Jag fick (superförenklat) lära mig att fas är ström "till" uttaget och nolla är ström "tillbaka från" uttaget, att strömmen måste kunna "cirkulera" för att det ska funka 😄
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
Just vägguttag spelar ingen större roll eftersom du kan sätta i stickproppen både upp och ner. Alltså spelar ingen roll vilken som är vilken. Har ni monterat in jordfelsbrytare i huset än?
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
D
japp, vi har jordfelsbrytare. fick det i samband med elen i tvättstugan :)
 
D
Liten återkoppling angående bastun.

Bastun är igång ca 3 ggr i veckan hos oss. Jag o Josse bastar lite då och då, och Josefin bastar även med min syster då och då.

Blev ungefär som vi tänkt oss. Går att sitta 3-4 personer och bastar man ensam, kan man ligga på övre laven. Panelen funkar bra hittills och blir inte för varm. Drar därmed slutsatsen att man lika gärna kan bygga bastu med ytterpanel av gran som värmebehandlad gran om inte utseendet är viktigt. Ingen kåda och då har bastun varit igång 15-20 ggr på 80 grader.

Vi valde att inte montera någon belysning i bastun, eftersom vi har en lampa precis utanför och den lyser upp bastun bra. Dock fick jag iden att sätta in en batteridriven ledlampa (OM man vill basta med bara levande ljus. Resultatet ser ni här (blir bättre m. levande ljus):

Inredning och belysning i hemmabastu med öppen dörr som visar träbänkar och olyst interiör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lampan har jag köpt på ikea för någon hundring. Tänk på att inte sätta den för högt upp, då varken lampan eller batterierna tål mer än 50-60 grader. Jag har min under laven.

Bastuvaxet var lite av en besvikelse, det blev inte vitt, bara lite ljusare, men vi är ändå nöjda med utseendet. Aggregatet funkar bra och värmer bastun på ca 30-40 minuter till 70 grader.

Riktigt gött att ha en liten bastu, som man kan använda, men som inte tar plats. Perfekt tycker jag och josse :)
 
  • Gilla
boschkenta och 3 till
  • Laddar…
D
Återkoppling gällande fläktkonvektor.

Värt att ha i tvättstugan istället för element. Tvätten torkar fortare och eftersom den drar runt luften, blir det väldigt behagligt även i gillestugan som ligger intill. Den känns väldigt effektiv och vi har fått mycket friskare luft i källaren och det blir även varmt utan att man behöver ha elementet i gillestugan på alltför högt.

Fläktkonvektor monterad på vägg i en rymlig och stilren tvättstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad gäller utseendet, tycker jag att det är jämvärdigt med ett element. nackdelen är givetvis att man får dra en sladd till el, men när jag satt dit kabelkanal, så såg det inte så pjåkigt ut.

Fläkten låter knappt någonting när den är på högsta.

Med tanke på storleken var det ett bättre alternativ för oss i och med att jag rev en vägg för att göra tvättstugan större och att ha ett element till att värma tvättstugan (så stor som den är idag) hade nog ej fått plats utan att se konstigt ut.
 
Redigerat:
Så sjukt effektivt med fläktkonvektorer
Jag har 3st i källarplan som tillsammans värmer 100m2

Min hängda tvätt är torr innan nästa maskin är klar tack vare konvektorn
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
danpih skrev:
Återkoppling gällande fläktkonvektor.

Värt att ha i tvättstugan istället för element. Tvätten torkar fortare och eftersom den drar runt luften, blir det väldigt behagligt även i gillestugan som ligger intill. Den känns väldigt effektiv och vi har fått mycket friskare luft i källaren och det blir även varmt utan att man behöver ha elementet i gillestugan på alltför högt.

[bild]

Vad gäller utseendet, tycker jag att det är jämvärdigt med ett element. nackdelen är givetvis att man får dra en sladd till el, men när jag satt dit kabelkanal, så såg det inte så pjåkigt ut.

Fläkten låter knappt någonting när den är på högsta.

Med tanke på storleken var det ett bättre alternativ för oss i och med att jag rev en vägg för att göra tvättstugan större och att ha ett element till att värma tvättstugan (så stor som den är idag) hade nog ej fått plats utan att se konstigt ut.
Vad är det för modell på konvektorn och vad kostade den? Funderar på att fixa till det i tvättstugan :)
 
D
tror det är en sån här:

http://www.eveco.se/produkt/carisma-crc-mv/

rörmokaren beställde alla delarna, utom rör och kopplingar. den kostade nåt på 4-5000 kr med styrenhet.

du kan säkert få en bra för 2-3000 kr.

det finns konvektorer man sätter i taket med, som ser ut som luftvärmepump.
 
D
har tapetserat nu :)

kör en helvit tapet och tycker det blir grymt bra. som tur är har jag fått hjälp av min bror med dom första våderna. har en våd kvar nu och sen lite bakom elementet. köpte taklister och foder. 800 spänn -.-

men som det ser ut nu, blir rummet färdigt imorgon :)
 
  • Gilla
Jumos
  • Laddar…
D
bastade i 100 grader i dag med :D

det va varmt...
 
D
benjamin har flyttat in i sitt rum. hade köpt för lite lister till taket, så det är det och någon annan småsak kvar.

Barnrum med nytt golv och väggar, leksaker utspridda och barn som leker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


nytt gips+tapet, nytt innertak och nytt golv. i övrigt samma.

Renoverat rum med nytt golv och vita dörrar, verktyg och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


vi ska måla innerdörrarna också. men det gör vi i ett senare skede. nu ska vi vila några veckor :)
 
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
D
lägger upp några bilder sen när det är helt färdigt :)
 
D
Barnrum med säng, leksakshyllor, pedagogiska mattor och dekorativa vägglampor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
D
josse har gjort lite tavlor med pärlplattor och så köpte vi lite lampor på ikea. annars är det samma grejer som benjamin hade förut.

golvet - cello från k-rauta. rekommenderar inte. gillade inte alls click-systemet, väldigt svårt att hantera.

i dom två andra sovrummen kommer vi lägga vinylclick från colorama.
http://www.coloramashop.se/golv/vinylgolv/vinylklick-strong-mork-ek-8mm-5gs
 
Det golvet från colorama var inte så billigt. Pergos laminatgolv är både billigare och rätt lätta att lägga 👍
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.