132 848 läst · 201 svar
133k läst
201 svar
Renovering av ett badrum från 1986 steg för steg [guide]
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 105 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 105 inlägg
Vet inte vad du har förväntat dig, en professionell gör-så-här guide där man moment för moment beskriver och visar alla steg i en badrumsrenovering? Såna broschyrer finns annars att ladda hem men dom beskriver inte vilka svårigheter man kan stöta på och mera detaljerat hur man gör vissa saker när man inte är riktigt säker och i många steg i dessa broschyrer är det också underförstått att man ska lämna bort jobbet till hantverkare.X xzyllion skrev:
Ja, jag är en hemmapulare - och det är nog de flesta på detta forum - och jag försöker visa hur jag har gjort med nåt som jag kallar guide och hoppas att någon annan, i alla fall delvis kan ha hjälp av detta i sin renovering men om det inte uppskattas och folk blir upprörda över att jag gör detta så kan jag avsluta min story här och nu!
P.S. Det går heller inte att ändra en rubrik i efterhand.
Jag tycker det är bra, visst proffs hade säkert löst saker och ting på annat vis, men det är ju tydligt att har man bara lite innanför pannbenet och tålamod så klarar man det mesta här i livet.
Så uppskattat av mig att du orkar beskriva hur DU gör, fina bilder och bra dokumenterat.
Så uppskattat av mig att du orkar beskriva hur DU gör, fina bilder och bra dokumenterat.
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 935 inlägg
Följer!
Jag renoverar också ett badrum från 80’, så kul att se att vissa saker är desamma. De 67mm tjocka reglarna t ex... vi har däremot olika syn på vissa saker, men man gör som man vill! Jag hade dock passat på att fälla in alla rör i väggarna när jag ändå var igång. Men som sagt, ditt hus ditt val!
Jag renoverar också ett badrum från 80’, så kul att se att vissa saker är desamma. De 67mm tjocka reglarna t ex... vi har däremot olika syn på vissa saker, men man gör som man vill! Jag hade dock passat på att fälla in alla rör i väggarna när jag ändå var igång. Men som sagt, ditt hus ditt val!
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 105 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 105 inlägg
Tack, då fortsätter jag min resa och beskrivning.
Självklart hade proffsen löst det både annorlunda och snabbare men dom har både erfarenhet och bättre verktyg än oss så det tillhör liksom spelets regler. Till vår fördel hör att vi inte har samma tidspress och kan göra förändringar över tid, även med kort varsel ändra vissa tidigare spikade planer. Hantverkarna brukar inte uppskatta sånt när man väl har påbörjat ett jobb.
Andra fördelar är att man lär sig nåt och inte minst: sparar en del $$$. Jag har renoverat exakt 0 badrum tidigare så jag har i stort sett inget att gå på förutom det man kan läsa om och fråga sig till. Men jag vill ändå göra rätt utifrån dom regler som existerar.
De synliga rören har varit uppe till diskussion och det har grubblats en del runt dem och vi kom fram till att kopparrören till uppvärmningen - om dom är snyggt dragna - faktiskt kan se riktigt bra ut i ett nyrenoverat badrum. Att bygga in dem skulle även blivit rätt omständligt och inte minst kostsamt då jobbet måste lejas bort. Att jag måste lägga övriga (kromade) rör till toa, duschblandare och tvättställ synliga är annars helt självklart så hur jag än gör blir en hel del rör synliga.
Det som har hänt sen sist är att det har inhandlats ett nytt badkar, ett IFÖ i plåt som kommer att göra sig bra. Ikväll ska jag också få hjälp med att sätta upp skivan där tapprören kommer ut.
Men en miss gjorde jag. Trodde att jag kunde kapa upp för fönstret i förväg och sen sätta upp skivan på så sätt. Icke, den blev så instabil att den gick av när vi försökte få den på plats så jag fick ta till plan B: sätta upp skivan och sen borra hål utifrån i hörnen och sen köra med sticksågen inifrån för att få fram fönstret. Så här i efterhand skulle jag nog bara har gjort en skåra med sticksågen och sen fortsatt med en vanlig fogsvans för att undvika allt damm...men nu är det iaf gjort.
