D
har iaf fått upp gipset nu :) ska sätta upp innertaket, hoppas bli färdig ikväll med taket.

spackla skarvar och skruvhål en gång med kanske? vi får se... bäst att jag börjar jobba. kommer lite bilder innan ja går o lägger mig :)
 
Redigerat:
D
sinuslinus skrev:
Hoppas de sov i andra rum! 😁
alla sover i samma rum nu :D mysigt!!!!
 
Y
Källaren blev väldigt mysig och fin. (y)
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
D
tack tack. kul att höra :)
 
D
Oren kapning av gipsskivor i ett rum under renovering, med skivor lutade mot vägg och rörigt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ojämnt skurna gipsskivor runt fönster i rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Innertak under installation med synliga skarvar och gipsskivor mot väggen i ett ofärdigt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

som ni ser, är det inte så jättefint i kapningarna, har knappt någon plats att skära till skivorna, så har fått skära dom lutandes mot väggen. + försökt spara på så mycket gips som möjligt. man lär sig så länge man lever dock och nästa rum kommer jag göra mer noggrant. ska sätta det sista av innertaket, sen gå o lägga mig.
 
D
Visa bilaga 199379
Visa bilaga 199380
Visa bilaga 199381
som ni ser, är det inte så jättefint i kapningarna, har knappt någon plats att skära till skivorna, så har fått skära dom lutandes mot väggen. + försökt spara på så mycket gips som möjligt. man lär sig så länge man lever dock och nästa rum kommer jag göra mer noggrant. ska sätta det sista av innertaket, sen gå o lägga mig.
 
D
imorgon ska jag sätta resten av skruvarna i gipset och spackla en gång :p så det blir lite av en vilodag :)
 
D
aja. innertaket uppe iaf. tog en liten paus och sen körde jag resten. tungt att göra själv eftersom skivorna var så tunga och måste passa in dom o samtidigt skruva. :p

Färdigmonterat ljust innertak utan spackling, med synliga skruvlinjer, i ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyinstallerat innertak av färdiga skivor, visande skarvarna och en taklampa utan skärm i ett hörnrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är färdigt innertak från byggmax. i tvättstugan körde jag med fasat takgips. detta var onekligen smidigare i.o.m. att man slipper spackla. men eftersom gipsskivorna inte har not o fjäder, är dom ju lättare att skruva opp.
 
D
fråga vad gäller el...

ska koppla in uttagen igen, var ju tvungen att koppla ur när jag gjorde hål för dosorna i gipsen....

vad händer om man sätter fas och nolla på fel ställe på uttaget?
hur kollar man vilken som är fas och nolla?

andra praktiska tips? ska jag skala kablarna på nytt innan jag kopplar i dom eller är det bara att låta dom va?
 
Har du instrument eller en faspenna så kan du mäta vad som är vad. Men i just ett vägguttag spelar det ingen roll vilken som är fas och vilken som är nolla. Är det jordat?
 
Sätter du fas och nolla fel så är det ju bara att vrida sladdkontakten 180° ;)
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
D
det är ett ojordat uttag :)

hehe, har noll koll på el alltså. men det är ju två sladdar som ska in i två hål. hur svårt kan det va tänker jag.

plus det är väl det enda som är lagligt att göra själv. det vill säga "byta" uttag. :p
 
danpih skrev:
det är ett ojordat uttag :)

hehe, har noll koll på el alltså. men det är ju två sladdar som ska in i två hål. hur svårt kan det va tänker jag.

plus det är väl det enda som är lagligt att göra själv. det vill säga "byta" uttag. :p
Om du vet hur man gör är det lagligt :)
 
Det är en av fördelarna med växelström, det spelar ingen roll vilken plats dom sitter på
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
D
Chrissofsweden skrev:
Om du vet hur man gör är det lagligt :)
söker den kunskapen nu!! :) har dragit mycket kablar förut, men aldrig till eluttag. har även varit med elektriker och fått dra flexslang och kollat när han har installerat dosor och dragit kablar och kopplat.

har bara inte fattat liksom själva systemet bakom. vad exakt fas och nolla är och hur det funkar m.m. :p
 
  • Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.