S
Tänk på att du säkert inte behöver byta fönsterna även om fem år. Du kommer aldrig kunna spara in kostnaden på sänkt energiförbrukning (om det är själva vitsen med bytet).

Jag uppmuntrar inte till spröjs till ert hus 😉 men löstagbar spröjs brukar man fästa med såna här:
https://www.leifarvidsson.se/sprojslas-rakt-vita

Man borrar in den stora delen i spröjsets ände och fäster den lilla i fönsterbågen med en spik. Vid fönsterputs kan man snäppa loss dem. Det ser inte lika fint ut som riktiga spröjs så klart men kan tänka mig att det blir bättre än kabelkanaler.

Finns sneda också men man kan slipa till dem också om vinkeln inte stämmer.

Har för mig att jag sett spröjs på byggmax.se..
 
D
Det var en bra kommentar! :)

Jag har också läst att det är lite överskattat att byta fönster på gamla hus ur energisynpunkt. Vi skulle nog kunna underhålla dom här fönstrena i 50 år till. Din kommentar får mig att tänka att det kanske är rätt ändå att satsa på att behålla originalfönstrena. :)

Tack för spröjstipsen.

Har kommit ännu lite längre med fönstrena. 6/10 som jag fått bort kitt på. Gissar att det blir ett till innan jag åker iväg och jobbar :)
 
D
yes. 7/10 blev det till slut. Nu äre bara 3 fönster kvar på vilka kittet ska avlägsnas, sen är det mesta jobbet gjort. i stort sätt bara olja/grundmåla + kitta, sen två lager med täckfärg.

hoppas på hyfsat väder nu bara, så det går att måla :)
 
D
ser bra ut
vdr.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag sitter lite i samma sits (äldre hus, har låg uppvärmningskostnad). Jag byter dock mina fönster ändå, inte för att spara energi, utan av flera andra anledningar. Underhållsfritt, upplever att de ljuddämpar mer från buller ute. Sen några fåfänga anledningar, snyggare med nya och det känns lyxigare :) dessutom smidigt med vridfönster, vädringsläge, lätta att putsa osv.

Sen har tidigare ägare slarvat med husets fönster så de är bortom räddning.
 
Har du kollat om det är asbest i det gamla kittet när du renoverar fönstren? Enligt uppgift (nyheter på radion för ett par dagar sedan) så är det ca 1/4 av testade gamla fönster som innehåller asbest i kittet.

(Asbest finns visst överallt; eternitskivor, rörisolering, kakelfix, fönsterkitt... konstigt att alla villaägare fortfarande lever!) :|
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
D
har läst om asbest i kitt. mitt ser ut som vanligt linoljekitt. vi har haft en del asbest i huset. rörisolering och ventilationskanaler.

skulle mycket väl kunna vara asbest i kittet. tar bort det bitvis med värmepistol, men vet att det även då kan spridas.

står utomhus och jobbar.

min bedömning är utifrån dessa premisser att det inte är så farligt. det är ju dessutom 1/4 eller 1/5 som sagt. :)

man får ju dra gränsen för hur försiktig man är någonstans. min gräns är att jag inte står och slipar/sågar i nåt som jag vet är asbest och att jag är försiktig när jag ska såga/slipa i något som jag misstänker är asbest (utomhus, munskydd)

:p
 
Redigerat:
D
känns som typ när man tar alvedon eller andra mediciner. det finns saftiga biverkningar för 1 på 1000, men dom flesta märker inget.

samma när man kör bil, utsätter man sig för en stor risk. man måste inte köra bil, man skulle kunna ta cykeln och ta det riktigt lugnt.

man skulle kunna oroa sig för att man kan dö varje gång man sätter sig i bilen eller kan man vara extra varsam vid extra farliga situationer. på samma sätt skullle man kunna skicka in tester på mycket material som man tror är asbest, eller så är man extra varsam vid farliga situationer, där man är säker/hög risk för asbest.

bara det faktum att dom haft asbest i rörisoleringen och satt dit det har nog skapat ett damm av asbest som satt sig i hela huset och tidigare ägare som renoverat har nog orsakat asbest på många ställen i huset som man frigör utan att veta om det. finns nog även en hel asbest som bundits i byggmaterial, såsom puts som huset är putsat med.

bara lite reflektioner
 
D
sen det faktum att alla redan har asbest i lungorna. p.g.a. asbest i luften.
 
