D
på sista bilden syns det tydligt att det blir en springa mellan bleckets kant och fönstrets kant.
IMG_0424.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D
kom fram till att det nog är korrekt utfört. Jag gör såhär: sätter en sträng med fönsterkitt i springan, slår in blecket med en hammare och sätter bleckskruv i hålen istället för spik.
 
D
när jag slår med hammaren, så glider det in i springan, men det känns som att det fortfarande är lite lite. :p

nåväl. det har ju varit i 50 år och ser bra ut, så :p

Fönsterbleck är iofs inte dyrt. Är det svårt att bocka?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
D
bleckena funkade visst, fick slå in dom med hammare. Måste nog fästa dom med skruv som jag sa, så dom inte glider ut igen.
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
D
tvättstugan är ett fortgående projekt.

tanken var att färdigställa tvättstugan till brukbar nivå, sedan fortsätta under innesäsongen (vintern 2016-2017)

men vi är sugna på bastu redan till höst/vinter, så jag jobbar lite då och då med att färdigställa tvättstugan. det är inte mycket kvar.

IMG_0425.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Murat+putsat och satt in bänkskiva och vinkyl. Har bara använt till lite energidryck än så länge :D riktigt tyst och kyler mycket bra. Skönt med kyl i anslutning till bastu+tv-rum. Denna bänkskiva blir perfekt att ha chips o dylikt på när man bastar/tittar tv.

IMG_0427.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Innerdörr monterad och lite ställningar för tvätt. tvättstugan brukas flitigt som duschrum. tror josse eller jag är där nere typ varannan dag :p
 
D
Höll nog på med fönstrena i 7 timmar idag XD har väl en tredjedel jobb kvar, sen är jag i mål.

Att gräva eller att inte gräva i år. Det är frågan.
 
I den här tråden står det inte still i alla fall. Grymt jobb du/ni lägger ner. :)
 
D
Tack :) just nu märks det inte så mycket resultat, men det blir lite sånt med. Vi måste "komma ikapp huset", d.v.s. underhåll och reparationer av sånt som förra ägarna missat. Det är en lite tråkigare period, men ser fram emot att börja med sakerna som syns. Ytskikt+badrum invändigt och färdigställande av trädgård+altan.
 
  • Gilla
oas och 2 till
  • Laddar…
D
Har bestämt mig för att ta det lugnt resten av sommaren. Så vi skippar markstenen detta år. Då får jag mer tid att planera och rita. Fönstrena och måla grunden blir det sista vi gör denna+nästa månad. :)

Behöver lite extra ork och energi för att komma in i mitt nya jobb, så att det får en bra början plus att vi ska passa på att vara lite extra tillsammans som familj. Vi har ju även en spännande inne-säsong framför oss, då vi ska renovera invändigt, så vi sparar lite pengar och ork till det med.

Tanken var annars att gräva i sommar och lägga sten i höst eller nästa sommar, men det väntar vi med :)
 
  • Gilla
boschkenta och 7 till
  • Laddar…
Ja, det är viktigt att ta tid för familjen och vila kroppen emellanåt. :)
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
Hur gick det med spröjsen av kabelkanal? Hur fäste du dem mot fönstret? Kan du inte lägga ut några bilder 😊
 
Y
Kabelkanalernas tejp är dålig och släpper ifrån tak och vägg så att ha dom ute där regn och vind sliter i dom är nog ingen långsiktig lösning. Fast som mall är det ju käckt.
 
D
Vi har inte kommit så långt än tyvärr :) vi har vilat och klippt häckar och övrigt underhåll. Sen åkte jag på feber. :/

Vi har inte än bestämt om vi ska ha på insidan eller utsidan. Inte heller säkra på att vi ska använda tejpen, utan kan mycket väl bli att vi fäster på annat sätt.

Bäst är väl om man sätter på insidan av fönstrena, har sett att det är rätt vanligt. Men jag vet att det finns en del riktigt starka självhäftande tejper på marknaden. Kan räcka med att sätta i hörnen på spröjsena. Eftersom vi har tegelfasad, så sitter våra fönster lite längre in med :p

Är säker på att det går att lösa, sen är frågan om det blir hållbart i längden. Det vet vi om några år.

Vi är som sagt mest ute efter att få bort den tråkiga, enformiga looken på huset. Vi tror vi kommer sätta på utsidan, då det ser mer äkta ut.

Vår plan B är att göra såhär:

http://www.remodelaholic.com/diy-custom-window-mullions-grids/

Då blir det inte heller så dyrt. Men man måste hålla på å måla lite å sådär. :p
 
  • Gilla
Jumos
  • Laddar…
D
hopp. dags igen :D skrapat alla karmarna. dom ska köras med stålborste och slipas.

vad gäller fönsterbågarna, så håller jag på och tar bort kitt. 4/10 gjorda, 6 kvar. sen ska jag slipa bågarna med, sen kan jag börja kitta/måla :)

IMG_0424.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


vill förlänga livslängden med ca 5-10 år minst. sen kommer jag kunna snickra så bra och vi kommer ha bättre ekonomi, så jag kan byta fönster själv :D då går det ju på typ 30-40 000:- istället för 60-80 000:- som det förmodligen skulle kosta idag om vi skulle byta alla fönster+anlita snickare till bytet.
 
D
såsom syns på bilden, så tar jag inte bort mer kitt än så, eftersom jag inte plockar bort rutorna. däremot fäster dom här nya kitten väldigt bra mot alla material, så jag oroar mig inte. det finns tillräckligt med trä för att det ska kunna suga in ordentligt och så är glaset rent. sen om det är lite gamla kittbitar kvar, gör det inte så mycket. dom sitter stenhårt fast i trät, så dom kommer inte lossna (Y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.