i rummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Färdigmonterat tak med ljusa paneler i ett pågående byggprojekt inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Idahelen90 och 1 till
  • Laddar…
Äntligen blev det dags att få värmepumpen installerad, det började bli vinter :cool:
Nyinstallerad värmepump i ett rum med gröna väggar och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerad värmepump med kopparledningar och anslutningar mot en turkos vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerad värmepump med röranslutningar och expansionskärl på en grön vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Själva arbetet gick på en dag, medan rörmokaren var iväg och åt lunch så gjorde jag elarbetet som krävdes.

Jag passade på att skiva klart väggen mot badrummet under tiden rörmokaren kopplade in pumpen.
Installation av en värmepump med elskåp, rör och isolering i ett pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppet elskåp och rördelar installerade på en OSP-skiva med en dörröppning till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete med öppen elcentral och OSB-skivor på väggen vid en dörröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett pågående installationsarbete av värmepump med öppen elcentral och kablar, intill en röd dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Snart närmade sig nästa stora delmål, köksleveransen. Mycket som behövde vara klart innan dess :cool:
 
  • Gilla
Matteandersen och 5 till
  • Laddar…
Både plejd och knx?
 
S Simon13 skrev:
Både plejd och knx?
Hej, det var observant ;)

Det kommer enbart bli knx när det är färdigt. Har använt mig av ett par plejd puckar som jag flyttat med mig under renoveringens gång. Använt dem till ytterbelysningen och par taklampor för att det ska se bebott ut :)
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Hehe jobbar med knx till vardags och blev förvånad av att se båda i samma anläggning. Ska du köra någon visualisering?
 
Ja man blir ju lite yrkesskadad och det slår ju igenom på vad man tittar på först;)

Tanken var först att jag skulle ha en Zennio Z41 skärm och använda appen för den och klara mig med det.
Sedan kom jag över en homelynk, och det öppnade ju betydligt större möjligheter. Har bland annat tänkt integrera värmepumpen med hjälp av den genom modbus. :D
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Själv har jag daikin bergvärme och tänkte köra nån modbus-styrning men hittade en knx-gateway från Zennio som jag köpte. Kostade en slant extra men jävligt smidig.
För visualisering har jag en Jigsaw från comfort click. Funkar jävligt bra och är prisvärd.

Berätta gärna sen hur det går att styra värmepumpen och hur du gjorde för att få till det!
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Ja Zennio har ju smidiga prylar för sånt.
Får titta på Jigsaw, alltid kul att hitta nya produkter :D

Fick tag i en modbusmappning för en likvärdig Thermia pump som jag ska modifiera lite. Han som gjort den träffade jag på en kurs där det var tal på att han fått det att fungera. Så jag är förhoppningsfull till att få det att fungera för mig med :)
 
  • Gilla
Simon13
  • Laddar…
Som sagt berätta gärna hur det går :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.