S
En inflikning i monologen 😉.
Alvedon och motsvarande märken har minst biverkningar av de receptfria smärtstillande och febernedsättande preparaten. Ger dock leverskador vid överdosering,
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
D
anledningen att jag gjorde jämförelsen va (tar ipren nu):

Sällsynta (förekommer hos färre än 1 av 1 000 användare): Icke bakteriell hjärnhinneinflammation. Mjukdelsinfektioner i samband med vattkoppor. Blodbildsförändringar. Allergisk reaktion, överkänslighet. Vätskeansamling i kroppen. Förvirring, depression. Stroke. Kraftig drift att vara fysiskt aktiv med samtidig mental oro (psykomotorisk hyperaktivitet). Synnedsättning, dimsyn. Hjärtsvikt, hjärtinfarkt, högt blodtryck. Kramp i luftrören. Blödande eller brustet magsår, Crohns sjukdom, brännande känsla eller irritation i munnen, inflammation i bukspottkörteln. Lever- och njurpåverkan. Hud- och slemhinnepåverkan (ibland allvarlig) såsom överhudsavlossning och/eller mångskiftande hudrodnad. Stevens-Johnsons syndrom (en extremt kraftig allergisk reaktion med hudutslag vanligen i form av blåsor eller sår i munhåla och ögon samt andra slemhnnor exempelvis genitalier). Sänkt kroppstemperatur.

om man jämför: nästan alla tar ipren och nästan alla har asbest i lungorna. men man ska väl undvika bägge så gott det går och ta så liten dos som möjligt. alvedon va kanske inte bästa exemplet.

alla drar ju gränsen olika, det finns dom som vägrar ta ipren och det finns dom som vägrar att ens riva i material som har en liten risk av att innehålla asbest.

risken är ju rätt liten att man dör av asbest, precis som risken är rätt liten att man får en stroke av ipren. men p.g.a. risken - undvik så gott det går.
 
D
Läste att det var 100 personer per år som dör av asbest och att diagnos sker vanligen vid över 65 års ålder och de flesta dödsfallen inträffar hos de som är runt 70 år gamla.

Säg att 70-80 pers som dör av asbest är runt 70.

Då är det 20 per år som dör av asbest innan 70.

Det är kring 5000 som dör årligen av alkoholrelaterade orsaker.
12 000 som dör av rökning. ändå säljs cigaretter i affärerna.

Bara lite siffror för att få perspektiv. Slog lite random på google.

Sen en annan sak: vi är kristna och lägger inte så jättestor fokus på detta liv, så vi är inte rädda för att dö. Men GIVETVIS är det ju dumt att utsätta sig för skada i onödan. Därför vi inte röker/super.

Dock tycker jag det är en annan situation när man renoverar fönster, där det finns en liten risk för att det finns asbest, vilket i sin tur leder till en minimal risk att dö innan man blir 70, allt för att familjen ska en bättre bostad att leva i.

Som sagt, lite babblande bara :D
 
D
men det är en bedömning man får göra och en gräns som man får dra. :)

MYCKET intressant diskussion dock, alltid kul att höra vad andra har för inställning och diskutera, mycket lärorikt.
 
D
#monolog ;)
 
danpih skrev:
vill förlänga livslängden med ca 5-10 år minst. sen kommer jag kunna snickra så bra och vi kommer ha bättre ekonomi, så jag kan byta fönster själv :D då går det ju på typ 30-40 000:- istället för 60-80 000:- som det förmodligen skulle kosta idag om vi skulle byta alla fönster+anlita snickare till bytet.
Ni har inte så många fönster va?
Mina fönster kostade 80tkr och det är utan fönstren i källaren :O. Och jag har inte betalt en krona för montering :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.