Självklart hade proffsen löst det både annorlunda och snabbare men dom har både erfarenhet och bättre verktyg än oss så det tillhör liksom spelets regler. Till vår fördel hör att vi inte har samma tidspress och kan göra förändringar över tid, även med kort varsel ändra vissa tidigare spikade planer. Hantverkarna brukar inte uppskatta sånt när man väl har påbörjat ett jobb.
Andra fördelar är att man lär sig nåt och inte minst: sparar en del $$$. Jag har renoverat exakt 0 badrum tidigare så jag har i stort sett inget att gå på förutom det man kan läsa om och fråga sig till. Men jag vill ändå göra rätt utifrån dom regler som existerar.
De synliga rören har varit uppe till diskussion och det har grubblats en del runt dem och vi kom fram till att kopparrören till uppvärmningen - om dom är snyggt dragna - faktiskt kan se riktigt bra ut i ett nyrenoverat badrum. Att bygga in dem skulle även blivit rätt omständligt och inte minst kostsamt då jobbet måste lejas bort. Att jag måste lägga övriga (kromade) rör till toa, duschblandare och tvättställ synliga är annars helt självklart så hur jag än gör blir en hel del rör synliga.
Det som har hänt sen sist är att det har inhandlats ett nytt badkar, ett IFÖ i plåt som kommer att göra sig bra. Ikväll ska jag också få hjälp med att sätta upp skivan där tapprören kommer ut.
Men en miss gjorde jag. Trodde att jag kunde kapa upp för fönstret i förväg och sen sätta upp skivan på så sätt. Icke, den blev så instabil att den gick av när vi försökte få den på plats så jag fick ta till plan B: sätta upp skivan och sen borra hål utifrån i hörnen och sen köra med sticksågen inifrån för att få fram fönstret. Så här i efterhand skulle jag nog bara har gjort en skåra med sticksågen och sen fortsatt med en vanlig fogsvans för att undvika allt damm...men nu är det iaf gjort.
Gjort exakt samma sak själv. Hade ditt inlägg funnits innan hade jag gått direkt på att sätta upp hel skiva och såga ut för fönstret.nizzehult skrev:Men en miss gjorde jag. Trodde att jag kunde kapa upp för fönstret i förväg och sen sätta upp skivan på så sätt. Icke, den blev så instabil att den gick av när vi försökte få den på plats så jag fick ta till plan B: sätta upp skivan och sen borra hål utifrån i hörnen och sen köra med sticksågen inifrån för att få fram fönstret. Så här i efterhand skulle jag nog bara har gjort en skåra med sticksågen och sen fortsatt med en vanlig fogsvans för att undvika allt damm...men nu är det iaf gjort.
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 935 inlägg
Varför måste du leja bort rördragningen? Det finns inga krav på det om du ändå avser att göra mest av jobbet själv? Combipex kostar ju bara någon tusing för en ruller på 50m, och du har du till hela badrummet dessutom. Och slipper genomföringar.nizzehult skrev:
Nog om det, du har en plan
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 105 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 105 inlägg
Finns fler än ett skäl.andr.ljung skrev:
Jag måste kapa befintliga rör (22mm) och bara det innebär en massa slabb då det är under taket.
Huset kommer att stå utan uppvärmning så länge som dessa rör är kapade då det är huvudmatningen till de flesta radiatorer och som bekant så är det vinter - även om det just nu är onormalt milt.
Den efterblivande luftningen är sen rätt omständlig om man saknar utrustning.
Jag måste ändå dra rör till radiatorn (av annan grovlek) som till stora delar måste vara synliga.
På ena väggen finns inget utrymme för att vika av röret in mot väggen då det sitter reglar och VP-rör där så en del måste ändå lämnas synligt.
