danpih skrev:
#monolog ;)
De flesta som dör av asbest jobbade i asbestfabriker. Det är absolut inte ofarligt men faran är rätt överdriven i media. Det lilla som skulle kunna vara i fönstren gör ingen skillnad, motsvarar nog ett par öl och en cigarr på altanen ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
D
det är totalt 15 "hål" men det är många fönsterbågar eftersom det sitter flera bågar i varje fönsterhål.

men om jag skulle byta, skulle jag nog bara ha ett fönster per hål.

Vet inte vad "hålet" kallas :D
 
D
jo, det är väl som du säger.

överdrivet. eller så är det rökning/alkohol som är underdrivet :D men jag tycker inte man ska oroa sig för mycket, människan är dömd att slita på kroppen och dö till slut. det är liksom det som en stor del av livet består av: jobba och slita. :)
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Y
Tycker egentligen inte att denna tråd ska förstöras med domedagsdiskussioner varje gång han grejar med saker som kan innehålla asbest.

Men...

Under en asbetskurs så berätta kursledaren om att läkare kan se ungefär hur långt bak i tiden det var som den sjuke blev drabbad. Gav ett exempel där läkaren sa ett visst antal år bak och det visade sig att just då så jobbade personen i en bilverkstad under 1-2månader med byta asbestbromsbelägg å så. Och antydde väl att man inte behöver jobbat i en gruva i några år.
- Samtidigt berätta han om att dom hade asbets i ALLT, brödrostar,leksaker, osv osv osv, så pusslar man ihop detta med den sjukes korta tid i bilverkstaden så kanske han andats in fibrerna betydligt mer än 1-2månader.

Det var lite dubbla budskap vi fick. "bästa verktyget är blomspruta med vatten för hindra partiklar att sväva".
Ansiktsskydd gör ingen nytta ifall man har skäggstubb för partiklarna är så små. Ifall man ser skadad isolering så kunde man själv måla på lite lackolja eller färg.... Senare varnade han hur idiotiskt det vore att gå in i ett astbesrum och hur dumsnålt det inte vore att supersanera i trycksatt inplastat luftbubbla. :p

Han summerade väl med dels "alla andra asbetsrådgivare är kassa, anlita mig" och att asbets är inte extremfarligt, man kan hantera det själv men använd sunt förnuft.
 
D
hehe :D en enda soppa det här med asbest :D

dock har det bara blivit en domedagsdiskussion och det var när jag tog ner ventilationsrören, då hade jag p3mask och axialfläkt :D
 
Förlåt att jag ens nämnde asbest i fönsterkitt, det var inte meningen att leda in tråden på ett sidospår.

Själv blir jag liksom bara lite trött när vissa är hysteriskt rädda för att det kanske finns asbest i deras ventilationskanaler (utan att de ens tänker riva dem) - när det i själva verket är nästan omöjligt att hitta ett hus byggt före 1980 som INTE kryllar av asbest i precis allting; fix, kitt, isolering, mattlim osv.

Nej, jag räknar kallt med att alla som bor i lite äldre hus utsätts för asbest, speciellt när man renoverar.
Och de som bor i lite nyare hus utsätts för andra ohälsosamma saker (flamskyddsmedel, ftalater, formaldehyd osv).
På samma sätt är jag övertygad om att de hus som byggs idag OCKSÅ innehåller skadliga ämnen som vi bara inte har insett är skadliga än.

Så, min filosofi är att det inte är värt att gå runt och oroa sig för mycket.
 
  • Gilla
danpih och 1 till
  • Laddar…
D
Nädå. Ingen fara :)

Jag håller med dig till 100 %. Jag går inte direkt och oroar mig över det, men har ändå tänkt igenom det ett par gånger, då man ju har familjen (hustru och barn) i samma hus. :)

Det är inga konstigheter egentligen, bara att tänka förnuftigt när det behövs.
 
D
idag har jag börjat måla och kitta fönster.

hann med att kitta+olja+grunda 7/10 fönster. grundade också en av karmarna.

råkade spräcka en ruta, så det blir att åka till glasmästaren imorgon och få det fixat.

har nu 3 fönster kvar att kitta, olja och grunda.

5 fönsterkarmar att slipa, olja och grunda.

6 fönsterbleck att grunda.

sen ska ju allt täckstrykas 2 ggr, men det räknar jag inte med, det går så snabbt och då kommer det kännas som att jag är klar redan när allt är färdigt för täckstrykning.

riktigt segt jobb. börjar bli trött på att renovera fönster nu. ändå skönt att hinna få alla fönstrena i bra skick. det behövde göras.

vad jag vet är det sedan inget större underhåll kvar på huset som försummats av förra ägare. förutom att jag ska måla sockeln, men den färgen kommer på måndag. källardörr och garagedörr är inte i akut behov av renovering, men kommer nog göra det i år ändå.
 
Nu har jag läst de 2 sista sidorna i den här tråden och i princip bara läst om asbest! Trist! Lär finnas en hel del asbesttrådar redan :p

Om du vill lägga upp en "steg för steg" lista med lite bilder hur du gjort så skulle det uppskattas. Nybörjare här som ska gå på hela fyra små källarfönster :)

Tack på förhand 😃
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Ruuuben skrev:
Nu har jag läst de 2 sista sidorna i den här tråden och i princip bara läst om asbest! Trist! Lär finnas en hel del asbesttrådar redan :p

Om du vill lägga upp en "steg för steg" lista med lite bilder hur du gjort så skulle det uppskattas. Nybörjare här som ska gå på hela fyra små källarfönster :)

Tack på förhand 😃
Med risk för trådkapning:

Är det källarfönster som behöver vara öppningsbara (utrymning)? Annars kan man ta bort fönsterbågen och montera en måttbeställd isolerkasett direkt i karmen så minskade underhållsbehovet till ett minimum :)
 
Cicaro skrev:
Med risk för trådkapning:

Är det källarfönster som behöver vara öppningsbara (utrymning)? Annars kan man ta bort fönsterbågen och montera en måttbeställd isolerkasett direkt i karmen så minskade underhållsbehovet till ett minimum :)
Egentligen behöver de inte vara öppningsbara då det är i princip omöjligt att klättra upp för att komma ut där. Så det kan absolut vara ett alternativ! Ska ha detta i åtanke, tack för tips!!
 
D
aa, det kommer en liten "guide" hur JAG har gjort. jag renoverade fönstrena som jag trodde var bra utifrån mina förhållanden.

har ej tid nu, men nästa vecka :D
 
D
fönsterrenovering färdig :D känns underbart. hoppas jag kan måla sockeln nu snart, så är det verkligen ett lyft.

har bara den trasiga rutan kvar, känns så skönt att vara färdig :D
 
  • Gilla
Tyrström och 2 till
  • Laddar…
S
Träribbor för fejkspröjstillverkning, en målad röd, på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Borrpress i arbete med träbit för tillverkning av fejkspröt, kraftiga spån på arbetsbordet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fejkspröjstillverkning...
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Har följt tråden i tysthet ett tag nu! Kul och bra jobb! gillar att du gör det "på riktigt" och inte kör kabellisterna! :wow:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.