Hej

Då var det dags att renovera badrummet i källaren. Jag har tänkt att jag skall göra allting själv, däribland plattsättning och golvgjutning. Jag kommer under projektets gång helt säkert ha massvis med frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig att besvara

Fråga no 1
Väggen till vänster är av gips, resten är betong. Jag skall ta bort gipset och stärka upp reglarna och sen sätta våtrumsgips i två lager

Där finns på rören ingen avstängningsventil utan jag får stänga vattnet i hela huset när blandare skall av. Finns där något knep på hur man kan "plugga" rören utan att ta hit en rörmokare? Vill nämligen börja riva redan imorgon. Hur skall jag gå tillväga?
 
  • uploadfromtaptalk1357050987026.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • uploadfromtaptalk1357051006466.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • uploadfromtaptalk1357051016254.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • uploadfromtaptalk1357051024931.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det borde väl gå att stänga av vattnet, lossa rörkopplingen och sätta dit en ballofix-ventil, sedan sätta på vattnet igen?
 
Tack för svaren,

Hur skall jag göra med blandarfästet?
Här går det ju inte att ta skruva på ett lock eftersom här redan är mutter på motsatt håll.
Skall jag bara låta blandaren sitta kvar tills vidare och ordna det sen? Eller hur får man av blandarfästet? Har försökt skruva ut det med pilygrip så långt det går men det sitter som berget ändå (se bild)
 
  • uploadfromtaptalk1357155387709.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dubbelpost
 
Redigerat:
Hittade också en sån här rackare
Sitter den gängad på eller?
Någon som vet?
 
  • uploadfromtaptalk1357158921457.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
keckepro skrev:
Tack för svaren,

Hur skall jag göra med blandarfästet?
Här går det ju inte att ta skruva på ett lock eftersom här redan är mutter på motsatt håll.
Skall jag bara låta blandaren sitta kvar tills vidare och ordna det sen? Eller hur får man av blandarfästet? Har försökt skruva ut det med pilygrip så långt det går men det sitter som berget ändå (se bild)
Mät storleken på muttern som sitter på blandarfästet.
Det behövs sannolikt en adapter som du skruvar i först och sedan en metallhuva som stopp.
Metallhuv och adapter vid blandare.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det kan gå med proppen som "trojlee" länkar till men jag fick inte plats med en sådan i min blandare sad.gif
Det är en billigare lösning också om det fungerar.
Mät noga så du vet i affären (y)
 
Redigerat:
Wide glide jag fick tag i sådana du beskrev och det blev bra.
Det har hänt lite saker sedan igår, idag har jag rivit hela rubbet. Dessvärre gick jag ut lite överladdad för jag råkade dra kofoten genom hela väggen och in i gillestugan hehe, inte så poppis hos chefen. Får ta och spackla upp det sen.

Allting såg väldigt fräscht ut och ttäregkarna är snustorra från topp till tå.
Dock så har där varit en lite glipa i plastmattan och där kunde man se att det kommit lite fukt. Likaså brädan som håller blandarfästet ser inte helt hundra ut

Nu är det som så att jag har ungefär 186 frågor som jag behöver svar på. För att inte göra varje inlägg en mil långt lägger jag en post för varje område nedan.

Jag behöver all hjälp jag kan få då det största jag gjort tidigare är att tapetsera en vägg ungefär.
 
  • uploadfromtaptalk1357243048396.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • uploadfromtaptalk1357243062760.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • uploadfromtaptalk1357243076609.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • uploadfromtaptalk1357243089415.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vatten

Det skall man ju ha i badrum.
Vad jag undrar är

1 kan jag använda de gamla rören? Är det ok enligt alla branschregler etc? Om inte då är det kanske lika bra att skarva på pex innan det går in i väggen från tvättstugan?

2 hur mycket måste gängad sticka ut från kaklet? Eftersom jag skall sätta dubbelgips så kommer där vara 1 cm kvar och sen skall ju tätskit fix och kakel på också. Håller det?

3 denna kopplingen till toaletten, skall man kunna skruva av den? Jag har inte vågat ta i riktigt, tänkte om man knäcker något men det sitter som fan.