Skarvar - även om dom är "tillåtna" - innebär alltid en risk och sitter det dessutom i ett våtrum med kaklad vägg så är det ingen lek om man måste ta upp väggen.
Den utrustning som krävs säljs knappast över disk utan hos VVS-grossister där inga privatpersoner får handla och då oftast i jätterullar.
Tror nog man kan räkna med ett par tusenlappar totalt innan man är klar om man vill gömma rören och det tycker jag inte att det är värt.
F ö och med anledning av alla andra inlägg så tycker jag vi håller oss till ämnet i den här tråden. OK?
Redigerat:
De gamla radiatorrören, ska du kapa och plugga dessa?nizzehult skrev:Tänkte berätta lite om min badrumsrenovering.
Jag införskaffade ett hus i fjol och rätt snabbt insåg jag att badrummen behövde renoveras och då jag gillar att fixa och dona så tänkte jag göra merparten av detta själv. Det är ingen raketforskning och många gånger handlar det om att läsa innantill och använda sunt förnuft. Har startat en annan tråd där jag har försökt få svar på olika saker hur man går tillväga då jag varit osäker men det resonemanget tänker jag inte ta upp här utan det här är en ren how-to tråd där jag berättar i olika steg hur jag slutligen har gjort. Den kan dock bli lite hackig då jag tar saker när jag har tid. Jag tänker mig att flera säkert kan ha nytta och få inspiration av denna guide - på samma sätt som jag hade av en liknande guide i detta forum! Den har @jarlen84 gjort, stort tack för den!
Att man sen mer eller mindre tvingas vara hemma nu i dessa Covid-19 tider gör att det finns tid över för renoveringar.
Förutsättningar: enplansvilla i trä byggd 1986 med krypgrund. Badrum på 5 resp 3 kvm med plastmatta och våtrumstapet. Denna renovering avser det större badrummet (1,65x3,00) som ser ut som följer:
Väggarna består av 12mm board och på golvet ligger först en 22 mm golvspånskiva och sen på ena halvan ligger en 19 mm spånskiva som är skruvad och limmad ovanpå denna medan på andra halvan ligger en 19 mm board (MDF) som är inlagd i ett stycke, även den är skruvad och limmad. Tarkett Lutande Golv heter konceptet som erbjuder en färdig skiva med inbyggt fall där man förutbestämt brunnens placering.
Tappvatten kommer via 18 mm prisolrör i golvet och går sen vidare till duschblandare, toa och handfat via utanpåliggande 15, 12 och sedan 10 mm (lödda) kopparrör i olika steg.
Vattenburen värme med radiator som installerats efter huset uppfördes. Värmerörens placering är strax under tak och kommer in och går längs ena kortsidan och sen efter en av långsidorna innan de går in i nästa rum.
Ett mindre fönster finns på kortsidan.
Träreglar i väggarna, cc 600 runtom.
Ett schakt för ventilation och avluftning av avloppet finns i ett hörn.
Jord finns framdraget till väggarmaturen.
Planen blev att riva ut all väggbeklädnad och även plastmattan. Sen ta bort så mycket av golvet att man kan byta golvbrunn och även dra om tappvattnet så att rören i stället kommer ut i väggen. Dock i våtzon 1, något annat är inte möjligt med de givna förutsättningarna. Golvet i övrigt och även befintlig avloppsinstallation lämnas intakt men givetvis måste den bit som tagits bort ersättas och då måste även en kortling för detta göras.
Golvet ska flytspacklas minst 15 mm med armeringsmatta och elektrisk golvvärme ska installeras.
Golvet ska få klinker och väggarna kakel. När detta skrivs är det oklart om det ska hel- eller halvkaklas.
På väggarna blir det fibergips, Fermacell. En 12,5 mm skiva är vad som behövs, den är tillräckligt styv för reglar med cc 600 och är inte heller så dyr. Den ska limmas kant i kant. Skulle man använt plyfa + kartonggips så blir påbyggnaden 28 mm i stället för 12,5.
Nytt porslin, nya badrumsmöbler och ny belysning.
Taket ska målas om men lämnas i övrigt.
Ett listverk längst upp behövs för att dölja spikningen av taket.
De utanpåliggande rören för värmen får vara kvar, att dra om dem i väggen eller bygga ett schakt ansågs för omständligt.
Förberedelse för att i framtiden kunna koppla in badkar som kräver el.
Elektrisk handdukstork.
Badkar. Möjligen behålls det gamla.
Kommer att anlita hjälp för några saker. Elektrisk inkoppling. Omdragning av rör och rördragning till blandare, toa och tvättställ (kromade).
Flytspacklingen.
Resten hade jag tänkt göra själv.
Jag hade satt en preliminär budget på ca 25’ för detta men det kunde nog gå upp några tusenlappar till. Det blir inga extravaganser varken i porslin, möbel eller kakel/klinker. Hade ingen direkt tidspress då det finns ett badrum till.
Behövliga verktyg för rivning:
- Rejäl hammare
- Flera olika storlekar av kofötter (jag hade fyra)
- Multiverktyg - oumbärligt, och satsa på en bättre modell
- Cirkelsåg
- Sticksåg
- Skruvdragare
- Mejslar av olika slag
- Bra belysning
- Rörskärare
- Polygrip
- Avbitartång
- Hovtång
- Skiftnyckel
- Mattkniv
- Dammsugare - gärna en som även kan suga vatten
- Najtråd
- Tumstock
- Pall eller trappstege
Här kommer lite bilder på hur ärtigt det såg ut innan renoveringen
[bild] [bild] [bild]
Steg ett blev att riva ut fönsterfodret runt fönstret (MDF). Bottenskivan var limmad så där tog det lite längre tid. Kofot och hammare behövdes. Ingående rör till tappvattnet behövde också kapas och förseglas. Hade först tänkt sätta en ballofix där men 18 mm är en rätt udda dimension så det fanns inte hos dom vanliga butikerna och jag har heller inte haft någon nytta av en sån ventil efter omdragningen så jag lät grannen hjälpa mig att hårdlöda ändarna då han har sån utrustning eftersom han jobbar med värmepumpar och liknande. Hade först tänkt tennlöda dem eller bara vika ihop den och dra ihop dem med en tving av nåt slag men han sa att det inte skulle räcka så det här blev en bättre lösning.
Så här såg det ut före/efter:
[bild] [bild]
Först skulle radiatorn bort och det är rätt simpelt: om den inte är alltför gammal så sitter det en ventil i returkopplingen i den nedre anslutningen som man kan stänga med hjälp av en insexnyckel. På den övre är det ju bara att vrida av termostaten helt. Därefter lossar man muttrarna till själva radiatorn och hakar av den från väggen. Var beredd på att det rinner ut några liter vatten!
Sen började rivningen av väggarna. Ett ganska drygt jobb då man inte snålat med klammer/spikar och värmerören i taket komplicerade också det hela men det värsta var nog att flera av väggskivorna var uppsatta före reglarna så dessa hade ingen naturlig skarv i hörnen utan försvann in i nästa rum…Ytterväggen satt med stora klammer och resten med dyckert.
Golvskivorna vilade också i ett spår som fanns mellan golv och vägg och skivorna var alltså uppspikade innan golvet lades så många fästpunkter kom man inte enkelt åt och inte blev det bättre av att man gjort samma sak på en av väggarna, skivorna satt alltså bakom taket.
Men allt går, utom små barn!
Jag körde med en sticksåg någon dm ovanför golvet för att dela av skivan i flera delar. Där värmerören gick längs taket gjorde jag samma sak. Munskydd bör man ha! Sen var det bara att ta kofoten och bända och slita! I golvet fick man kila fast en mindre kofot på flera ställen och bit för bit bända upp biten av skivan från golvet tills den slutligen lossnade. På dom delar som satt ovanför vattenrören kom jag på ett knep: borrade ett 20 mm hål med en hålsåg runt spikhuvudet med detta innanför denna yta. Sen kunde man enkelt peta bort boarden i hålet så att huvudet blottades och sen kom man enkelt åt det med en tång och kunde dra ut spiken.