4 kopplingen till blandarfästet, skall man kunna skruva av den med en polygrip på "täckbrickan ".?
Samma dilemma här det satt hårt som tusan så jag vågade inte dra mer innan jag frågat

5 när man sen har rett ut alla frågorna ovan och lite mer därtill så är det ju dags att sätta gips igen. Jag vet hur man gör för att hitta dosor, men hur i bövelens namn skall man få hålen rätt vid rören? Är det utstuderad och manisk mätning som gäller eller finns där något byggarknep?
 
  • uploadfromtaptalk1357244154055.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • uploadfromtaptalk1357244165034.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • uploadfromtaptalk1357244175718.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • uploadfromtaptalk1357244193145.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • uploadfromtaptalk1357244206651.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • uploadfromtaptalk1357244223607.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Golv
Inte så mycket jag undrar här egentligen, jag har tänkt lägga flyt där jag flyter in lite värmegolv ala bauhaus endast ca 1, 5 kvadrat precis där man står därefter fuktspärr och klinker

1 skall jag fuktspärra hela golvet eller endast utrymmet där vi kommer duscha?

2 när jag flyter golvet, skall jag då ha någon list in till träväggarna eller skall jag skita i det (kommer endast flyta en halv centimeter ca på det vanliga golvet)

3 där är lite limrester samt någon Anna typ av spackel kvar på golvet, hur viktigt är det att jag rensar bort precis allting? Eller spelar det inte så stor roll? Det är ju inget organiskt
 
  • uploadfromtaptalk1357244900682.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
keckepro skrev:
Vatten

Det skall man ju ha i badrum.
Vad jag undrar är

3 denna kopplingen till toaletten, skall man kunna skruva av den? Jag har inte vågat ta i riktigt, tänkte om man knäcker något men det sitter som fan.

4 kopplingen till blandarfästet, skall man kunna skruva av den med en polygrip på "täckbrickan ".?
Samma dilemma här det satt hårt som tusan så jag vågade inte dra mer innan jag frågat
3: ja den ska gå att skruva loss.

4: ja dom kan man skruva loss. Kan gå att använda en insexa, annars går det att använda skaftet på en rörtång.
ImageUploadedByByggahus.se1357245243.218709.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1357245312.993469.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1357245391.736629.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den första jag lossade spräckte jag muttern på för att sedan använda rörtången, men sen upptäckte jag piggarna på insidan.
ImageUploadedByByggahus.se1357245622.470249.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
keckepro
  • Laddar…
Väggar

1 på betongväggarna ska jag sitter där vit färg, som jag i själva verket tror är lim från vävtapeten. Måste jag slipa bort detta eller kan det sitta kvar?

2 hur skall jag göra med fuktspärr på väggarna? Gipsväggarna skall såklart spärras men hur gör man med betongväggarna? Skall den lilla väggen rakt fram är en yttervägg där kommer ju komma mycket vatten på den då det är där vi duschar. Min tanke är att fuktspärra där vi duschar och låta resten vara

3 jag tog ner gipset dels för att dra om lite el (skall ha spottar i taket) men också för att stärka upp reglarna. Nu visar det sig att de sitter rätt så tätt, men med helt märkliga cc avstånd sett från vänster i cm 38, 39, 43, 38, 48, 32.
Är det lönt att stärka upp den? När jag sliter lite i väggen tycker jag själv att den inte känt så stabil, det är ju bara 45*45 reglar också..
 
  • uploadfromtaptalk1357245667100.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • uploadfromtaptalk1357245698464.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventilation
Där är en gång in till självdragsventilstionen men också en håla ut i grundmuren som skall vara någon form av extra ventilation.
En skall sättas igen och en skall få en paxfläkt för jag vill att toaletten skall suga in luft från gillestugan och inte utifrån.
Enklast är att sätta igen hålet som går ut i grundmuren och använda ventilstionskanalen.
Är det ok eller hade ni gjort annorlunda?
 
  • uploadfromtaptalk1357245942649.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • uploadfromtaptalk1357245954365.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sista frågan
Klassisk höna eller ägg fråga
Var skall jag börja, tak vägg eller golv, vad skall ovanpå/mot vad?

Min tanke är enligt följande
Först taket
Därefter gipset som sitter close mot taket och går ända ner till golvet. Därefter flyt som går upp en bit på vägg gipset och därmed eliminerar eventuella glipor.

Tänker jag rätt?

Puh nu måste jag nog ta en liten tumpaus, har knappat allting på mobilen. Därav eventuella stavfel eller andra konstiga uttryck (exempelvis sär skriv n inga r)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.