Hur gör man då där skivan försvinner bakom en regel eller takskiva? Ja ett multiverktyg är ett måste och då får man helt enkelt nöta sig igenom hela boarden från golv till tak. Drygt är det och dammar som perkele men det måste bara göras!
Att få bort all dyckert som satt på väggarna var rätt enkelt men dom som fanns i mellanrummet mellan golv och vägg var så bökiga att komma åt så dessa kapade jag enkelt av med en vinkelslip.
Så här såg det ut under rivningen och sen när väggskivorna var borta. Plasten på ytterväggen ska slitas bort innan det är dags att sätta dit ny väggbeklädnad.
[bild] [bild] [bild] [bild]
Sen skulle plastmattan bort. På den inre halvan, den med board var det mestadels bara att slita för hand men på delen med spånplatta satt det betydligt hårdare. Försökte först med värmepistol men det gick rätt långsamt. Sen satte jag dit en slags spatel på mutliverktyget och kunde på så sätt “skala” in mig under mattan även även detta gick långsamt. Då kom jag på metoden: man tar kofoten och stöter kraftigt med den under mattan, då gick det bättre. Tar på krafterna men det är effektivt!
Nästa steg var att såga upp för tapprör och golvbrunn. Här fumlar man bokstavligt talat i mörkret då man inte i förväg vet hur reglarna och kortlingarna går i golvet och jag hade lite tur där då jag direkt hamnade på (kanten av) en regel och en kortling men rätt metod borde ha varit att först montera bort brunnen - den är alltså bara skruvad med ett gäng skruvar och har ett skikt av spackel närmast ringen och sen är den bara tryckt dit uppifrån - och sen riva bort lite isolering och inspektera i detta hål, “känna/mäta sig fram med en pinne” var reglarna finns och sen såga upp utifrån detta.
Här ser man golvet runt brunn och tapprör före och efter jag kapat upp första gången. Här ser man också vilka fyra olika typer av kofötter jag använder. Jag började först med att göra ett hål för brunnen och ett för rören men kom senare på att jag måste ta bort en större del än så om jag ska kunna göra en ny kortling så denna bild är inte slutresultatet.
Fortsättning följer...
[bild] [bild]
Är rören snyggt dragna, utan en massa onödiga kopplingar, kan de närmast förhöja intrycket. Åtminstone för en rörskadad, som jag. Själv drog jag, av bekvämlighet rören synliga när jag renoverade mitt badrum. Dessutom råa kopparrör som ser ut så här efter lite "Sanitetsrengöring". Snyggt värre, enligt mig själv.
Citerar mig själv från ett nyligen raderat inlägg:
Guider likt denna, är till alldeles utmärkt hjälp för de flesta, eftersom amatörer har en förmåga att lösa problem på ett ibland tidsödande men kostnadseffektivt sätt som ett "proffs" inte har möjlighet till. Likaså kan man göra små avsteg från vad som anses rätt, då man jobbar åt sig själv!
Citerar mig själv från ett nyligen raderat inlägg:
Guider likt denna, är till alldeles utmärkt hjälp för de flesta, eftersom amatörer har en förmåga att lösa problem på ett ibland tidsödande men kostnadseffektivt sätt som ett "proffs" inte har möjlighet till. Likaså kan man göra små avsteg från vad som anses rätt, då man jobbar åt sig själv!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 105 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 105 inlägg
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 105 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 105 inlägg
Helt sant! Jag har t ex gjort en skåra i golvet för att kunna använda ett vanligt 16 mm VP-rör till termostaten för golvvärmen. Utan att fälla ner det en bit skulle det ha stuckit upp för mycket. Tog väl nån halvtimme eller så. Detta diskuterade jag i en annan tråd med elektriker som allesammans tyckte jag gjorde det svårare och mera omständligt än dom hade gjort.Staffan2000 skrev:Är rören snyggt dragna, utan en massa onödiga kopplingar, kan de närmast förhöja intrycket. Åtminstone för en rörskadad, som jag. Själv drog jag, av bekvämlighet rören synliga när jag renoverade mitt badrum. Dessutom råa kopparrör som ser ut så här efter lite "Sanitetsrengöring". Snyggt värre, enligt mig själv.
Citerar mig själv från ett nyligen raderat inlägg:
Guider likt denna, är till alldeles utmärkt hjälp för de flesta, eftersom amatörer har en förmåga att lösa problem på ett ibland tidsödande men kostnadseffektivt sätt som ett "proffs" inte har möjlighet till. Likaså kan man göra små avsteg från vad som anses rätt, då man jobbar åt sig själv!
Visst, men att hitta VP-rör som bara är 10 mm låter sig inte göras av privatpersoner och detta kostade mig ingenting, bara lite tid. Men yrkesmän tittar nog främst bara på tidsaspekten och förordar därför andra lösningar som går lite snabbare. Även om slutresultatet blir densamma rent funktionsmässigt.
Dom gamla tapprören var rå koppar med lödda skarvar. Finns bilder i början av tråden. Åldras inte speciellt snyggt om man inte håller efter dem och det beror väl främst på kondens, stora temperaturväxlingar och var dom sitter. Värmerör som sitter högt uppe brukar däremot åldras betydligt snyggare och det är också en av anledningarna till att dom får fortsätta att synas.
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 935 inlägg
Jag vill minnas att många golvvärmesatser inkluderar ett klenare tomrör till termostaten. Så var det iallafall när jag la golvvärmen i vår tvättstuga. Längst ner till höger (hade ingen bättre bild) är den lilla rackaren! Det var Ebecos system f önizzehult skrev:Helt sant! Jag har t ex gjort en skåra i golvet för att kunna använda ett vanligt 16 mm VP-rör till termostaten för golvvärmen. Utan att fälla ner det en bit skulle det ha stuckit upp för mycket. Tog väl nån halvtimme eller så. Detta diskuterade jag i en annan tråd med elektriker som allesammans tyckte jag gjorde det svårare och mera omständligt än dom hade gjort.
Visst, men att hitta VP-rör som bara är 10 mm låter sig inte göras av privatpersoner och detta kostade mig ingenting, bara lite tid. Men yrkesmän tittar nog främst bara på tidsaspekten och förordar därför andra lösningar som går lite snabbare. Även om slutresultatet blir densamma rent funktionsmässigt.
Dom gamla tapprören var rå koppar med lödda skarvar. Finns bilder i början av tråden. Åldras inte speciellt snyggt om man inte håller efter dem och det beror väl främst på kondens, stora temperaturväxlingar och var dom sitter. Värmerör som sitter högt uppe brukar däremot åldras betydligt snyggare och det är också en av anledningarna till att dom får fortsätta att synas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 935 inlägg
Det går alltså två vanliga 16mm slangar från termostatdosan, ett för slingan och en för termostaten. Den tunna slangen med termostaten i ligger i det ena, och båda rören mynnar ut i höjd med flytspacklet.andr.ljung skrev:
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 105 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 105 inlägg
Stämmer, men det är en 10mm flexxlang och elektrikern sa aj-aj till detta otyg. Han ville ha rör i stället och efter en provmatning så förstår jag varför. Även om det funkar nu med lite besvär så kan det bli värre med åren och ett VP-rör funkar klanderfritt i många år. Har egna dåliga erfarenheter av sladdriga flexrör i mitt förra hus så jag gick på hans linje.andr.ljung skrev:
Matningen till slingan går också i ett vanligt VP-rör som slutar vid golvet.